• Svar på tråden Sverigedemokraterna
  • Åttionian
    Rataxes skrev 2016-01-04 19:24:42 följande:

Det var väl ett evigt tjat om dessa sverigedemokrater, räcker inte de befintliga SD-trådarna?

Nej, du (bl a) tar inte tillräckligt mycket avstånd ifrån SD i dem...
  • Mentat
    Åttionian skrev 2016-01-05 02:26:26 följande:
    Med den logiken borde vi starta 789 trådar om (F!) som kan beskrivas på det här sättet:

"Absolut ett klockrent sexistiskt parti, ett parti som t.o.m på fullt allvar pekat ut halva världens befolkning, män, som orsaken till alla problem vi ser i Världen idag, och då samtidigt gjort ca 3,5 miljarder människor till sina fiender.

Därmed har (F!) även gjort sig själva helt omöjliga i en framtida regering."

Men det gör vi inte, helt enkelt för att vi inom borgerligheten inte har denna besatthet av politiska motståndare - kanske för att vi inte styrs av känslor i lika hög grad? Jag håller med Rataxes så långt som att jag undrar vad det är som gör att (sd) tar upp ett så oproportionerligt stort utrymme. Påstå inte att det är deras politik, det hade som synes kunnat tillämpas på andra partier också i så fall.

Nej, det är något annat som skapar denna fixering vid (sd). Jag vet inte vad det är.
  • Anghammarad
    BCH52 skrev 2016-01-02 09:49:40 följande:
    Det finns inget rasrstidkt i deras partiprogram. 
    Jag är nyfiken. Skulle du påstå att följande påstående

”Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen.”

är rasistiskt? 
  • Världsmedborgare
    Mentat skrev 2016-01-05 08:51:24 följande:
    Nej, det är något annat som skapar denna fixering vid (sd). Jag vet inte vad det är.
    Det är alla nazister,rasister och andra högerextremister som finns hos SD, många av dom är med sen starten och är de som styr i verkligheten.

Det är alltså precis som det brukar vara med populistiska partier som t.ex SD, man stuvar undan de "obekväma" och låter dom verka i det fördolda, och gör sig själva en offentlig bild som ska attrahera den stora massan av väljare.

Läs vad SD.s anhängare skriver på Nätet, det är nästan till 100% rasistiska inlägg, och det för dom in i snart sagt varenda fråga, allt är invandrarnas och Islams fel.
    Tycker du verkligen det rimmar med SD:s eget påstående om nolltolerans mot just dom sakerna?

Nä just det, många vet vilken SD:s verkliga agenda är, och vilka som eg styr partiet, därför dras rasisterna och högerextremisterna till SD, medans de som påstår motsatsen bara är "nyttiga idioter" som fastnat för SD:s partiprogram..

Lite historia om SD: http://goo.gl/DXa9LB
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Magdalena03

Just nu så överskuggar invandringsfrågor alla andra frågor. Får vi inte stopp på massinvandringen kommer vi inte att ha råd med något annat framöver. Jag är inte rasist , bara mån om mina barns framtid.

Mentat skrev 2016-01-02 10:44:47 följande:

Jag förstår inte den här besattheten av (sd). Det finns en miljon trådar om dem redan på forumet så det behövs knappast en till om samma sak. Nog finns det väl andra sakfrågor och andra partiers idéer att diskutera?

• Rataxes
    Åttionian skrev 2016-01-05 02:26:26 följande:
    Nähä?

Jag röstar inte på dem, räcker inte det? Måste jag stämma upp i Rövtorkarens och bokstavskombinationens m.fl. hatkör för att du ska bli nöjd?
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Världsmedborgare
    Magdalena03 skrev 2016-01-05 10:42:00 följande:
    Just nu så överskuggar invandringsfrågor alla andra frågor. Får vi inte stopp på massinvandringen kommer vi inte att ha råd med något annat framöver. Jag är inte rasist , bara mån om mina barns framtid.
    Men det är ju fel, Sveriges ekonomi är långt mer än invandring, vilket du kan se just nu, när Sverige går bättre än på många år.
    Sverige har t.o.m nyligen slagit nytt rekord i antal sysselsatta i riktiga jobb, och företagen och dess chefer är possitiva till framtiden.

Vill du veta hur Sverige ska agera, så får du börja med att noga följa Kina:s växling från att vara ett land som massproducerar billiga produkter, till att bli ett land som beslutat att gå över till att producera högtekonlogiska spjutspetsprodukter inom alla områden.
    Följ den övergången väldigt noga, så att du har klart för hur den påverkar den globala ekonomin, för det är utifrån det, som Sverige och våra exporterande företag måste anpassa sig.

Klarar vi det, ja då kommer Sveriges ekonomi att stå sig bra, även i ett lite längre tidsperspektiv, om nu inte det brakar lös med ett ännu större krig, som sprider sig ut över Världen.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • BCH52
    Anghammarad skrev 2016-01-05 09:15:02 följande:

Jag är nyfiken. Skulle du påstå att följande påstående

?Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen.?

är rasistiskt? 

Jag vill gärna tro människor om gott tills motsatsen bevisas, svårt ibland. Första meningen kan jag ställa upp på, andra meningen kan jag också ställa upp på, utom delen "vissa grupper av människor". Utan den delen tolkar jag texten som att vi är i grunden lika men att vi alla ändå är unika individer.

Tack för att du uppmärksammade mig på den där texten.

I och för sig har SD aldrig varit något alternativ för mig. De som skrivit detta skulle kanske ha glädje av att läsa Amartya Sens "Identitet och våld"

Detta referat raserar hela SD;s tankar kring givna identiteter.

"Våld skapas när skickliga agitatorer tvingar på godtrogna människor enkelspåriga och aggressiva identiteter". I denna bok visar Sen att föreställningen om unika och givna identiteter är lika mycket en illusion som en stor fara. En sådan syn missförstår praktiskt taget alla människor i hela världen. Den inte bara förminskar människor, den skapar också konflikter och våld genom att ställa "oss" mot "de andra". Sen belyser de ofta förödande konsekvenserna av denna människosyn ur en rad olika perspektiv. Han diskuterar ekonomisk globalisering, politisk mångkulturalism, postkolonialism, religiös fundamentalism och global terrorism. Att erkänna människors komplexa identiteter och deras förmåga att välja är avgörande för att finna lösningar på många av de våldsamma konflikter som präglar vår tid.
  • Mentat
    Världsmedborgare skrev 2016-01-05 10:28:25 följande:
    Det är alla nazister,rasister och andra högerextremister som finns hos SD, många av dom är med sen starten och är de som styr i verkligheten.

Det är alltså precis som det brukar vara med populistiska partier som t.ex SD, man stuvar undan de "obekväma" och låter dom verka i det fördolda, och gör sig själva en offentlig bild som ska attrahera den stora massan av väljare.

Läs vad SD.s anhängare skriver på Nätet, det är nästan till 100% rasistiska inlägg, och det för dom in i snart sagt varenda fråga, allt är invandrarnas och Islams fel.
    Tycker du verkligen det rimmar med SD:s eget påstående om nolltolerans mot just dom sakerna?

Nä just det, många vet vilken SD:s verkliga agenda är, och vilka som eg styr partiet, därför dras rasisterna och högerextremisterna till SD, medans de som påstår motsatsen bara är "nyttiga idioter" som fastnat för SD:s partiprogram..

Lite historia om SD: http://goo.gl/DXa9LB
    Men du har ju inte ens insett att exakt samma logik kan tillämpas på (F!), de består av sexister och kommunister och deras anhängare sprider diverse manshat omkring sig.

Jag är mycket väl medveten om vari (sd):s rötter består och förstår att de vill fjärma sig från dem men exakt samma sak gäller både (v) och (F!) - bortsett från att de inte direkt försöker göra upp med sina förflutna, men det kan ju bero på att de inte utsätts för något yttre tryck att göra det heller.

Nej, det ligger väldigt mycket i Ivar Arpi:s ledare i SvD om att intoleransen mot oliktänkande är betydligt större på vänstersidan än på högersidan. Det är åtminstone en förklaring till fixeringen vid (sd), en fixering som annars är tämlign obegriplig.

Läs gärna och begrunda: www.svd.se/det-svara-med-tolerans/om/ledare
  • Världsmedborgare
    Mentat skrev 2016-01-05 16:48:05 följande:
    Men du har ju inte ens insett att exakt samma logik kan tillämpas på (F!), de består av sexister och kommunister och deras anhängare sprider diverse manshat omkring sig.

Jag är mycket väl medveten om vari (sd):s rötter består och förstår att de vill fjärma sig från dem men exakt samma sak gäller både (v) och (F!) - bortsett från att de inte direkt försöker göra upp med sina förflutna, men det kan ju bero på att de inte utsätts för något yttre tryck att göra det heller.

Nej, det ligger väldigt mycket i Ivar Arpi:s ledare i SvD om att intoleransen mot oliktänkande är betydligt större på vänstersidan än på högersidan. Det är åtminstone en förklaring till fixeringen vid (sd), en fixering som annars är tämlign obegriplig.

Läs gärna och begrunda: www.svd.se/det-svara-med-tolerans/om/ledare
    Men varför skulle jag dra upp F! när det handlar om SD?

Och vänstern, alltså den verkliga vänstern, inte den påhittad som SD ideligen svamlar om, den är för länge sen marginaliserad, och utgör inte längre nåt som helst hot i Sverige, troligen ingen annanstans heller.

Och vad gäller komminism, så har det aldrig funnits en kommunistisk regim, de sk kommunistiska länderna har bara varit varianter på diktaturer och totalitära stater, gömd bakom en rida av falsk kommunism.

Dessutom har jag tidigare ett otal ggr, hävdat att extremism, oavsett om det är höger eller vänster är samma skit, så jag tycker inte det ska behövas påpekas varenda gång jag skriver, allra minst när det är SD det handlar om.
    Men jag kan skriva det igen, extremism, vänster som höger, handlar inte om demokratisk politik, utan enbart om makt för en elit och totalitära statsskick.
Svar på tråden Sverigedemokraterna