Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

hoppitossa skrev 2016-09-29 21:47:27 följande:

Jaha, uppfattade på BM att måtten stog på skärmen men då fattade jag fel. Men då råkade det hon sa stämma med det som stod på skärmen precis som för dig, men bra att veta inför kommande ul. :)

Ja jag gjorde ju också runt vecka 6 och just där korrelerar det ganska bra - men sen vid vecka 12 så är det helt Off så då blir det tydligare ;)
  • Loppan84
    GästenT skrev 2016-09-29 22:14:19 följande:

Otroligt, flytta 170mil!! :P Ingen dålig flytt. Haha! Det måste krävas en hel del planering?

Nej har nog räknat med att ta det rätt lugnt under flytten. :) Ser dock inte fram emot att leva i ett flyttkaos nyförlöst. Blääääh. Mest där skon klämmer... Vi får tillgång till huset 23e november och är ju beräknad 31 oktober så född lär den lille vara, frågan är bara hur gammal... sån tur är flyttar vi inom kommunen "bara" och hela min sambos släkt och familj har flaggat för att vilja hjälpa till och min mamma har sagt att hon "gärna" tar flyttstädet. Hahah. Så jag slipper nog undan rätt bra. Vi har ju målat huset nu innan och jag har sluppit allt medan folk har kommit på löpande band och hjälpt min sambo att måla. Vet inte vad vi gjort för att förtjäna all hjälp vi får. :)

Men därför får jag inget sug att "boa" här hemma när vi kanske bara blir här i lägenheten med bebis mellan 1-3 veckor innan man flyttar. :/

Aha trodde det var en vecka. Då har ni lite mer marginal. Förstår verkligen stressen - du får bara försöka tänka att ni får ta god tid att komma i ordning i nya bostaden och att du inte måste bli klar med allt med en gång. Ni får ta det i er egen takt <3

Haha ja vi bor ju på två platser - allra längst upp i norra Norge (ganska långt norr över där Sverige tar slut hehe) pga mitt jobb men min man jobbar i Oslo och veckopendlar. Nu när jag ska va mammaledig är det ju ingen idé att jag sitter själv häe uppe utan vi flyttar ner till lägenheten i Oslo och kommer också försöka hitta nytt jobb dr nere medan jag är mammaledig så vi kan bo där fast. Så det positiva är att lägenheten har vi haft länge, men mannen har mest bott där själv och den är ju därför fullt möblerad så det blir på sätt och vis inte som att flytta in i nått helt nytt - bara lite fix med bebisgrejer och att göra det lire mer mysigt (och värmen som jag skrivit om innan men det är fixat nu). Så är inte så tuff flytt som att flytta in i nått helt nytt.
    R s
  • Loppan84
    Bäbiiiis skrev 2016-09-30 14:19:27 följande:

Och blodprovet kan tas från v 9 tror jag.

Hm tror det va samma i Sverige och Norge men annars får nån rätta mig. Här är det inskrivning med massa prover (blodgrupp, röda hund, antikroppar, hiv etc) men den gjorde jag hos min vanliga läkare - men man kan göra den hos bm också, sen rul v 18-20 (men det gjorde jag inte hos bm utan på BB, vet inte om det är samma i Sverige där) sen började de riktiga graviditetskontrollerna hos BM i vecka 24 därefter är de varannan- var tredje vecka ungefär
  • Loppan84
    columbus skrev 2016-09-30 14:25:31 följande:

Aha, då är det snart ju! Ska bli spännande att bli inskriven! Hur ofta träffar man sin BM nu i början?

Oj svarade på fel inlägg ovan - det var detta inlägg jag skulle svara på ;)
  • Loppan84
    sagoskog skrev 2016-09-30 12:32:01 följande:

Måste erkänna att jag är lite avis på möjligjeterna för er som bor i större städer. Här i värmland finns inte ens möjlighet till ett privat vul/ul. Nipt finns inte alls. På sin höjd får man ett vul/ul beviljat om man har komplikationer. Just nu blir alla erbjudna kub här, men det är inte en självklarhet. För bara ett år sen togs den möjligheten bort under en lång period pga personalbrist. Det står också tydligt på kallelsen att de inte skrivet ut några bilder på kub (men vi fick en ändå :) ). Så det gäller att ha tur. Rul är annars det enda ul. Tekniken för 3d ul finns här, men används som regel inte. Allt ska vara så begränsat som möjligt känna det som och det är så himla tråkigt att man inte kan välja (köpa givetvis) till saker här. Hade jag kompetensen att starta upp en privat mottagning så skulle jag nog bli svinrik :)

Här får man varken göra nipt eller kub - inte privat eller offentligt pga lagstiftning. Bara om du är 35+ eller har särskilda anledningar får man göra fosterdiagnostik utöver ultraljud. Så allt vi vet är det som syns på UL. Börjar bli nervös nu när det närmar sig :-/
  • Loppan84
    happylife skrev 2016-09-30 16:51:20 följande:

Vad tråkigt! Men allt är säkert bra med bebis! När är bf?

Ja får hoppas det. Men man blir ju lite nojig när alla andra gör kub, men känner å andra sidan ingen som fått dåliga svar från Kub så är ju väldigt ovanligt. Symetrical fick väl inte topp odds sin första graviditet men fick en helt frisk pojke - så det är ju också det att ta ställning till besked man kan få. Även om man får riktigt dåliga odds som 1/200 så är det ju fortfarande 199/200 som är friska. Men man kanske får mer precisa svar via nipt?

Bf är 26 oktober - 3 veckor to go.
  • Loppan84
    sagoskog skrev 2016-09-30 17:52:58 följande:

Ja just det. De hade ju ganska konstiga regler där. Kanske vanligare med avvikelser vid 35+, men det är ju knappast värre eller bättre vid en viss ålder. Nuförtiden är ju faktiskt födda med ds nästan vanligare bland yngre föräldrar än äldre pga det inte upptäcks under graviditeten hos den gruppen i lika stor utsträckning.

Men hur som helst, så är ju risken nästan minimal att det skulle vara något fel ändå. Finns ju även en fördel med att man slipper onödig oro som t.ex. kub lätt medför.

Ja, var väldigt orolig i början när jag insåg att jag inte kunde göra kub och tänkte åka till Sthlm och göra det på Mamma Mia där jag gick när jag bodde i Sthlm. Men blev helt golvad av illamående den veckan och låg och kaskadspydde så det var inte meant to be ;) men sen tänkte jag att va skönt att slippa ta ställning till nått - jag hade aldrig klarat att göra abort pga tex risk för downs ändå men sen finns det ju andra avvikelser som är värre som kanske hade vart bra att veta.... Men men jag räknar med att allt är bra.
  • Loppan84
    GästenT skrev 2016-09-30 18:13:17 följande:

Hmmmmm. Har som svag mensvärk som kommer och går ibland.. någon ni andra känner igen som har barn sen tidigare eller är i slutspurten? ^^ inte som "växtvärk" utan svaaagt molande typ.

Ja det har kommit och gått sista veckorna och så ett par nätter runt vecka 34 när det var riktigt ont. Bm sa att det är livmodern
  • Loppan84
    sagoskog skrev 2016-09-30 18:35:49 följande:

Snälla tjejer. Jag bara väntar och väntar... BF +9 idag. Kan ni inte köra en sista gissning? Gissa inte på mer än en vecka fram dock, för det är (hoppas jag) omöjligt!

Herregud tiden flyger och du är redan på bf+9 :-O Då gissar och hoppas jag imorgon så väntan blir kort ;)
  • Loppan84
    sagoskog skrev 2016-09-30 18:32:54 följande:

Ja nu när du dessutom tagit dig igenom rul och alla andra kontroller utan avvikelser så är ju risken ytterst liten att det är något allvarligt. Jag oroar mig faktiskt en del nu på slutet. Men inte för kromosomavvikelse etc utan snarare att något händer nu i det sista. Men beror på att jag jobbar inom LSS och har träffat på både en och två personer med multifunktionsnedsättningar pga att åkt i golvet när de föddes. Risken är verkligen sjukt liten. Men jag har en uttarbetad plan för hur jag ska slänga mig på golvet i händelse av oförberedda krystvärkar :P

Och ja dela gärna med dig av den här planen!
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend