Inlägg från: GästenT |Visa alla inlägg
  • GästenT

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Loppan84 skrev 2016-05-17 09:28:30 följande:

Haha så har jag också. Tyckte jag kände nätt häromdagen men kan varit vad som helst ;)

Men inatt drömde jag att jag födde och sen fick barnet upp på bröstet. Herregud så verkligt, blev nästan besviken när jag vaknade och det inte fanns en bebis ;) var förresten en flicka :)

Hahah skönt att man inte är den enda. ;) Men man vill ju så gärna känna redan nu, även fast det är ovanligt som förstföderska vad jag förstår..

Ååh vilken mysig dröm!! Förstår om du bara ville somna om. :) Jag blev helt känslosam när jag drömde om att bäbisen hade kommit. Både besviken och super-rörd.
  • GästenT

Är det någon som är haj på det där med föräldraledighet? Om man delar på det sen och jobbar 50% var. Hur många föräldraledigdagar i veckan kan man ta då? 3? :P

50% blir ju att man varvar mellan att jobba 2-3 dagar i veckan. Fattar inte när jag läser på hemsidan.

• GästenT
    Symetrical skrev 2016-05-17 17:16:59 följande:

Det beror på hur länge man vill vara hemma med barnet. Tar man 100% föräldrapenning, dvs 7 dagar/vecka räcker dagarna i ca 13 månader. Jag vill exv att han/hon skall börja på dagis i januari 2018, vilket blir 17 månader hemma. För att dagarna skall räcka så länge behöver vi ta ut 5 dagar i veckan istället, först jag i (förmodligen) 13 månader och sen sambon i 4. Jag hade gärna delat det mer lika som med förra barnet, men blir svårt med mannens nya jobb. Delar man mer lika får man dessutom en trevlig jämställdhetsbonus.

Jaa våran tanke är att jag ska vara hemma 6 månader och kanske ta ut 5dagar i veckan och sen börja jobba. Att han och jag jobbar 50% i var och är hemma 50% i var. Haha. Men då förstår jag inte om man kan ta ut 3dagar i veckan och samtidigt jobba 50?
  • GästenT
    Sajocawa skrev 2016-05-17 21:09:27 följande:

50% av fp blir ju 3,5 dag.. Men man kan ju välja hur stor del av dagen man vill ta också. Men sen är det egentligen upp till er. Vill du jobba 3 dagar och sen ta ut fp 2 dagar eller 4 dagar är helt frivilligt.. :)

Haha tack. :) jag blir helt knasig på det här!! Jag kommer garanterat att få ringa försäkringskassan när det närmar sig. :) Drömmen är att båda får jobba 50% efter 6 månader iaf. Men det ska ju gå ihop ekonomiskt också!
  • GästenT

I Sverige är också rul mellan vecka 18-20. :) Jag kommer att göra det 8juli och är då i vecka 19+2. :)

• GästenT

Måste säga att jag har världens bästa bm. Har varit lite orolig pga olika omständigheter så jag ringde i veckan och hon fixade en tid som inte ens fanns så jag kunde hinna från jobbet. Fick lyssna på hjärtat och en sten släppte från bröstkorgen. Superskönt. Hon är så otroligt förstående.

• GästenT
    Loppan84 skrev 2016-05-20 20:56:21 följande:

Skönt att allt stod bra till!

Symetrical skrev 2016-05-20 20:03:31 följande:

Sånt är guld värt!

Ja men verkligen. otroligt tacksam för hennes bemötande. :)
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-05-22 11:53:02 följande:

Är bara jag som tjatar i denna tråden nu ;D Where are you guys?

Här kommer en magbild på den krympande magen iaf. Syns iaf lite mer idag än igår men fortfarande mindre än innan. Haha skumt alltså.

Haha nej då. Jag är bara så dålig på att svara ibland men läser ofta! Det kanske är att magen är mindre svullen nu av tarmarna/gaser? :)
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-05-22 12:49:31 följande:

Jag hade ganska svullen mage tidigare (framåt till vecka 14 ungefär) men kändes och såg helt annorlunda ut d, den var mjuk och mer degig då och så kände jag mig också gasig. Men sen har den varit hård, stått ut rakt fram också när jag låg ned och inte varit gasig eller nått på en månad typ så tror inte det var det. Tror kanske deg har blivit mer plats bara och att organ och höfter flyttat sig lite. Har helt klart fått bredare höfter iaf :) jaja är ju inte så viktigt varför egentligen - och får ju se att allt är ok på torsdag på rul. Tyckte bara det var lite lustigt alltihop.

Ja man lägger ju märket till mista lilla förändring just nu. :) åh va mysigt med rul!! Som jag längtar tills den dagen! Visst skulle ni ta reda på kön då??
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend