Rataxes skrev 2024-12-13 07:02:45 följande:
Rapport igår...
14-åriga Emilia trodde att hon skulle på fest. Men istället lurades hon till en plats där hon tejpades med silvertejp och blev slagen och knivhuggen till döds. En 15-åring åtalas nu för mord ihop med en 13-åring. I Rapport-inslaget nämns inte mkt om offret, men försvarsadvokaten intervjuas och reportern vill veta hur den åtalade mår.
I ett annat inslag i SVT intervjuas en doktorand i processrätt som säger att det hela är djupt tragiskt för brottsoffret och brottsoffrets närstående ?på samma sätt? som det är tragiskt för samhället och de brottsmisstänkta. PÅ SAMMA SÄTT.
Public service och (S)(V)T nyheter förtjänar endast förakt. Frågan är irrelevant, vi vill inte veta hur den misstänkta mördaren mår. Vi vid normala sunda vätskor har våra tankar och empati hos Emilias anhöriga, de som berövats sin dotter/barnbarn/kusin/kamrat etc.
Hur mår offrets anhöriga är väl en mer relevant fråga, men det är som vanligt ointressant?
För övrigt anser jag att dessa och liknande mördare skall hållas skilda från samhället tills de inte längre kan utgöra någon större fara för andra, typ till de är i 70-årsåldern.
Jag undrar om de överhuvudtaget kan låta bli sådant här och när ideologierna i Publics Service korridorer är näst intill homogena.
Som i det här korta klippet som jag postade i en annan tråd:
www.svt.se/nyheter/video/50dd617adcd9b2bc-varfor-ar-elen-dyr-just-nu
"[...] den där planerbara kärnkraften är inte alltid så planerbar."
Annars korrekt i sak (de kunde dock ha nämnt att det även blåser dåligt i Danmark).
Det citerade är dock
1) ett välanvänt argument i den energipolitiska debatten (det brukar används som en pik) som även
2) fördummar folk och
3) ger en vinklad bild av kärnkraften.
Vad man på området menar med termen 'planerbar' innebär att man kan reglera (läs: höja och sänka) elproduktionen och man kan därmed 'planera' elproduktionen efter behov. Plötsliga produktionsstopp (helt oavsett orsaker och omständigheter) har absolut ingenting att göra med terminologin i fråga.
Vidare så är kärnkraften det mest tillgängliga energislaget som vi har och när vi behöver elen som mest. Intermittenta energislag (vind- och solkraft) kommer inte ens i närheten av samma tillgänglighet.