Inlägg från: Biting the Sun |Visa alla inlägg
  • Biting the Sun

varför amningsvägrar barnet??

Problem att ta bröstet kan bero på att tungbandet (lilla strängen under tungan) är för kort eller stram, vilket man lätt missar på BVC. Titta på tungan när han är ledsen och skriker: blir den lite "delad" längst ut, som att det är en liten smilgrop längst ute på tungspetsen? Ser tungbandet ut att fästa långt ut på tungan? Att bildgoogla är ingen större idé då de bilderna visar extremfall.
    Vid osäkerhet, eller om du tror att den är för kort: ta kontakt med BVC och be att du får en läkarbedömning eller en remiss direkt till en Öron- Näsa- Halsklinik som kan klippa tungbandet. Hos små bebisar är det ett pyttelitet och enkelt ingrepp utan komplikationer, behövs ingen bedövning och man kan amma direkt efteråt. Sen har man ju sannolikt skapat en vana vid flaska under tiden, men efter klippningen har man iaf en bättre chans med amningen om det var tungbandet som var problemet.

• Biting the Sun
    Calmmu skrev 2016-01-16 13:07:34 följande:

Hon kollade tungbandet men det är läkare som måste bedömma. och bor på liten ort där det är brist på läkartider så skall tillbaka på tisdag och hon hoppades att läkaren kan kika in utan bokad tid. få se hur de går. får inte ens läkartid i tid till första läkarbesöket för alla barn här. vissa få vänta 12 - 16v innan första läkarbesök.

Det är ju helt oacceptabelt! Om du tycker att tungan ser ut som jag beskrev så ska BVC-sköterskan skicka en remiss till ÖNH för bedömning där, du kan ju inte vänta hur länge som helst.
  • Biting the Sun

Jag har själv en bebis där jag misstänkte för kort tungband. Upptäcktes inte på BB eller BVC, men eftersom jag är läkare själv så fick jag misstanken när amningen började krångla. I förrgår fick han tungbandet klippt hos en mkt duktig o trevlig ÖNH-läkare i Danderyd, och sedan dess har amningen gått MYCKET bättre. Förut vägrade han till exempel amma när jag satt upp, vilket nu gör helt utan problem. Vi försöker nu fasa ut flaskmatandet bit för bit.

• Biting the Sun

Det gör ju ont i munnen direkt när det är klippt, ge lite flytande Alvedon och avvakta några dagar innan du avgör om det hade effekt eller ej. Min kille skrek hela kvällen och vägrade till och med ta flaska, slutade med att jag sprutade sockerlösning i munnen på honom tills han lugnade ner sig. Dagen efter gick det mycket bättre.

Svar på tråden varför amningsvägrar barnet??