• fragandeTjej

Varför äter ni LCHF?

Hejsan! Jag har en liten fråga... Hur kommer det sig att ni började äta LCHF? Vad har ni haft för konsekvenser med det? Hur funkar det för er? Och vad äter ni? :)
    Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Varför äter ni LCHF?
  • Jasmin Karlsson

Jag började för att jag fick nog av sakta men säker viktuppgång (gått upp ca 10 kg efter graviditet). Jag åt LCHF ca 6 mån, gick ner 10 kg och har hållt det trots att jag gått tillbaka till vanlig kost (inkl godis läsk osv). Var en bra metod för mig, man kunde äta jättegott och blev mätt! Jag blev aldrig av med sötsuget helt men mättade det med te och mörk choklad. Slutade med LCHF för att det var lite begränsande att inte kunna äta allt (med en familj som gillar ris och pasta) och för att jag saknade sötsakerna.

• Nitan

Började med LCHF 2011. Hade tidigare problem med svampinfektioner, sötsug, trötthet, gaser. Dessa är borta på LCHF. 
    Min man började samtidigt. Han har tidigare haft stora problem med rygg och nacke som varit inflammerade. Detta blev mycket bättre direkt! 

Jag läste Kostdoktorns bok Matrevolutionen och Ann Fernholms Ett sötare blod, och fick så mycket AHA-upplevelse, det var som att allt man "vetat" om mat och hälsa vändes helt upp och ner - allt det så kallade "sunda förnuftet" var inte längre sunt. Det motiverade mig att helt sluta med sötsaker och mjölmat, jag kan inte se anledningen till att äta sådant som aktivt förstör min kropp och hälsa. 

Vi äter nu så naturligt vi kan - det blir mycket smör som fettkälla. Vi har inte jobbat med viktproblem, utan sett hälsovinsterna på andra områden. Vår LCHF är relativt liberal - det händer att vi äter potatis, tar en macka eller öl etc, men då känner vi båda av efteråt. 

• Yoker

Jag började för att jag ville gå ner i vikt. Har aldrig märkt några andra fördelar med mitt lchf:ande än viktnedgång. Vet att det finns folk som i princip säger att de blivit pånyttfödda, alla sjukdomar försvann, huvudvärken borta, 100% mer energi och ork o.s.v. Men eftersom jag inte har några sjukdomar eller någon värk så har jag heller inte upplevt något "positivt" på det sättet, annat än att man kände sig mindre uppsvälld.

• Gladskit

Jag började med LCHF för rätt många år sen, minns inte när.

Jag var väldigt strikt i början, mer liberal idag. Men jag har för många år sedan vant mig av med att äta pasta/ris/potatis på rutin till varje måltid. Vi har en massa andra tillbehör som vi hellre väljer, både jag och resten av familjen. Typ zucchinipasta, blomkålsmos, halloumi, coleslaw. Finns massor av alternativ.

Matrevolutionen var nog den första boken jag läste. Sen har jag kompletterat med kokböcker. Dels i början för att få inspiration till nytänk, och för att ändra fokus så att det blev kul och intressant och inte bara "det här får jag inte äta längre".
    Och sen för att hålla ångan uppe mellan varven. Senast igår var jag inne på Adlibris som hade rea på lite LCHF-böcker

En vanlig dag kan se ut så här:

Frukost, ägglatte på två ägg med 2 tsk kokosolja i (är ingen frukostmänniska)

Mellis, oftast kvarg + bär eller eller rökt skinka och 1/2 avocado
    Ibland en proteindrink om jag har planerat att träna på lunchen.

Lunch, medhavd matlåda

Mellis, samma som förmiddagen eller bara en kopp kaffe med osötad mandelmjölk

Middag, ugnspanna med halloumi, sötpotatis (några bitar bara) och kyckling med röd pesto åt vi igår. I förrgår spättarullar som jag kletade lite cantadou-ost över så att det blev lite "såsigt" och körde i ugnen. Serverades med haricots verts och broccoli. Ikväll ska vi äta köttfärssås hemma och jag vet att man och barn gärna vill ha vanlig spaghetti men jag tror jag klarar mig om jag tar köttfärssås, mycket sallad och sen en halv avocado till. Eller en stor bit fetaost.

Helt enkelt husmanskost där jag inte snålar med fullfeta mejerier exempelvis. Eller där man kan pimpa en enkel rätt med avocado, nötter, knaperstekt bacon eller liknande om man känner att det blir får snålt på energi (fett).

Har inte haft några konsekvenser alls av detta mer än lite huvudvärk första veckan när jag gick ut väldigt strikt.

Svar på tråden Varför äter ni LCHF?