• Calmmu

varför amningsvägrar barnet??

varför amningsvägrar min 5v gamla son?

har haft problem med amningen i början.

efter komplicerad förlossning så kunde han inte ligga på bröstet första tiden.

Han matades första dygnet med flaska av pappan. På BB kämpa jag med alla deras tips och ideer men han vägra ta tag. till slut gav de mig en amningsnapp som fungerade någorlunda.

fortsatte med nappen även när jag kom hem.

efter en vecka hemma vägrade jag använda nappen mer och efter ett tag fungerade amningen ganska bra.

tvungen att nypa ihop bröstet så han ska ta tag.

för något dygn sedan börja han skrika. för full hals. han sov mest hela tiden och de vakna stunderna skrek han. plötsligt vägra han ta bröstet utan skrek bara. fick locka med klappar på ändan och shyssa. Nu vill han inte ta bröstet alls. han söker mat och smackar. men när jag ger bröset så börjar han skrika igen. han skriker sig blå. förra natten gav jag honom ersättning med flaska när han var som argast. sen somna han. på morgonen tog han bröstet som vanligt.

plötsligt vägra han igen. han gråter och gråter.

funderat om det är flaskan som gjort att han inte vill suga...? sambon gav honom ersättning igen när jag var i duschen.

nu skriker han som en galning direkt bröstet kommer in i munnen.

någon som vet varför han gör så här?

han har väldigt ont i magen. haft de länge redan. ger nå droppar mot luft. sen äter han väldigt snabbt. klunkar i sig. gjort de sen BB och BM där sa att de va bra.

Min mjölk kommer väldigt fort ut. kan spruta när han släppt ibland. vissa ggr har vi båda vart helt ner sölade av mjölk. har försökt klämma åt bröstet så det inte ska komma för mycket. men det fungerar inte. Lyckas inte med liggande amning.

Någon som har tips och ideer vad jag skall göra? Nu har har inte ätit på 6 timmar.

han har sovit jätte dåligt det senaste dygnet. kan det vara någon orsak?

• Svar på tråden varför amningsvägrar barnet??
  • Maria

Usch, känner igen det där!

Jag använde napp pga stora sår på bröstvårtorna. Der fungerade väldigt bra. Efter ett par dygn trappade jag ut den men hade kommit på att jag kunde liggamma med den så den var med på natten. Och helt plötsligt, vid tre, fem och sex veckor började min dotter plötsligt vägra och gallskrika vid bröstet. Jag hade ju nappen kvar så satte på den och då åt hon. De två första gångerna gick det över till nästa dag. Sista gången höll det i sig tills hon var fyra månader. Den har kommit fram igen vid sjukdom, då vägrar hon utan napp. Jag frågade på bvc som inte hade någon förklaring men nämnde att många kvinnors hormonsystem kickar igång vid fem veckor och att man tror mjölken kan smaka annorlunda. De hade inget bättre råd än att fortsätta använda nappen. De försökte snarare ge mig lite lugn och menade på att om jag och dottern just då måste använda napp så var det inte hela världen.

Just då googlade jag allt jag kunde komma på utan att hitta en förklaring. Det närmaste antagandet jag kom var "tuttförvirring", i mitt fall med nappen, i ditt fall kanske flaskan? Mitt enda råd är att prova nappen igen och se om det gör skillnad. Den fungerar ju lite som reservoar så mjölken heller inte kommer så fort. Jag klämdeen handduk under bröstet för at skydda kläderna också. Det är pest och förfärligt och jag spydde själv på den till slut men det var enda sättet att amma ett par månader. Sen en dag tog hon bröstet som om hon aldrig gjort annat. Hoppas det löser sig oavsett. Jag var förtvivlad till sist, det var hemskt. Känner verkligen med dig!

• Calmmu

testade med nappen.. men fick inte upp trycket i den så den lossna bara, annars hade han kanske tagit med den.. måste försöka igen.. tur att man inte kastat dem..

kan gissa att de handlar om tuttförvirring eller något likande, eftersom jag använder vanlig napp som tröst.. sen har jag sett att han har ett helt annat grepp och sug när han suger på flaska..

vet inte riktigt vad jag ska göra. har inte sovit på 3 nätter nu..

• Maria

Jag insåg att jag inte behövde vränga den ut och in för att få vacuum, det kom när bebisen sög. Så jag höll den bara med två fingrar typ pekfinger och långfinger. Prova igen! Kanske kan pappan assistera med att hålla nappen eller hålla barnet åt dig eller nåt. Annars diska av den med diskmedel så den inte ramlar av pga småskit. Fukta kanten med vatten så den fastnar bättre på huden. Koka den fem minuter om det behövs. Och om inget funkar så ge ersättning och SOV! Jag hade själv slutat amma för länge sen om jag bara kunnat, men min dotter vägrar flaska. Om du når din gräns här ikväll och det finns ett annat alternativ så är det helt okej!! Funkar det med napp så försök acceptera den dumma grejen och testa ta bort den då och då.

• Calmmu

den trillar bara av när han börjar suga. så båda va så uppe i varv så jag får försöka igen när vi lugnat ner oss lite.

Någon aning varför pojken inte sover bra??

han sover så lätt och vaknar och storgråter varje halvtimme. vrider och vänder på sig mycket i sömnen. gnäller till ofta. förut sov han 4-5 tim / natt..

• Alexi

Försök amma på natten, när han är lite tröttare. Och sen ta bort flaska helt, måste ni ge ersättning så ge på sked eller kopp eller vad som helst men det kan ju vara så att flaskan sabbar för amningen och är det då viktigt att amma så måste ni ta bort den. Det är ju väldigt mycket enklare för en bebis att bara klunka i sig från flaska framför att jobba för maten vid bröstet så det är lätt att de vägrar bröstet om flaskan finns.

Det blir väl en ond cirkel av hunger, trötthet osv. Men det är också en utvecklingsfas runt fem veckor har jag för mig, som kan ställa till det.

Kan du försöka liggamma lite mer. Se till att han ligger så han har ditt bröst lite ovanför näsan, då måste han gapa mer.

Kontakta amningshjälpen om det inte går, de finns på nätet och fb och telefon.

• Maria

Ja, försök när ni är lugna. Eller när DU är lugn iaf! Och håll fast den om du bara kan. Om jag förstår dig rätt så ville han ta, eller tog tag, men nappen trillade av? Så om den sitter kvar så kanske han suger vidare? Jag tänker lite desperat att man kanske till och med kan tejpa fast den med frystejp eller vad som helst så den just är fysiskt på bröstet och se om den fastnar om han suger ett tag. Jag bor inte i Sverige så har aldrig använt amningshjälpen men de är säkert super att kontakta. Angående sömnen så är ju magen en klassiker, ev ger ersättningen ont i magen. Eller är det bara rakt upp och ner nån riktgt tråkig fas han har. Eller hungrig?

• Calmmu

nu lyckades jag få honom att äta.

googlade på tips. tog av oss kläderna så han lega på mig med bara blöja.. han skrek och åla sig till bröstet men tog aldrig den i munnen. lät honom ligga och jobba även om han skrek som en galning. sen la jag honom bredvid mig så han kunde ta bröstet när han vill men han va mest bara arg.. tog honom i famnen och höll honom hårt så lugna han ner sig lite. men han skrek i timmar och gav honom inte nappen som vi brukar. till slut va han väl så trött att han tog bröstet och sög.. så satt och shyssa och gunga lite smått så han inte släppte taget.

nu har han sovit ganska bra under natten och ätit var 3 dje timme. nu under dagen har han ätit oftare och min mjölk sinar.. då vill han ha bröstet som napp och vårtorna börjar göra ont.. så nu gav jag honom nappen när han var arg. få se om han får tuttförvirring igen då..

• Alexi

Dina bröst sinar inte! Däremot kan ju produktionen gå ner om ni ger ersättning och då kommer han vilja amma oftare för att öka produktionen igen. Så fokusera på amning och lugn och ro och undvik ersättningen några dagar kommer det bli bättre.

• Calmmu

han börja suga fel helt plötsligt. suger bara på toppen och det gör så ont.

försöker locka me vårtan vid näsan men han öppnar inte munnen mer. lyckas jag få in bröstet rätt så drar han bort huvudet lite så bara toppen är kvar.

hur ska jag göra för att få honom att suga rätt?

säkert så att nappen som han vill ha hela tiden som är problemet. men ger jag inte den så sover han inte alls utan skriker i timmar.

Svar på tråden varför amningsvägrar barnet??