Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Mentat skrev 2024-08-04 18:49:52 följande:
    Jag vet inte om du blandar ihop mig med någon annan? Jag har inte postat någon länk annat än till public services hemsidor och till en sökmotor, inte till någon som skulle bevisa partiskheten i SR/SVT:s material. Jag uppmanade dig att ta fram data själv och dra dina egna slutsatser.
    Att dra de slutsatser du försöker göra om tendenser du hittat är som att påstå att SMHI är partiska och ger vinklad information för att de i huvusak rapporterar om låga temperaturer på vintern.

Rapporteringen grundar sig på faktiska förhållanden och de varierar över tid.

Du kan läsa SÄPOs rappoertering som kommer ut årligen, 
  • Padirac
    Mentat skrev 2024-08-04 20:34:58 följande:
    Det är just det som är min poäng: Det varierar inte över tid. 

Som jag skrev till Evalenabena: Det är upp till läsare av tråden att avgöra vilka som för en seriös diskussion och vilka som agerar propagandamegafoner.
    Har du artiklar från 1970-och 1980-talet då vänsterterrorrister som tex RAF och röda brigaderna härjade?

Vilken tidsrymd arbetar du med - år eller årtionden eller fler årtionden?

Har du samkört dina googlingar emd SÄPOs rapporter om i vilken omfattning olika politisk extremism utgör ett hot modt det svenska samhället? 

Eller är dina sammanställningar helt bortkoppade från samtidshistorisk politisk utveckling?
  • Padirac
    Mentat skrev 2024-08-04 22:34:44 följande:
    Nu för jag inte dagbok över exakt när jag kollar saker på nätet men för din skulle letade jag upp en del saker jag hade skrivit en gång i tiden och kan konstatera att det under minst 15 år har varit likadant: Övervikten för epitet som populist och extremist har varit mellan 10-100 ggr vanligare på högersidan i public service under denna tid.
    Uppenbarligen har det inget med tillfälliga händelser att göra. Att du, utifrån din politiska ståndpunkt, inte vill se detta som ett problem förvånar inte.
    Du misstar dig och ändå har du rätt. Det är inte tillfälliga händelser, det är en politisk utveckling över lång tid.

Högerextremism och högerpopulism har varit vanligare än motsvarande vänsterrörelser sedan åtminstone 1990-talet.

Att du utifrån din politiska ståndpunkt inte kan se det förvånar inte. Men att du utifrån dina kognitiva förmågor inte kan se det förvånar.
  • Padirac
    Evalenabena skrev 2024-08-04 18:59:49 följande:

Om en SDare säger att högerextremism knapp existerar. Ska jag lita på det tycker du? Att Utkräva källa vore på sin platts.

Jag kan inte lita på någon i tråden. Ni visar mig era åsikter. Tråden är inte unik. Du måste förstå att det blir svårt för mig. 

Om min åsikt är att jorden är platt, och jag påstår att det är sällsynt att hitta källor på det, då betyder det inte att mitt påstående är sant. 

En del i tråden försöker kanske övertyga dig om att PS inte är opartiska för att de inte hittar lika många uppgifter i PS att jorden är platt som att jorden är rund..

Det förstår nog de flesta, att detta inte utgör något bevis för att PS inte är opartiska 
  • Padirac

Jag har för många år sedan i den här tråden länkar till undersökningar som visar att de data du har inte stämmer med verkligheten.

Dessa under.sökningar är mer relevanta och representativ för dina och mina googlingar

Att det finns extremism på alla kanter är självklart, men att det i olika perioder är mer eller.mindre aktivitet bland dem är inte heller konstigt.

Mentat skrev 2024-08-05 07:14:45 följande:
    Nu greppar du tydligt efter halmstrån. Du har inga egna data, bara förnekanden av de lätt verifierbara data jag har visat var man kan hitta. Dessutom verkar du räkna med att dina läsare inte kommer ihåg hur det var förr: TV2 var verkligen illrött när det startade; Beskrivningen av det som "En FNL-demonstration som gick in i TV-huset och inte kom ut igen" må vara elakt tillspetsad men rymmer tillräckligt av sanning för att man skall känna igen sig.

Givetvis finns det extremism både till höger och vänster. Den som vill framstå som opartisk behöver kunna se det.
  • Padirac

Har du några som helst sakliga belägg för ditt tyckande att det är troligt att svt tystat samhällsklimatet?

Det är tvärtom så att det finns belägg för att svt inte är.partiska, du har fått en länk som lagts upp många gånger i tråden som du kan fundera på.

Evalenabena skrev 2024-08-05 10:30:18 följande:

Inget tyder på att PS är partiska, men diskussionen väckte mitt intresse. Gjorde en sökning idag som visade:

Vänsterextremt:114 träffar 

Högerextremt:4 träffar

100% Opartiskhet existerar inte, men det är anmärkningsvärt att sökresultatet har en markant skillnad

Janne Josefsson har nämt att det inte har varit populärt  att granska vänsterpartiet/vänsterextremismen inom publicera service. Han säger även att det är olyckligt att public service tystar samhällsklimatet. När samhällsklimatet tystas så växer misstron.  

Det var någon i tråden som nämnde att: vänsterextremismen är svårt sällsynta och avsaknaden av dess information berodde på dess sällsynthet.

Avsaknaden av information skulle kunna bero på vänsterextremismens sällsynthet. Men det troliga är att Public service har tystat samhällsklimatet.

Det är olyckligt att det är en markant skillnad, och nu tänker jag främst på mitt umgänge som har sin starka övertygelse. Sånna här smådetaljer gör att misstron växer. 

Och

• Padirac
    Evalenabena skrev 2024-08-05 11:54:34 följande:

Ops, det är inte en markant skillnad. Den är extrem.

göteborgsposten  högerextrem 2920  vänsterextrrem 581

sydsvenskan  högerextrem  4570 vänsterextrem 469

bulletin   högerextrem  321 vänsterextrem 21

expressen högerextrem  4630  vänsterextrem 456

F*n vilken vinklad rapportering av den där vänsterliberala kulturmarxistiska eliten !!
    Tomte

säpo  högerextrem 4  vänsterextrem 1

regeringen högerextrem  245 vänsterextrem 129

polisen  högerextrem  6 vänsterextrem 1

försvarsmakten högerextrem  6 vänsterextrem  0

så.. fyll gärna på listan 
  • Padirac
    Mentat skrev 2024-08-05 12:49:39 följande:
    Ledarsidan är moderat, ja. Övrigt utrymme skapas av samma journalistkår som vi hittar överallt och som till ca 70% stöder vänstern.
    kolla min undersökning av bullettin
  • Padirac

Tyyyssstnaaadeeennnn är öronbedövande

F*n f*n f*n... SÄPO, polisen, försvarsmakten är alla vänsterliberala kulturmarxister Tomte

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?