varför amningsvägrar barnet??
Usch, känner igen det där!
Jag använde napp pga stora sår på bröstvårtorna. Der fungerade väldigt bra. Efter ett par dygn trappade jag ut den men hade kommit på att jag kunde liggamma med den så den var med på natten. Och helt plötsligt, vid tre, fem och sex veckor började min dotter plötsligt vägra och gallskrika vid bröstet. Jag hade ju nappen kvar så satte på den och då åt hon. De två första gångerna gick det över till nästa dag. Sista gången höll det i sig tills hon var fyra månader. Den har kommit fram igen vid sjukdom, då vägrar hon utan napp. Jag frågade på bvc som inte hade någon förklaring men nämnde att många kvinnors hormonsystem kickar igång vid fem veckor och att man tror mjölken kan smaka annorlunda. De hade inget bättre råd än att fortsätta använda nappen. De försökte snarare ge mig lite lugn och menade på att om jag och dottern just då måste använda napp så var det inte hela världen.
Just då googlade jag allt jag kunde komma på utan att hitta en förklaring. Det närmaste antagandet jag kom var "tuttförvirring", i mitt fall med nappen, i ditt fall kanske flaskan? Mitt enda råd är att prova nappen igen och se om det gör skillnad. Den fungerar ju lite som reservoar så mjölken heller inte kommer så fort. Jag klämdeen handduk under bröstet för at skydda kläderna också. Det är pest och förfärligt och jag spydde själv på den till slut men det var enda sättet att amma ett par månader. Sen en dag tog hon bröstet som om hon aldrig gjort annat. Hoppas det löser sig oavsett. Jag var förtvivlad till sist, det var hemskt. Känner verkligen med dig!