• Calmmu

varför amningsvägrar barnet??

varför amningsvägrar min 5v gamla son?

har haft problem med amningen i början.

efter komplicerad förlossning så kunde han inte ligga på bröstet första tiden.

Han matades första dygnet med flaska av pappan. På BB kämpa jag med alla deras tips och ideer men han vägra ta tag. till slut gav de mig en amningsnapp som fungerade någorlunda.

fortsatte med nappen även när jag kom hem.

efter en vecka hemma vägrade jag använda nappen mer och efter ett tag fungerade amningen ganska bra.

tvungen att nypa ihop bröstet så han ska ta tag.

för något dygn sedan börja han skrika. för full hals. han sov mest hela tiden och de vakna stunderna skrek han. plötsligt vägra han ta bröstet utan skrek bara. fick locka med klappar på ändan och shyssa. Nu vill han inte ta bröstet alls. han söker mat och smackar. men när jag ger bröset så börjar han skrika igen. han skriker sig blå. förra natten gav jag honom ersättning med flaska när han var som argast. sen somna han. på morgonen tog han bröstet som vanligt.

plötsligt vägra han igen. han gråter och gråter.

funderat om det är flaskan som gjort att han inte vill suga...? sambon gav honom ersättning igen när jag var i duschen.

nu skriker han som en galning direkt bröstet kommer in i munnen.

någon som vet varför han gör så här?

han har väldigt ont i magen. haft de länge redan. ger nå droppar mot luft. sen äter han väldigt snabbt. klunkar i sig. gjort de sen BB och BM där sa att de va bra.

Min mjölk kommer väldigt fort ut. kan spruta när han släppt ibland. vissa ggr har vi båda vart helt ner sölade av mjölk. har försökt klämma åt bröstet så det inte ska komma för mycket. men det fungerar inte. Lyckas inte med liggande amning.

Någon som har tips och ideer vad jag skall göra? Nu har har inte ätit på 6 timmar.

han har sovit jätte dåligt det senaste dygnet. kan det vara någon orsak?

• Svar på tråden varför amningsvägrar barnet??
  • Biting the Sun

Problem att ta bröstet kan bero på att tungbandet (lilla strängen under tungan) är för kort eller stram, vilket man lätt missar på BVC. Titta på tungan när han är ledsen och skriker: blir den lite "delad" längst ut, som att det är en liten smilgrop längst ute på tungspetsen? Ser tungbandet ut att fästa långt ut på tungan? Att bildgoogla är ingen större idé då de bilderna visar extremfall.
    Vid osäkerhet, eller om du tror att den är för kort: ta kontakt med BVC och be att du får en läkarbedömning eller en remiss direkt till en Öron- Näsa- Halsklinik som kan klippa tungbandet. Hos små bebisar är det ett pyttelitet och enkelt ingrepp utan komplikationer, behövs ingen bedövning och man kan amma direkt efteråt. Sen har man ju sannolikt skapat en vana vid flaska under tiden, men efter klippningen har man iaf en bättre chans med amningen om det var tungbandet som var problemet.

• Calmmu

Hon kollade tungbandet men det är läkare som måste bedömma. och bor på liten ort där det är brist på läkartider så skall tillbaka på tisdag och hon hoppades att läkaren kan kika in utan bokad tid. få se hur de går. får inte ens läkartid i tid till första läkarbesöket för alla barn här. vissa få vänta 12 - 16v innan första läkarbesök.

• Biting the Sun
    Calmmu skrev 2016-01-16 13:07:34 följande:

Hon kollade tungbandet men det är läkare som måste bedömma. och bor på liten ort där det är brist på läkartider så skall tillbaka på tisdag och hon hoppades att läkaren kan kika in utan bokad tid. få se hur de går. får inte ens läkartid i tid till första läkarbesöket för alla barn här. vissa få vänta 12 - 16v innan första läkarbesök.

Det är ju helt oacceptabelt! Om du tycker att tungan ser ut som jag beskrev så ska BVC-sköterskan skicka en remiss till ÖNH för bedömning där, du kan ju inte vänta hur länge som helst.
  • lördagsgodis

Om nu amningen inte funkar så är det inte hela världen heller, kom i håg att ni alla ska må bra och att han kanske blir mättare och skriker mindre med ersättning, din partner kan ju också hjälpa till med maten då och avlasta

• Alexi
    Calmmu skrev 2016-01-16 12:37:29 följande:
    BVC som sa att ja ska ge ersättning. sambon vill inte lyssna när jag säger att han ska suga och att produktionen minskar om han inte gör de. "de på BVC är experter och säger dom att jag ska ge ersättning så gör jag de. 60 ml 2 ggr/dag" spelar ingen roll vad jag säger..
    har försökt pumpa.. förr har brösten blivit överfulla fast han ätit och då kunde jag pumpa ut 120 ml från båda brösten. Nu ha jag fått ut 60 med båda brösten 2 ggr.. ser att han inte vill greppa ordenligt nu eftersom man gett flaska igen. BVC rekommendera dr browns flaska. "den är som ett bröst" men blivit galet ändå.. smile4.gif
    Fast Bvc är INTE experter på amning. Tvärtom är de väldigt fixerade vid tillväxtkurvorna och de kurvorna är ofta inte anpassade efter ammade barn. De äör väldigt snabba på att föreslå ersättning så fort minsta tillväxt inte är helt enligt kurvan men så länge barnet växer på längden är inte viktkurvan så akut. Om man vill amma, om det är viktigt för en, då är det viktigt att ta kontakt med proffs på amning och ha lite is i magen. Kontakta amningshjälpen tex.
  • Rani
    Mammatillelise skrev 2016-01-12 10:03:49 följande:

Jag vet att det är känsligt ämne det här med att amma eller inte. Men jag kan säga att jag är så glad att min dotter har fått ersättning. Jag ville amma. Men när hon kom upp på bröstet efter en bra förlossning så ville hon inte ta det, vi tänkte äsch det kommer sen när hon Behöver äta ( eftersom dom inte behöver ha första lika mycket första dygnet) efter 2 dygn av försök så åkte vi hem från bb med instängningen att vi testar hemma och fungerar det inte så kör vi på ersättning. Det fungerade inte. Som i ditt fall så blev hon arg och ledsen när vi försökte, antar att hon blev frustrerad för att hon var hungrig. Hade hört historier från släktingar att dom försökt i tre!! Månader innan dom började med ersättning och då blev det mycket bättre eftersom deras son aldrig var mätt och bara skrek. Min 51/2 månaders är alltid nöjd och glad och har vart sedan födsel och har Aldrig vart sjuk. Visst amning är väl bra för immunsystem osv men ersättning fungerar bra det också. Istället för att vara ledsen arg och ha en bebis som Aldrig var mätt så har jag haft tid att lära känna min dotter som idag fortfarande alltid är nöja med flaskan. Alla får göra som dom vill och varken amning eller ersättning är någonting dåligt.

Jag tycker du gjorde klokt! Jag kämpade med amning i 3 månader med skrikande arg bebis. Det var INTE värt det. Det påverkade vår relation negativt. Med mitt andra barn gav jag det tio dagar - sedan ersättning. Det var mycket mycket bättre. Det är mycket lättare att knyta an till ett barn som inte konstant skriker och är arg. Plus att d3t ju såklart är stressande för bebisen att inte få ett så basalt behov som ätandet tillfredställt utan en massa krångel. Många tycks kämpa med amningen trots ledsen/arg bebis som ev också har ont. Det känns önodigt om bebisen är nöjd och blir mätt av ersättning.
  • pigglet
    Calmmu skrev 2016-01-16 12:37:29 följande:

BVC som sa att ja ska ge ersättning. sambon vill inte lyssna när jag säger att han ska suga och att produktionen minskar om han inte gör de. "de på BVC är experter och säger dom att jag ska ge ersättning så gör jag de. 60 ml 2 ggr/dag" spelar ingen roll vad jag säger..

har försökt pumpa.. förr har brösten blivit överfulla fast han ätit och då kunde jag pumpa ut 120 ml från båda brösten. Nu ha jag fått ut 60 med båda brösten 2 ggr.. ser att han inte vill greppa ordenligt nu eftersom man gett flaska igen. BVC rekommendera dr browns flaska. "den är som ett bröst" men blivit galet ändå..

Om man nu ska ge ersättning, men vill amma, så ge alltid ersättningen EFTER amning. När han är hungrig ska han suga så mycket som möjligt på brösten, SEDAN fyller man på med ersättning.

Om man tänker att ersättningen är en tillfällig grej, så testa ge i kopp i stället. Då slipper man förvirringen med olika sugteknik på bröst/flaska.

Att pumpa ger egentligen ingen uppfattning om hur mycket mjölk det finns i brösten. Vi är väldigt många som, efter de första veckorna, inte kunnat få ut något alls med pump. Och ändå kunnat helamma i många månader. Bebisen suger SÅ mycket effektivare än en pump.
  • Calmmu

har testat alla metoder för att få ut mjölk.

igår natt kom de plötsligt efter väldigt lite mjölk. nu på morgonen är båda brösten nästan tomma. måste ju ge ersättning då. har inget val.

hur kan brösten bli tomma bara så där? hans sugteknik som är galen? hans grepp kanske är fel? pga strängen under tungan kanske..

har alltid haft massa mjölk. har sprutat.. nu tomt.. såå förvirrad..

hur kontaktar man amningshjälpen? försökt vara på deras sida men ser inget om att ställa fråga eller så.. måste man vara medlem och logga in?

• Rani
    Calmmu skrev 2016-01-17 14:08:26 följande:

har testat alla metoder för att få ut mjölk.

igår natt kom de plötsligt efter väldigt lite mjölk. nu på morgonen är båda brösten nästan tomma. måste ju ge ersättning då. har inget val.

hur kan brösten bli tomma bara så där? hans sugteknik som är galen? hans grepp kanske är fel? pga strängen under tungan kanske..

har alltid haft massa mjölk. har sprutat.. nu tomt.. såå förvirrad..

hur kontaktar man amningshjälpen? försökt vara på deras sida men ser inget om att ställa fråga eller så.. måste man vara medlem och logga in?

Hör med ditt BVC om det finns en amningsmottagning i närheten av dig som du kan få komma till. Bir du nära något stort sjunhus? I så fall kolla med dem. Amningshjälpen har en facebooksida som du kan kolla på. Men en amningsmottagning som man kan boka tid på är helt klart det bästa.

Kom också ihåg att det är helt ok att ge ersättning om man inte orkar kämpa.med amningen. Det blir fina barn av det med ?

Men om amningen är väldigt viktig för dig så gör som ovan.
  • Biting the Sun

Jag har själv en bebis där jag misstänkte för kort tungband. Upptäcktes inte på BB eller BVC, men eftersom jag är läkare själv så fick jag misstanken när amningen började krångla. I förrgår fick han tungbandet klippt hos en mkt duktig o trevlig ÖNH-läkare i Danderyd, och sedan dess har amningen gått MYCKET bättre. Förut vägrade han till exempel amma när jag satt upp, vilket nu gör helt utan problem. Vi försöker nu fasa ut flaskmatandet bit för bit.

• Calmmu

var och klippte tungbandet idag.

Ingen skillnad. han skriker och vägrar..

har försökt höra av mig till amningshjälpen men inget svar där.. så nu känner jag att hoppet är ute.. ger upp.. lagom skönt med fulla bröst som gör ont.. :'(

• Alexi
    Calmmu skrev 2016-01-20 20:48:19 följande:
    var och klippte tungbandet idag.
    Ingen skillnad. han skriker och vägrar..
    har försökt höra av mig till amningshjälpen men inget svar där.. så nu känner jag att hoppet är ute.. ger upp.. lagom skönt med fulla bröst som gör ont.. :'(
    Alltså, vill du amma, avvakta något beslut tills du pratat med amningshjälpen!

Har du läst här om alternativa kontaktsätt?

www.amningshjalpen.se/hitta-hjalpmammor-2

Och har du läst alla råd om amning på deras hemsida?

www.amningshjalpen.se/
  • Biting the Sun

Det gör ju ont i munnen direkt när det är klippt, ge lite flytande Alvedon och avvakta några dagar innan du avgör om det hade effekt eller ej. Min kille skrek hela kvällen och vägrade till och med ta flaska, slutade med att jag sprutade sockerlösning i munnen på honom tills han lugnade ner sig. Dagen efter gick det mycket bättre.

• Rani

Jag har en fråga som inte är en anklagelse utan ärligt menad. Hur mycket stress för bebisen är amningen värd? Klippta tungband, ont, skrik, stress, hunger. Är amningen så viktig? Minskad risk för öroninflammation och förstoppning visst, men en stressad ledsen bebis i flera månader? Är det värt det?

• Calmmu

Om man inte klipper ett riktigt kort tungband så kommer barnet få svårare att prata. bättre klippa den nu än när han bli 3 och ska kunna prata.

Nu har jag lyckats få pojken att ta bröstet de flesta gånger. med lite tålamod. krånglar han massor så lägger jag amningsnapp och de går bra.

men nu kom nästa problem. han tar bara ett bröst. den andra suger han på lite men blir arg direkt. Mjölken vill som inte rinna till. han suger och hinner bli arg när inget kommer. kan känna hur de rinner till när han suger på ett bröst men inte på andra. det fungerde att pumpa innan men nu kommer de bara några droppar, måste slita och trycka hårt med händerna för att de skall komma. och det gör ont. innan pumpade jag massor och kom 130 ml. på kvällen ger jag pojken ersättning så han ska gå upp lite. då har jag försökt tömma lite så de blir som att han ätit.

varrför blir de så här? vad kan jag göra åt det?

• Alexi

Jag tror det är vanligt med favoritbröst. Kan du amma honom så att han ligger åt samma håll oavsett vilket bröst det är? Jag lärde mig liggamma på samma sida men båda brösten.

Har du också testat att handmjölka igång utdrivningsreflexenbåt honom, så att mjölken kommer direkt?

• straw2008
    Rani skrev 2016-01-21 23:44:42 följande:

Jag har en fråga som inte är en anklagelse utan ärligt menad. Hur mycket stress för bebisen är amningen värd? Klippta tungband, ont, skrik, stress, hunger. Är amningen så viktig? Minskad risk för öroninflammation och förstoppning visst, men en stressad ledsen bebis i flera månader? Är det värt det?

Ush kan bara hålla med. Stackars barn. 
    I kinamockaskogen.....
  • Calmmu

nu äter han igen.. oftast. men har fått för sig att suga en stund, så han får i sig en del. sen släpper han, suger några tag och släpper igen. så håller han på ett bra tag. sen kan han bli riktigt sur om han inte får nytt grepp direkt. efter ett tag blir sugen kortare och kortare men han ska ha bröstet. då brukar jag ta bort honom och ge napp.

någon som vet varför han gör så?

• Lilla Gs mamma
    Calmmu skrev 2016-02-11 19:24:54 följande:

nu äter han igen.. oftast. men har fått för sig att suga en stund, så han får i sig en del. sen släpper han, suger några tag och släpper igen. så håller han på ett bra tag. sen kan han bli riktigt sur om han inte får nytt grepp direkt. efter ett tag blir sugen kortare och kortare men han ska ha bröstet. då brukar jag ta bort honom och ge napp.

någon som vet varför han gör så?

Det är ju ganska jobbigt att suga i sig all sin mat, så de tar pauser när de äter för att vila käken och börjar sedan äta igen. Helst ska man låta dem suga (bröst eller flaska, spelar ingen roll) till de själva släpper taget. Då är de nöjda.
  • Calmmu

nu tar han inte bröstet alls.. ibland med amningsnapp men bara en stund.. sen få ja pumpa och ge flaska.. ger upp snart.. å ger ba ersättning snart..

Svar på tråden varför amningsvägrar barnet??