Inlägg från: ohhello |Visa alla inlägg
  • ohhello

Gravida från Tempar/Fertility Friend

V.12 - magbild....
  • ohhello
    Bäbiiiis skrev 2017-02-14 16:10:41 följande:

Kul med magbild. Det syns ju faktiskt. Har du fått frågor på jobbet eller av andra? Jag fick första "är du gravidfrågan" i v 12 av en kollega som pratar mer än hon tänker. Det var 2 dagar innan kub så jag ville egentligen inte berätta men kände mig tvungen.

Här är min mage :)

Fin mage! <3

Nå mina närmsta kollegor har vetat sen v.9, men de andra lär väl börja fatta det snart. Har tur att med arbetskläderna ingår en väst som är ganska pösig så magen syns inte lika bra - men nu börjar den bli tight den med! :)
  • ohhello
    Bäbiiiis skrev 2017-02-15 11:23:15 följande:

Har ni andra bestämt namn på bebisen ännu? Vi har två förslag varav jag gillar det ena bäst men tycker att det är lite synd att det börjar på samma bokstav som sonens namn. Men man ska kanske inte låta det hindra. Mannen föredrar det andra namnförslaget :/ Vill inte nämna namnen här tyvärr.

Vi har flicknamnet klart, med mellannamn och allt. Om det blir en pojke har vi än så länge bara ena mellannamnet klart (min avlidne lillebrors namn). Oavsett vad det blir så kommer vi inte använda samma bokstav (V) som första barnets namn börjar på, inte för att vi aktivt valt bort namn med samma bokstav utan för att vi föll för andra namn denna gång. :)
  • ohhello

Jag blödde också min första graviditet, i v.15-17. Bebisen mådde bra och allt såg okej ut, men oron jag gick omkring med! Grät typ varje kväll i två veckor innan jag krävde en ordentlig undersökning och de hittade en irriterad polyp i slidgången.

Den här graviditeten blödde jag lite en kväll i v.7, var på jobb och ville bara lägga mig ner på golvet och gråta eftersom jag trodde det var kört. Var på VUL i v.8 dock och fick se vår friska lilla knyte. <3

Nästa vecka ska jag till barnmorskan och lyssna på hjärtljuden, längtar verkligen för jag känner mig totalt ogravid just nu (v.13), så det ska bli skönt att få det bekräftat igen att fostret faktiskt lever. Om det gör det. Tänker alltid det där "om". :/

• ohhello
    frestelsen skrev 2017-02-27 11:53:50 följande:

Kan man utveckla kronisk trötthet under graviditeten ?

Asså de första 12 veckorna va jag så trött att jag grät..

Går in i v.23 imorgon och är nästan lika trött:( står inte ut... äter vitaminer och extra järn. Men när man måste sova 3h extra på em är de ju sjukligt:(

Har du kollat sköldkörteln? Jag trodde jag skulle dö av trötthet och i v.9 var jag på VUL & doktorsbesök, fick veta att jag hade underproduktion i sköldkörteln. Äter nu medicin för att hålla det på den nivå som behövs.
  • ohhello
    frestelsen skrev 2017-02-28 20:43:47 följande:

Ja alla prover ser bra ut, även järn..

De är ju såå frustrerande att de inte går att göra nått. Jag är t.o.m trött i kroppen.. som när man är sjuk:(

Kan bara hoppad de blir bättre ju ljusare de blir.. eller så får jag stå ut i 4 månader till

Vad bra att allt ser bra ut, jobbigt dock med tröttheten. det är ju inte kul precis. :/

Jag är i v.15 nu (14+1) & har i några dagar känt lite fladder i livmodern. Men visst är det väl ALLDELES för tidigt att känna fostrets rörelser? Även fast jag bär på andra barnet?
  • ohhello
    Bäbiiiis skrev 2017-03-01 20:32:01 följande:

Så kul med fladder! Det är inte alls för tidigt. Med första barnet kände jag i v 16 ganska tydligt. Jag har även hört andra som känt tidigare än så. Denna grav kände jag senare typ v 18 men har moderkakan i framvägg så den dämpar ju rörelserna.

Erla skrev 2017-03-01 20:42:43 följande:

Är också trött, typ jämt! Själv är jag i vecka 16 (15+3) och började ocksö känna fladder i vecka 15. Första barnet och tyckte också att det liksom borde vara tidigt för sånt... tror inte det är för tidigt om man har varit gravid tidigare :) har för mig att det är typ runt vecka 15 man kan börja känna fladder om man är omföderska.

Ah! Okej, kände inga rörelser förrän v.20 med första barnet så tyckte det var lite tidigt ännu, men ioförsig så kommer jag ihåg att jag tänkte att "Aha! Det är ju fostret som rört sig hela tiden och inte mina inälvor!" så kanske det bara är så att jag på något sätt kan identifiera dem bättre denna gång. :D

Härligt dock om det är så för då är ju dessa "spökveckor" snart förbi och man kan bli liiiite lugnare! :) På måndag ska vi till BM på visit, ska bli härligt att höra hjärtljuden på det lilla pyret! <3
  • ohhello

Just varit till barnmorskan. Bebis verkar må bra i magen och bankar på med 153 hjärtslag/minut, härligt att höra på! <3 Behöver heller inte äta järntillskott och urinprovet såg utmärkt ut. :)

Går in i v.16 imorgon. Oj vad tiden går!

• ohhello

V.17 idag och om exakt 8 dagar (eller 7 om beroende på hur man räknar) är det RUL!!!! På onsdag kl.14 nästa vecka är det dags. Spännande! Förmodligen kommer jag bli tillbakaflyttad en bit, eftersom läkaren som gjorde VUL i v.9 fick det till att jag bara var i v.8 då, men vi får se. Barnmorskan min ville inte flytta mig tillbaka förrän vi sett vad RUL säger.

Annars, sover jag svindåligt på nätterna och har massor av intensiva drömmar så jag vet knappt vad som är dröm och vad som är verklighet. Är helt slut på dagarna, tur som vilar fortfarande dottern 1,5-2tim varje eftermiddag så jag passar på att vila då jag med. :) Känner tydliga rörelser till&från när jag verkligen slappnar av. Så mysigt! <3

• ohhello

Var på RUL idag och blev flyttad bakåt en hel vecka, så är i 16+2 idag. Seeeegt, men nog helt okej, förväntade mig nästan det pga sen ÄL! Ska på extra ultraljud om fyra veckor igen för att kolla hjärtat eftersom läkaren inte såg det ordentligt (mest pga lite tidigt att göra RUL i v.16). Härligt att få se bebisen igen! Fick dock inte reda på kön, men det är inte så viktigt även om det vore kul att veta. Är mest glad att veta att allt ser bra utbocka att bebisen fortfarande lever. :D
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend