• Anonym (Avskyr detta)

Hur klarar ni av att lämna era små på förskolan?

På måndag börjar vår lilla tjej på 20 månader sin inskolning. Jag avskyr det hela. Hon känns som för liten för ett liv med måsten.

Jag litar inte på förskolelärarna, en utbildning är för mig inte det samma som att vara lämplig.

Jag är rädd för att hon inte ska bli sedd, att hon ska vantrivas, att hon ska må dåligt.

Det går inte att få ner i ord hur fel detta känns och därför sköt vi på inskolningen lite så att min man, som bara tror att hon kommer få roligt, får ta den. Jag klarar inte av det.

Trots det faktum att hon kommer vara där mellan 9-15 så känns det som för långa dagar.

Finns här någon som förstår mina känslor?

• Svar på tråden Hur klarar ni av att lämna era små på förskolan?
  • Anonym (Går över)

Det kommer gå bra! Och du ska tro på det annars kommer barnet känna av ditt motstånd och då smittar du barnet med obefogad osäkerhet. Slappna av! Visar du att det här är okej och roligt så kommer barnet att känna så också i stort sett. De behöver vänja sig också, och vi måste ju göra annat än bara vara hemma med barn. Det är ju lagom dagar ert barn kommer gå så det är ju ingen fara.

• Fröken Apelsin
    JennieMcPow skrev 2016-01-15 09:06:43 följande:

Förlåt, men nej, så är det verkligen inte. Har man läst på om barn och barns utveckling, så inser man snabbt att varför många barn gråter när man hämtar på förskolan, är för att de äntligen kan "andas ut och släppa ut alla känslor". - Ett TYDLIGT bevis på att det är så för just ditt barn, är att hen aldrig gråtit vid lämning. Ditt barn stänger inne känslorna och släpper ut de när du ÄNTLIGEN kommer tillbaka och "räddar" barnet.

Googla så får du se.

Man blir inte psykolog efter lite Googlande eller efter att ha läst en bok. Jag tror barnets mamma känner barnet bra mycket bättre än en random människa på internet.
  • Lenabus

Förstår dig. Men alla barn går på förskolan och din dotter är ändå 20 månader!

• Anonym (Avskyr detta)
    Lenabus skrev 2016-01-15 14:35:00 följande:

Förstår dig. Men alla barn går på förskolan och din dotter är ändå 20 månader!

Alla barn går inte på förskolan. Finns de som.har möjligheten att vänta tills barnen är äldre.
  • elyse

Jag är själv förskollärare. När jag valde förskola till min dotter så valde jag den som verkade ha bäst pedagoger (när vi besökte förskolorna i närområdet). Kände in miljön och hur personalen verkade trivas ihop. Jag var lugn från första dagen.

• Anonym (Nöjda, trygga småbarn)

O, javisst TS! Alla barn går inte på förskolan. Jag var väldigt negativ till förskola innan jag fick barnen. Jag ville stanna hemma med dem så länge som möjligt - och det finns ju massor av skäl till det. Jag själv tänkte på alla stress som jag trodde  att de skulle utsättas för med stora barngrupper och ständigt grasserande förkylningar. Jag tycker inte att det är konstigt att vara hemma med barn, om det är en modell som passar familjen och ens barn.

Därför blev jag väldigt förvånad när mitt ena barn på olika sätt visade att hon verkligen ville vara i förskolan. Hon sökte kontakt med andra förskolebarn när vi var ute och hon ville följa med i deras långa led. Hon hade tråkigt när hon sällan fick komma ut och träffa andra pga sitt sjuka syskon, som måste stanna hemma med mig. Vi kunde inte lösa familjesituationen på annat sätt. Då testade vi förskola för henne. Och hon tyckte att det var jättekul från första början.

För barn nr 2 var skälen delvis familjeekonomiska, men också för att se om även denna flicka skulle tycka om förskolan. Det gjorde hon! Så då blev det vår modell!

För varje familj finns en egen lösning!

• Anonym (Avskyr detta)

Alla har inte ett val.

För oss fanns bara en förskola då vi bor utanför stan. Här kommer hon gå med de barn som bor här ute och forsätta på skolan med dem här ute.

Detta är dålig förskola. Jag hade nog känt mig lika illa till mods oavsett förskola och pedagoger då det i grund och botten känns som att hon är för liten för det här.

Nu blir det inskolning oavsett då jag lade över det på pappan. Förskolan vet hur jag känner.

• Fru Ve

TS det är nog ändå bra om du försöker att inte visa för ditt barn hur du känner för då blir situationen jobbigare för henne också. Om det gick så skulle det kanske vara bäst att du var hemma ett tag till med tanke på hur du känner. Men eftersom det inte går så försök se så positivt du kan på saken, det hjälper inte henne annars.

• Fru Ve
    Sandra8978 skrev 2016-01-14 21:43:11 följande:

Välkommen till verkligheten, där du måste lämna bort ditt barn till idioter varje dag.
    Bara att acceptera.

Men vilken tråkig inställning. Hur blir det bättre för barnen om man tänker så? Jag skulle för övrigt inte lämna mina barn till en förskola där jag tyckte att personalen var idioter utan då se över annat alternativ. Alla pedagoger är ju inte idioter.
  • Åsa

Ja, jag kan förstå det men det är ju upp till var och en hur man vill prioritera och nu verkar ni inte ha planerat efter att ha henne hemma längre. Hade du och pappan varit överens hade ni fått inrätta ekonomi, arbetstider etc efter det, kanske såg du annorlunda på det tidigare?

Du kan ju i perspektiv se att föräldraledigheten utanför Nordeuropa är 3-4 månader och fram till -76 var ett halvår i Sverige (och nej, alla var inte hemmafruar då).

Svar på tråden Hur klarar ni av att lämna era små på förskolan?