Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

Gravida från Tempar/Fertility Friend

GästenT skrev 2016-09-24 00:31:36 följande:

Har haft sammandragningar regelbundet sen imorse, typ var 10e minut har jag tänkt i huvudet. Gick inte över även fast jag vilat hela dagen/kvällen så ringde förlossningen tillslut som tyckte jag skulle kolla upp det för att det lät lite tätt. Fick göra ctg som konstaterade samma sak, 10min emellan. Dom gjorde ul och mätte barnet och fostervatten. Såg bra ut. Fick även kolla så att tappen inte var påverkad vilket den inte var. Puuuuh! Skulle höra av mig om det blev mer intensivt eller tätare men nu var det inget märkligt. Men varför är det så tätt då? Någon mer som haft så under så lång tid?

Usch då, vad jobbigt men skönt att det inte hade påverkats något därnere. Vore ju bra med några veckor till i magen ;)

Jag har haft rätt mycket sammandragningar konstans hela graviditeten, var precis samma sak förra graviditeten också, har väl varit några stycken i timmen ända sen innan vecka 20.. på kvällarna däremot (när jag ligger i soffan/sängen!) kommer dom med 5-10 minuters mellanrum. Väldigt konstigt egentligen, känns ju mer logiskt att det skulle va mindre just när man tar det lugnt så vet inte varför det blir så riktigt haha.
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-09-27 21:31:43 följande:

Herregud vilken liten söt mage. Känner mig som en sumo när jag ser er andra. Försöker stirra på SF-mått och vikt för enligt det ska jag ju vara helt på snittet men när jag ser magen har jag svårt att tro på det alltså ;)

Nej Måste ju flyga ner till Oslo med en gång när jag slutar jobba för sen börjar det bli på gränsen att flyga och är flera dygn med buss, båt och tåg att åka ner från Tromsö till Oslo utan flyg ;) Därför slutar jag 3 veckor innan bf.

vet inte vad som är realistisk att göra sista 3 veckorna. Vad tror du man orkar? Vi ska ju sälja huset uppe i norr så inbillar mig att jag ska göra jöttemysigr hemma i lägenheten i Oslo som är ganska kal eftersom mannen mest bor där själv. Är en del små projekt jag har i lägenheten typ sy en sittdyna till kökssoffan, göra sovrummet mysigt (står typ bara en säng och sängbord där nu), organisera garderober etc Får se hur mycket som är realistiskt dock.

Hur mår du idag? Vilken dag är du på nu?

Apropå vad man orkar så orkar man oftast mer än vad man tror.. jag menar, det mesta är ju redan jobbigt nu för att man är otymplig och får ont lite här och där, ja man kommer ju växa lite mer men besvären kommer ju (troligtvis och förhoppningsvis ) inte blir så många fler. Jag och mannen målade om hela vardagsrummet, köket och matsalen i vår förra lägenhet på bf-1 förra graviditeten. Då började för övrigt slemproppen släppa lite i omgångar så det kanske var bra hålligång. ;)
  • Sajocawa
    happylife skrev 2016-09-28 08:51:02 följande:

Vi fick se hjärtat! <3 Så lycklig!

Bara ett foster. Puh!

Räknade mig t v 5+5

3 dagar mindre än jag trodde men fullt normalt sa läkaren

Stort grattis!! Gud så skönt <3 Ska du göra kub? Då ändras säkert dagarna tillbaka, det är den mest tillförlitliga tiden att datumbestämma, nu är det så smått så det är svårt att få helt korrekt. :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-09-28 10:37:44 följande:

Eller hur! Tänker också att lite hålligång runt BF är bra för att sätta igång saker, säkert bara husmorsskrock men då får man iallafall gjort lite saker hemma också. Två flugor i en smäll ;)

hur går det med dig? Jobbar du fortfarande lika mycket och har det hektiskt?

Precis, rent och fint i hemmet lagom till bebis anländer är ju inte heller fel ;)

Från och med i måndags den här veckan har jag det mycket bättre. Går ju i skola (fast med praktik 9 timmar om dagen i snitt 4 dagar/veckan) och har kämpat med att hålla ut så länge som möjligt för att få det mesta avklarat, men kom fram till en bra deal med rektorn att jag avslutar praktiken i salong men hon skickar hem schemat varje vecka ifall vi har någon teoretisk/praktisk lektion så får jag bara komma in om jag vill vara med. Så bra för nu slipper jag trötta ut mig mer men jag kan bli klar med alla prov så jag har inte har så mycket kvar när jag återupptar studierna nästa år!

Är ju sedan några veckor tillbaka redan sjukskriven från mitt deltidsjobb också så nu är det bara lugn och ro här hemma. På fredag ska jag och mannen även checka in på jobbet som gäst och bara njuta av lugnet (spahotell!).

Hur länge har du kvar på jobbet? Bör väl bara vara någon vecka till? :)
  • Sajocawa
    happylife skrev 2016-10-04 13:38:06 följande:

Jaaa jag sa ju det falskt alarm!

Bruna flytningar är vanligt märker man. Men så störigt att de likagärna kan betyda något dåligt, knepigt det där!

Alltså jag har sett reklam här på fl om en mobilapp som man kan hålla mig magen och höra hjärtljud! Undra om den funkar?! Definitivt inte så tidigt i graviditeten som vi är men kanske längre fram. Någon som hört om den eller provat den?

Aldrig hört talas om en app som funkar så, låter knäppt. Men jag kunde i alla fall höra hjärtljud redan i v 10 med en vanlig hemma-doppler :)
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-10-04 13:04:36 följande:

Jaha. Både gravid och baby appen och 1177 säger 37+0 för fullgången graviditet så har gått på det jah!! :)

Ja men så är det ju, från vecka 38, alltså 37+0, räknas barnet som fullgånget. Föder man innan 37+0 är det prematurt.
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-10-04 18:35:55 följande:

Framme i lägenheten - tack gode Gud att flygresan gick bra. Var lite orolig där en stund med tanke på pressen igår ;)

Nu är det alltså bara att ligga på soffan till nått händer? Gjorde som jag sa dock och bokade gravidmassage imorgon och tänkte också passa på och använda spafaciliteteena och bada och sånt. Men hur var det nu med bastu och jacuzzi så här i slutet? Bar det bara i första trimester man skulle undvika det? Hsr försökt googla men får 3 miljoner olika svar. Sajocawa du vet väl om sånt?

Njut på!! Inget farligt alls såhär i slutet, så länge man själv känner att det känns bra :). Och så länge inte vattnet har gått/börjat läcka såklart ;)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-10-05 15:26:51 följande:

Härligt att ni kommit in i det :) kör ni ner till Skanör eller? Hur många timmar är det och hur många veckor är Milian nu? Vi försöker gissa om det är rimligt att kunna åka hem till min familj i jul - är ca 7,5 timmar körtur utan extrapauser och då är han ungefär 10 veckor. Tänkte att i nödfall kan vi kanske tar en natt i Gbg på hotell isåfall och då blir det först 3.5 timme sen ca 4 timmar efter det. Beror ju på hur bebisen är såklart men låter det rimligt överhuvudtaget?

Kan ni inte ta flyg när det är så långt? Måste ju vara mycket smidigare än att åka så långt med bil :)
  • Sajocawa
    Bäbiiiis skrev 2016-10-05 16:55:55 följande:

Och sen ännu roligare att känna :D Rörelser borde ju börja kunna kännas någon gång mellan v 14 (om man har tur) och 22 ungefär beroende på hur moderkakan sitter.

Och om tiden går såå segt och ni tycker att dom där himla rörelserna aldrig kommer fast ni närmar er vecka 20 så oroa er inte, jag kände ingenting före vecka 24 med första barnet (trots moderkakan bak)... ni kan ju gissa hur frustrerande det var!? Och så kan ni trösta er med att ni med allra största sannolikhet kommer känna tidigare än så :D
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-10-05 19:05:33 följande:

I wish men då måste vi ta flyg till Köpenhamn och sen tåg därifrån som tar ett par timmar, det tar nog ca 5-6 timmar totalt så sparar nån timme men då har jag inte räknat med att ta sig till flygplatsen och checa in etc. Dessutom har vi då ingen bil vilket är dumt för mamma bor långt ute på landet så det blir också lite ståhej för att ts sig från tåg och ut. Allt som allt lönar det sig inte. Är helt enkelt inte optimal pendling från Oslo till östra Skåne ;)

Men du som har barn. Tror du det hade funkat med en 10 veckors bebis om vi delade upp i 2 etapper med bil? Alltså 3-4 timmar ena dagen sen en natt på mysigt hotell och sen 3-4 timmar dagen efter?

Ajdå, då förstår jag... jobbigt läge.

Men det tror jag absolut funkar, så små barn sover så mycket så det är säkert lättare än med lite större bebis som är lite mer medveten och blir rastlös. Bara räkna med att behöva stanna ett par gånger för amning, även om det lika gärna kan sluta med att ni kan åka hela 4-timmars-sträckan utan stopp :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend