Inlägg från: Sagan12345 |Visa alla inlägg
  • Sagan12345

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Nu har jag överlevt nästa ul, sjukt nervös som alltid.. Läkaren tyckte hjärnan såg normalt ut men de diffar fortfarande mellan vätskeutrymmet på vänster/höger sida. Vätskeutrymmet hade inte ökat så det var bra.

Hade hoppats på att detta skulle bli sista ultraljudet men ska tillbaka om 2v på tillväxtultraljud för han är liten.. Läkaren ska passa på att göra en till koll på hjärnan då också..

Jäkla unge att redan nu oroa sin mamma

• Sagan12345
    misslina skrev 2016-11-09 09:04:04 följande:

Svar från nipt-testet! ;)

Normala kromosomer och vi väntar en liten flicka :)

Ihhhhhh:)

Härligt, stort grattis :)
  • Sagan12345
    Iskristall skrev 2016-11-08 22:31:58 följande:

Hej tjejer! Ursäkta sen uppdatering. Vår dotter föddes i söndags, så Sajocawas gissning slog in

Vi mår efter omständigheter bra. Detaljrikare uppdatering vill jag inte ge på fl. Kommer på fb.

Stort grattis till lilltjejen :)
  • Sagan12345
    happylife skrev 2016-11-08 19:05:38 följande:

Vad bra att det inte ökat och att läkaren tyckte de såg normalt ut!

Jag är inte alls insatt i hur de ska se ut med vätska i huvudet, mer än att vår läkare sa på vårt ul nåt i stil med "här är vätska i huvudet, precis som de ska va"..

Det är säkert ingen fara eftersom de ser normalt ut. Men förstår helt klart att de kommer hjärnspöken! Lillbusen, är han liten också, ja han oroar verkligen sin mamma redan i magen!

Det har jag dock hört många som är, små alltså.

Du får hålla huvudet kallt ett tag till då <3

Jag vet faktiskt inte heller hur de ska se ut.. Nu växer han ju efter genetik så då finns säkert inget facit..

Hjärnan verkar vara knepig om man lyssnar på läkaren för den verkar kunna vara individuell och även stora vätskeutrymmet behöver inte betyda något.

Han var väldigt tveksam på om man ens hade reagerat på de om man inte hade kollat på sån detaljnivå och vetat vad man letar efter, så förhoppningsvis är allt bra :)
  • Sagan12345
    Loppan84 skrev 2016-11-08 20:16:01 följande:

Åh förstår att det är jobbigt stt det aldrig är över. De är Ju verkligen grundliga - så får väl se det som väldigt positivt stt allt sett bra ut på alla dessa extrakontroller.

Mm, jag känner mig ändå ganska lugn.. Bara hoppas nu han fortsätter hålla kurvan så jag slipper sjukskrivning lr tidigarelägga förlossningen
  • Sagan12345
    eid skrev 2016-11-09 05:07:04 följande:

Åh vad jobbigt, men det är säkert inga konstigheter! Har de pratat något om vad det betyder om det skiljer sig i vätskeutrymmet på sidorna? Skönt att de har koll på dig iaf :)

Humm, nja inte direkt.

Han pratade om att skiljelinjen skulle ligga i mitten vilket den gör, och att den ska vara proportionerligt och det är hjärnan.. Hade inte skiljelinjen inte legat i mitten hade olika sidor varit olika stora och det är inte bra.. Har man stort vätskeutrymme kan de ligga tryck mot hjärnan och det är inte heller bra.

Hjärnan är ju svår för man kan inte mäta/se funktioner men hans uppfattning är att allt ändå ser normalt ut..

Din bebis gick också in på nedre storlekskurvan lr hur?
  • Sagan12345
    eid skrev 2016-11-09 14:48:53 följande:

Svårt med sådana saker man inte riktigt vet om det innebär något eller inte! Jätteskönt att hans uppfattning ändå är att det ser bra ut :)

Ja, mitt SF-mått låg på 24 och därmed den undre storlekskurvan den 21/10, sedan dess känns det dock som att magen har exploderat och börjar bli stor. Nästa besök är 21/11 och då gissar jag att hon gör andra mätningen. När du har gjort ultraljuden- har de kollat andra saker då också (blodtryck, SF-mått)? När har du nästa besök inbokat?

Han mätte allt möjligt igår, lårben, skalle m.m och kollade flöden i navelsträngen, hjärnan och även flödet i mina ljumskar. Jag har tydligen bra odds för att INTE få havandeskapsförgiftning för de kan man tydligen se i flödesmönstret i ljumskarna.

Han matade in alla siffror i deras kalkylprogram och fick fram beräknad vikt och storlek. Så han mätte inte utanpå magen som bm gör.. Dock har jag varit hos bm idag så hon mätte utanpå magen och tog blodtryck och blodprov..

Ska på tillväxtultraljud om 2v om bm om 4v.

Hehe välkommen in i otymplighets världen ;) spännande att se hur ditt SF ser ut 21a

Tror mitt var 27, lr något sånt
  • Sagan12345

Kommer inte ihåg vem som ville veta men frågade min bm om vaccin i dag och hon sa att man rekommenderar alla som passerat v20 att vaccinera sig mot influensan

• Sagan12345
    Loppan84 skrev 2016-11-09 16:05:21 följande:

Har varit och vägt tjockisen - han har gått upp 800 gram sen vi åkte från sjukhuset för 8 dagar sen och ligger nu på 450 gram över födselvikten

Skönt alltså efter att fått så mycket skäll på sjukhuset. Hade nästan glömt det men var så hemskt att få skäll för att amningen inte funkade när jag redan var så trött och sliten av en superledsen bebis, infektion och jobbig förlossning. Eller de flesta bm var ju snälla och förstod att mjölken inte kommit igång än och det var därför han gick ner - men var en bm som var riktigt elak fakriskt och sa att att jag säkert inte ammade tillräckligt ofta och inte var lyhörd för hans signaler etc - detta efter han legat nästan konstant vid bröstet i 12 timmar och var asförbannsd för att råmjölken var slut och mjölken inte kommit igång än. Dessutom stank hon parfym och rök - är det ok när man jobbar med nyfödda? En sak jag känner efter att fått barn är att det är en och annan som jobbar inom kvinnovården som inte borde göra det. Iallafall här i Norge.

Men usch.. Idiot!

Du skulle skällt tillbaka på parfymen och rökstanken..

Finns folk till allt och definitivt folk på fel plats.

Vi har en på gynmottagningen som är hemsk..

Jag vill inte ens gå dit pga henne.. Usch!
  • Sagan12345
    eid skrev 2016-11-10 05:44:37 följande:

Oj, då blev det verkligen ordentligt gjort! :) Vad spännande! Undrar om nästa gång jag får se vår bebis är vid födseln eller om det kommer att bli något mer ultraljud för min del också. Är så himla nyfiken på hur hon ligger- har verkligen ingen aning, men de senaste dagarna har det börjat "krafsa" väldigt mycket långt ner i magen hahaha..

Hehe ja, han fick igenom allt kändes de som :)

Hehe hon snurrar nog runt skulle jag tro.. Vår lilla buse låg med huvudet uppåt på ultraljudet och i går en dag efter med huvudet neråt.. När jag vaknade var jag nästan helt säker på att huvudet var uppåt igen ;)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend