Inlägg från: Calmmu |Visa alla inlägg
  • Calmmu

varför amningsvägrar barnet??

varför amningsvägrar min 5v gamla son?

har haft problem med amningen i början.

efter komplicerad förlossning så kunde han inte ligga på bröstet första tiden.

Han matades första dygnet med flaska av pappan. På BB kämpa jag med alla deras tips och ideer men han vägra ta tag. till slut gav de mig en amningsnapp som fungerade någorlunda.

fortsatte med nappen även när jag kom hem.

efter en vecka hemma vägrade jag använda nappen mer och efter ett tag fungerade amningen ganska bra.

tvungen att nypa ihop bröstet så han ska ta tag.

för något dygn sedan börja han skrika. för full hals. han sov mest hela tiden och de vakna stunderna skrek han. plötsligt vägra han ta bröstet utan skrek bara. fick locka med klappar på ändan och shyssa. Nu vill han inte ta bröstet alls. han söker mat och smackar. men när jag ger bröset så börjar han skrika igen. han skriker sig blå. förra natten gav jag honom ersättning med flaska när han var som argast. sen somna han. på morgonen tog han bröstet som vanligt.

plötsligt vägra han igen. han gråter och gråter.

funderat om det är flaskan som gjort att han inte vill suga...? sambon gav honom ersättning igen när jag var i duschen.

nu skriker han som en galning direkt bröstet kommer in i munnen.

någon som vet varför han gör så här?

han har väldigt ont i magen. haft de länge redan. ger nå droppar mot luft. sen äter han väldigt snabbt. klunkar i sig. gjort de sen BB och BM där sa att de va bra.

Min mjölk kommer väldigt fort ut. kan spruta när han släppt ibland. vissa ggr har vi båda vart helt ner sölade av mjölk. har försökt klämma åt bröstet så det inte ska komma för mycket. men det fungerar inte. Lyckas inte med liggande amning.

Någon som har tips och ideer vad jag skall göra? Nu har har inte ätit på 6 timmar.

han har sovit jätte dåligt det senaste dygnet. kan det vara någon orsak?

• Svar på tråden varför amningsvägrar barnet??
  • Calmmu

testade med nappen.. men fick inte upp trycket i den så den lossna bara, annars hade han kanske tagit med den.. måste försöka igen.. tur att man inte kastat dem..

kan gissa att de handlar om tuttförvirring eller något likande, eftersom jag använder vanlig napp som tröst.. sen har jag sett att han har ett helt annat grepp och sug när han suger på flaska..

vet inte riktigt vad jag ska göra. har inte sovit på 3 nätter nu..

• Calmmu

den trillar bara av när han börjar suga. så båda va så uppe i varv så jag får försöka igen när vi lugnat ner oss lite.

Någon aning varför pojken inte sover bra??

han sover så lätt och vaknar och storgråter varje halvtimme. vrider och vänder på sig mycket i sömnen. gnäller till ofta. förut sov han 4-5 tim / natt..

• Calmmu

nu lyckades jag få honom att äta.

googlade på tips. tog av oss kläderna så han lega på mig med bara blöja.. han skrek och åla sig till bröstet men tog aldrig den i munnen. lät honom ligga och jobba även om han skrek som en galning. sen la jag honom bredvid mig så han kunde ta bröstet när han vill men han va mest bara arg.. tog honom i famnen och höll honom hårt så lugna han ner sig lite. men han skrek i timmar och gav honom inte nappen som vi brukar. till slut va han väl så trött att han tog bröstet och sög.. så satt och shyssa och gunga lite smått så han inte släppte taget.

nu har han sovit ganska bra under natten och ätit var 3 dje timme. nu under dagen har han ätit oftare och min mjölk sinar.. då vill han ha bröstet som napp och vårtorna börjar göra ont.. så nu gav jag honom nappen när han var arg. få se om han får tuttförvirring igen då..

• Calmmu

han börja suga fel helt plötsligt. suger bara på toppen och det gör så ont.

försöker locka me vårtan vid näsan men han öppnar inte munnen mer. lyckas jag få in bröstet rätt så drar han bort huvudet lite så bara toppen är kvar.

hur ska jag göra för att få honom att suga rätt?

säkert så att nappen som han vill ha hela tiden som är problemet. men ger jag inte den så sover han inte alls utan skriker i timmar.

• Calmmu

fick tips att testa en större napp.. använt den för nyfödda men köpte 4 -6 mån som har större napp och efter ett tag börja han ta större tag.. så nu känns de bättre igen.

• Calmmu

han skriker mest hela tiden. han gnäller aldrig utan skriker till 100 % direkt.

tror han skriker sig blå åt allt..

har testat känna i munnen men han verkar inte ha ont där. öronen vet jag inte.

men är nästan helt säker på att de är magen. alla symtom på kolik stämmer in.

magen gurglar värre än en vuxens. fiser extremt mycket.. ålar sig.. spänner sig i en båge och drar upp knäna mot magen.. ibland ålar han när han ska äta också.. men varför han vägrar äta sig mätt vet jag inte. ibland tar han ett bröst och sen vill han inte mer när han måste suga mer.. men seg vrålar han när jag försöker ge andra bröstet.. och slutar inte skrika på timmar om man inte studsar me honom som en galning..

han krånglar med greppet.. ibland hör man sug ljud.. försöker ändra på det men då börjar han skrika igen.. ibland få jag bara ont men låter honom vara för att slippa skriket.. får inte till greppet..

alla säger att man ska hålla vårtan vid näsan eller strax under näsan, så han gapar stort och får in bröstet rätt.. men de fungerar inte.. hur jag än gör.. han skriker bara.. får jag in den bra så ålar han tills den kommer ut igen.. blir gaaalen..

• Calmmu

Nu verkar det som att pojken har mindre ont och tar lite bättre. greppet är fortfarande dåligt men låter de gå. På BVC sa dom att han går upp för lite i vikt. gått upp 900 g och vuxit 8 cm på 6.5 v. hon sa att vi ska ge ersättning 2 ggr/dag. Hon kolla tungan och trodde strängen var för kort. på tisdag ska de kolla igen på tungan med läkare. hoppas de löser sig.

Nu har pojken sovit bättre. och jag är mer utvilad. han äter längre och mer.

nu är problemet den, att mjölken tar slut. igår kväll var brösten helt tomma. klämde och testa pumpa. kom några droppar. 6 timmar senare så är ena bröstet fullt men andra tomt. han tömde de fulla bröstet och tog några sugtag på andra. tänkte att ja måste pumpa ut lite till så de ökar produktionen men kom ingenting. nu 3 timmar senare verkar den va lika tom. samt de bättre bröstet hade inte fått mycket i sig. vad gör jag för att få mjölk? dricker massor. vilar och stressar inte. har min mor här och hjälper så jag får vila lite. ändå ingen mjölk. vad är fel?

• Calmmu

BVC som sa att ja ska ge ersättning. sambon vill inte lyssna när jag säger att han ska suga och att produktionen minskar om han inte gör de. "de på BVC är experter och säger dom att jag ska ge ersättning så gör jag de. 60 ml 2 ggr/dag" spelar ingen roll vad jag säger..

har försökt pumpa.. förr har brösten blivit överfulla fast han ätit och då kunde jag pumpa ut 120 ml från båda brösten. Nu ha jag fått ut 60 med båda brösten 2 ggr.. ser att han inte vill greppa ordenligt nu eftersom man gett flaska igen. BVC rekommendera dr browns flaska. "den är som ett bröst" men blivit galet ändå..

• Calmmu

Hon kollade tungbandet men det är läkare som måste bedömma. och bor på liten ort där det är brist på läkartider så skall tillbaka på tisdag och hon hoppades att läkaren kan kika in utan bokad tid. få se hur de går. får inte ens läkartid i tid till första läkarbesöket för alla barn här. vissa få vänta 12 - 16v innan första läkarbesök.

• Calmmu

har testat alla metoder för att få ut mjölk.

igår natt kom de plötsligt efter väldigt lite mjölk. nu på morgonen är båda brösten nästan tomma. måste ju ge ersättning då. har inget val.

hur kan brösten bli tomma bara så där? hans sugteknik som är galen? hans grepp kanske är fel? pga strängen under tungan kanske..

har alltid haft massa mjölk. har sprutat.. nu tomt.. såå förvirrad..

hur kontaktar man amningshjälpen? försökt vara på deras sida men ser inget om att ställa fråga eller så.. måste man vara medlem och logga in?

• Calmmu

var och klippte tungbandet idag.

Ingen skillnad. han skriker och vägrar..

har försökt höra av mig till amningshjälpen men inget svar där.. så nu känner jag att hoppet är ute.. ger upp.. lagom skönt med fulla bröst som gör ont.. :'(

• Calmmu

Om man inte klipper ett riktigt kort tungband så kommer barnet få svårare att prata. bättre klippa den nu än när han bli 3 och ska kunna prata.

Nu har jag lyckats få pojken att ta bröstet de flesta gånger. med lite tålamod. krånglar han massor så lägger jag amningsnapp och de går bra.

men nu kom nästa problem. han tar bara ett bröst. den andra suger han på lite men blir arg direkt. Mjölken vill som inte rinna till. han suger och hinner bli arg när inget kommer. kan känna hur de rinner till när han suger på ett bröst men inte på andra. det fungerde att pumpa innan men nu kommer de bara några droppar, måste slita och trycka hårt med händerna för att de skall komma. och det gör ont. innan pumpade jag massor och kom 130 ml. på kvällen ger jag pojken ersättning så han ska gå upp lite. då har jag försökt tömma lite så de blir som att han ätit.

varrför blir de så här? vad kan jag göra åt det?

• Calmmu

nu äter han igen.. oftast. men har fått för sig att suga en stund, så han får i sig en del. sen släpper han, suger några tag och släpper igen. så håller han på ett bra tag. sen kan han bli riktigt sur om han inte får nytt grepp direkt. efter ett tag blir sugen kortare och kortare men han ska ha bröstet. då brukar jag ta bort honom och ge napp.

någon som vet varför han gör så?

• Calmmu

nu tar han inte bröstet alls.. ibland med amningsnapp men bara en stund.. sen få ja pumpa och ge flaska.. ger upp snart.. å ger ba ersättning snart..

Svar på tråden varför amningsvägrar barnet??