• Svar på tråden Sverigedemokraterna
  • Åttionian
    Mentat skrev 2016-01-12 12:15:44 följande:

Är det så stor skillnad numera då? Såvitt jag kan se har (s) och (mp) just genomfört (sd):s invandringslinje i praktiken, åtminstone den de stod för i valrörelsen.

Enligt uttalanden av Åkesson på Facebook är det tydligen fullständigt otillräckligt.
  • Rataxes
    Mentat skrev 2016-01-12 12:15:44 följande:
    Är det så stor skillnad numera då? Såvitt jag kan se har (s) och (mp) just genomfört (sd):s invandringslinje i praktiken, åtminstone den de stod för i valrörelsen.

Igår kom det endast 39 asylsökande till Sverige, från peaken i höstas är det en minskning med 98%.

Det betyder att MP och S klådde SDs mål på 95% minskning. Imponerande.

Faktum är att Romson och Fridolin nu kan anklaga Jimmie Åkesson för att vilja fördubbla invandringen.

Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Mentat
    Åttionian skrev 2016-01-12 13:33:28 följande:
    Enligt uttalanden av Åkesson på Facebook är det tydligen fullständigt otillräckligt.
    För all del, låt oss vara extremt övertydliga då: Såvitt jag förstå är det (s) och (mp) har genomfört t.o.m. strängare än vad (sd) krävde i valrörelsen 2014. (Det som då påstods vara en fasansfullt rasistisk politik, men det är en annan femma)

Om sedan Åkesson nu vill gå ännu längre för att kunna ha kvar sin profilfråga är det en helt annan sak. Det vore fullt naturligt om han skulle börja bli orolig för vikande stöd i takt med att Sveriges invandringspolitik har lagts om och de som röstade på (sd) för att protestera mot den tidigare politiken därmed nu kan gå tillbaka till sina "vanliga" partier.

Det vore logiskt om (sd) börjar tappa stöd som en sidoeffekt av omläggningen av invandringspolitiken - åtminstone om omläggningen blir bestående.
  • Världsmedborgare
    Mentat skrev 2016-01-12 15:45:55 följande:
    För all del, låt oss vara extremt övertydliga då: Såvitt jag förstå är det (s) och (mp) har genomfört t.o.m. strängare än vad (sd) krävde i valrörelsen 2014. (Det som då påstods vara en fasansfullt rasistisk politik, men det är en annan femma)

Om sedan Åkesson nu vill gå ännu längre för att kunna ha kvar sin profilfråga är det en helt annan sak. Det vore fullt naturligt om han skulle börja bli orolig för vikande stöd i takt med att Sveriges invandringspolitik har lagts om och de som röstade på (sd) för att protestera mot den tidigare politiken därmed nu kan gå tillbaka till sina "vanliga" partier.

Det vore logiskt om (sd) börjar tappa stöd som en sidoeffekt av omläggningen av invandringspolitiken - åtminstone om omläggningen blir bestående.
    Jag tror det dröjer innan SD tappar i stöd, SD kommer att göra allt för att hitta nya väger att angripa invandrarna på, och därmed få gehör för sin främlingsfientlighet.
    Troligen kommer vi att översvämmas av påståenden om kriminalitet hos invandrarna, sexbrott är t.ex perfekt att använda sig av, hur muslimer hotar och ställer till besvär, hur invandrarna klår skattebetalarna på deras pengar.
    Och så förstås det vanliga tjafset om skolan, vården, bostäderna och dom gamla/pensionärerna..
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • themia
    Rataxes skrev 2016-01-12 14:58:33 följande:

Igår kom det endast 39 asylsökande till Sverige, från peaken i höstas är det en minskning med 98%.

Faktum är att Romson och Fridolin nu kan anklaga Jimmie Åkesson för att vilja fördubbla invandringen.

Med tillräckligt kort tidsperspektiv kan man komma till vilka slutsatser som helst.

Låt oss åtminstone vänta till halvårsskiftet innan vi gör tvärsäkra uttalanden
  • KillBill
    Rataxes skrev 2016-01-12 14:58:33 följande:

Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
    SD och borgerliga debattörer får också svårt att argumentera för att MP skulle vara ett parti som inte är beredd att ta ansvar och fatta beslut som är obekväma (inför de egna väljarna) när landet befinner sig i en svår situation.
  • Blue Cross
    KillBill skrev 2016-01-12 17:43:26 följande:
    SD och borgerliga debattörer får också svårt att argumentera för att MP skulle vara ett parti som inte är beredd att ta ansvar och fatta beslut som är obekväma (inför de egna väljarna) när landet befinner sig i en svår situation.
    Frågan är väl var MP och deras ansvarstagande var när de lät 100.000 illegala invandrare välla in i Sverige under tremånadersperioden September-November förra året.
  • KillBill
    Blue Cross skrev 2016-01-12 19:44:08 följande:
    Frågan är väl var MP och deras ansvarstagande var när de lät 100.000 illegala invandrare välla in i Sverige under tremånadersperioden September-November förra året.
    1. Det har inte kommit några illegala invandrare till Sverige under hösten.

2. Med tanke på att regeringen inte har egen majoritet i riksdagen och med tanke på att alla riksdagens partier varit splittrade när det gäller vilka åtgärder som ska sättas in för att minska antalet asylansökande så tycker jag inte att regeringen varit långsam.
  • Anghammarad
    Mentat skrev 2016-01-05 08:51:24 följande:
    Men det gör vi inte, helt enkelt för att vi inom borgerligheten inte har denna besatthet av politiska motståndare - kanske för att vi inte styrs av känslor i lika hög grad? Jag håller med Rataxes så långt som att jag undrar vad det är som gör att (sd) tar upp ett så oproportionerligt stort utrymme. Påstå inte att det är deras politik, det hade som synes kunnat tillämpas på andra partier också i så fall.

Nej, det är något annat som skapar denna fixering vid (sd). Jag vet inte vad det är.
    Jag har röstat borgerligt de senaste 30 åren men har ändå ägnat rätt mycket tid åt att kritisera SD. Detta beror inte på att jag är fixerad vid partiet utan för att jag finner det skrämmande att så många väljer att helt bortse från den bakgrund partiet har och röstar på dem för att visa sitt missnöje med Löfvén och Romson. För SD är, helt oavsett hur mycket de filar på sitt partiprogram, i grunden inte ett "främlingskritiskt" parti. Det är ett parti som är direkt sprunget ur rasistiska organisationer och det är fakta att när SDs nuvarande partiledare först tog kontakt med partiet så leddes det av en person med bakgrund inom uttalat nazistiska Nordiska Rikspartiet. Hur mycket de än försöker att putsa fasaden så är det väldigt tydligt att det inom partiet finns en mycket stor andel personer med extremt rasistiska åsikter.

Om man då ändå väljer att rösta på ett sådant parti är man enligt min mening en av tre saker:

1. Helt omedveten om vilket parti man röstar på
    2. Korkad och tycker att det är "häftigt" att rösta på partiet. Ungefär på samma sätt som man tycker det är lite busigt sådär att säga "hö hö negerboll he he." 
    3. Rasist.

För om man är missnöjd med de övriga Riksdagspartiernas politik finns det ändå väldigt många andra partier man kan rösta på, som inte är rasister. Och i allra värsta fall kan man väl starta ett eget parti, istället för att rösta på en bunt BSSare.
  • Blue Cross
    KillBill skrev 2016-01-12 20:04:04 följande:
    1. Det har inte kommit några illegala invandrare till Sverige under hösten.

2. Med tanke på att regeringen inte har egen majoritet i riksdagen och med tanke på att alla riksdagens partier varit splittrade när det gäller vilka åtgärder som ska sättas in för att minska antalet asylansökande så tycker jag inte att regeringen varit långsam.
    1. Inte? Jag är rätt säker på att en överväldigande majoritet av de som tog och tar sig hit illegalt har korsat Sveriges och ett flertal andra EU länders gränser utan att ha tillstånd eller nödvändiga resedokument med sig,därav illegal invandring.
    Eller menar du att de som infiltrerar EU från Turkiet gör så legalt?

2. Det har visst funnits en majoritet,då SD utan tvekan skulle rösta för regeringens förslag ifall det ledde till en mer restriktiv invandringspolitik,oavsett om det fanns en formell överenskommelse eller inte,men nu vägde den rödgröna regeringens beröringsskräck tyngre än Sveriges välmående varpå man vägrade lägga förslag som skulle behöva passivt stöd från SD.

Förövrigt så la M
Svar på tråden Sverigedemokraterna