Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Padirac skrev 2024-02-04 14:15:55 följande:
    Jamen så bra då... då frågar jag dig om du slutat slå dina barn? Svara ja eller nej

Det finna tydligen inga premisser i frågan utan du kan enkelt svara ja eller nej.

Ser du problemet med ditt påstående att det inte finns någon premiss i frågeställningen?

Kommer polletten att trilla ned? Kommer du att hitta vilka premisser din fråga bygger på? 
    Nu är det inte en sådan fråga.

Nej, jag ser inte samma problem i frågan jag ställde för problemet återfinns inte i den.

Svarar du ja så anser du att gemensam media inte ska representera gemenskapen i stort.

Svarar du nej så anser du att gemensam media ska representera gemenskapen i stort.

Vad "i stort" anbelangar är redan bestämt som en avgränsning till riksdagens innehåll.

Det verkar som att du läser mellan samma rader som klyban. Jag ansvarar dock inte för sådant som ni har hittat där.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive

En till obesvarad fråga:

Kan ni själva avgöra om medier representerar er eller inte?

"I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-02-04 14:55:40 följande:
    Riksdagens innehåll i form av möbler? Ålders eller könsfördelning av parlamentsledamöter, politiskt partitillhörighet eller vad menar du?

Du vet att PS inte har till uppgift att representera riksdagens politiska mandatfördelning - det är att politisera PS. PS har inte som uppdrag eller stöd i lagen eller sändningstillstånd att ha politiserat innehåll om man inte räknar in undantaget med demokratibestämmelserna.

Varje fråga har premisser, definitioner och avgränsningar i vad frågan handlar om.

Hittar du dem i din fråga?
    Ideologi, filosofi samt värdegrunder.

Materialet som efterfrågas är exemplifierat av en personintervju som ingen annan än du själv har tagit fram och presenterat för din sak. Vilket gör det lite lustigt att du svävar ut i annat - liksom frågan om vad innehållet ovan skulle beröra, vilket alltid har varit exemplet som du själv har presenterat för din sak.

Nej, jag kan inte hitta någonting som inte finns. Hitintills har du åberopat en media som inte nämns samt en premiss som inte uppfylls oavsett om du svarar ja eller nej på frågan.

Ryck av plåstret. Alla vet redan hur svaren på dessa två frågor slutar. Fågeln har redan lämnat boet.
  • Digestive
    Rataxes skrev 2024-02-04 15:07:04 följande:
    Jag kan avgöra att de flesta medier inte representerar mig. 
    De som i största mån gör det är lokaltidningen, eller den konkurrerande/kompletterande 
    Lokala nätpublikationen .
    Inte SVT, inte SR, inte ens lokalredaktionerna hos dessa.
    Inte skvallerpressen eller de stora dagstidningarna.
    Se där! Vågar du påstå att även konservativa äger samma förmåga att avgöra sådant?

Lokaltidningar kan vara något. Jag får kolla runt för jag lider av samma problem och precis som du betalar jag för ett Public Service som inte dämpar den ledan ens nämnvärt. Hmm, tänk om det fanns en slags lösning här som till och med kan kallas för både nobel och rättvis. 🤔
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-02-04 15:25:48 följande:
    Vänterextrema? nu får du ge dig. Expo har i flera omgångar haft moderata riklsdagmän i sin styrelse. Menar du att moderater är vänsterextrema eller?
    Jag fick allt nöja mig med Expo vilket som då det fanns försvinnande lite skrivet om Nätverket men läste även Nätverkets egna beskrivning. Aja, det här verkar vara väldigt marginaliserade grupper om något men det säger givetvis ingenting om den potentiell skadan de kan göra.

Aja, så bra gick det med censur och deplattformering istället för att låta bäste man vinna inför öppen ridå och välfylld publik - ser på X att demonstrationen har spridits som nyhet till utlandet och blivit uppsnappat av precis sådana konton som du kan misstänka dig.

Så du accepterar alltså att SD varken är rasister eller nazister för att de har mörkhyade respektive judar i partiet? Om inte så får du ursäkta om jag använder samma formel på min standard som du själv gör. Aja, jag är trött på extremister vilket som i denna tid på jorden, hur de placeras har mindre betydelse.

Jag vill tillbaka till landet lagom där inte allt handlar om vems tår man trampar på härifrån och ett varv runt planeten.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-02-04 15:35:09 följande:
    Det är din uppgift att förtydliga och avgränsa den fråga du ställer.  Men visst är det uppenbart för mig att en av premisserna du har för frågan är om det finns tillräckligt med politiserat material i PS som faller dig på läppen - och nu har du väl själv lycktas uttrycka det i klartext som en av dina premisser för frågan (utan premisser) 

PS har inte som uppgift att representera var och en av de ideogier, filosofier eller värdegrunder som riksdagspartiernas ledamöter har.

Var har du fått det från?  Det är inte en fråga om demokratibestämmelserna, eller är vi inte överens om det längre?
    Hade du haft koll på ditt eget material och diskursen så hade inte frågan behövts ställas.

Nämner frågan vare sig "PS" eller "politiserat material"? Nej, det gör den inte. Det är inte mellan raderna som du ska läsa för där hittas tydligen helt andra frågor.

Det handlar inte om min läpp utan om att bli representerad. Använder du sådana här ord och resonemang även när andra känner sig marginaliserade och vill bli bättre representerade i Public Service, exempelvis etniska minoriteter?

Då är det tur att det för min del räcker med en konservativ och proportionerlig representation. Övriga som blir orimligt marginaliserade på samma vis kan säkerligen tala för sig själva.

Får vad ifrån? Oklart vad du menar men något om demokratibestämmelsen var det inte. 
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-02-04 16:02:43 följande:
    Var menar du deplattformering och censur gjorts? 

Det var enligt uppgifter p åflera olika håll några hundratal upp till kanske 500 som deltog i demonstrationen.  De hade tillstånd och fick tala inför öppen ridå utan censur -  det är ett av kännetecknen för den svenska parlamentariska grundidén.

Den kränkta skrikhögern har länge skrikit om att deras tår trampas på oavsett det handlar om allt mänligt från vem som är lucia eller vilka personer som arbetar på journalistiska redaktioern eller vilka program som sänds i PS och till och med vilken bakgrundsmusik som spelas eller inte spelas i olika inslag eller vinjetter.  Allt politiseras och polariseras av alt right med metapolitik för att flytta det normala öppna till det extrema slutna i fråga om värderingar och handlingar.
    Jag vet inte vart alla dessa grupper har sin media publicerad eller om samtliga ens producerar media men det är inte så att de har blivit intellektuellt nerbrottade i Public Service inför hundratusentals tittare.

Tror du att deras verksamheter hade blivit mer eller mindre attraktiva efter rejält med verbal hjulning från spjutspetskompetens på bästa sändningstid och i landets största media?

Det kanske inte har slagit dig men grupper som dessa har fått verka obehindrat och utan att bli ordentligt utmanade i det tysta. Så är det väldigt lätt att göra sig attraktiv. Historien har lärt oss om sådant flera gånger om men just den här gången skulle det tydligen bli annorlunda.

Skriken kommer ifrån alla håll och kanter. Titta bara här hur många onödiga ord som två enkla frågor och en önskan om rättvisa har skapat - men ni är väl kanske en del skrikhögern allihopa, för nyanser är nog svårare att önska sig här än mitt önskemål till Public Service.
  • Digestive
    Rataxes skrev 2024-02-04 16:03:36 följande:
    Naturligtvis har de den förmågan.
    Jag vågar också påstå det.

Föreställ dig att det finns en hel del som förmodligen anser att de själva har den förmågan men att konservativa saknar den helt - varav konservativas röst om saken illegitimares. Möjligtvis är det en kvarleva från tiden då svensken kunde öppna Aftonbladet och läsa om den blonda, blåögda übermenschen.

Det är lite åt det hållet som det luktar iallafall men det går såklart alltid att vädra. Tänk dock hur ont man sträcker sig när man öppnar rättvisans fönster utan att ha använt just de musklerna förut.

Aja, ingenting nytt. Aldrig något nytt. Det luktar bara gammalt och rättvisan, den kan bo under mattan som de försöker stå på.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-02-04 18:40:53 följande:
    Skriv gärna ut det du själv har mellan raderna. Eller som jag skriver om och om igen , ange premisserna för dina påståenden som frågarina bygger på och avgränsa frågans betydelse så att du kan få svar som betdyer något annat än att du hittar andra som känner sig orättvist behandlade (alla bara tänker på sig och ingen tänker på mig .. ) av PS och staten som tar dina skattepengar till någonting som du inte vill ha.

'diskursen och mitt eget material' tillsammans med din fråga ser för mig ut som att du vill ta ett politiserat material i PS baserat på riksdagsparlementets politiska sammansättning. Du nämner om och om igen demokratibestämmelserna och sen riksdagens politiska mandarfördelning. Vad betyder det om det inte betyder det jag hittar på raderna du beskriver? 

Det betyder för mig att du vill politisera PS och att du inte läst eller förstått vare sig radio- och TV-lagen eller de sändningstillstånd radio resp tv har.

Jag har skrivit det i klartext tidiagre och skriver det igen för att hjälpa dig navigera bland reglerna för PS: Det finns andra punkter i sändningstillståndet du kan hänga upp dina argument och önskemål på. 

Att etniska minoriteter har utrymme för sin samhällsinformation och sina kulturella utrryck är inte enbart för dem utan för den breda massan - det är en del av sändningstillståndet. Därför får du också tillgång material och inenhåll som du kanske inte annars skulle få möta.

Etnonationalister gör ju politik av etnicitet och kulturell bakgrund - det ser ut som att du också gör politik av etnicitet och kulturell bakgrund då du blandar ihop politisk representation  med PS uppdrag i fråga om programinnehåll, mångfald och minoritetsgrupper.

Ingenstans i PS uppdrag finns det någon som helst koppling till att de ska representera olika politiska inriktningar som du återkommande önskar.  PS är inte politiserat och jag önskar att PS får fortsätta vara politiserat.

Här kommer sändningstillståndet som jag tror du behöver sätta dig in i för att efter det kunna komma med relevanta argument om önskade ändringar i sändningstillståndet.

Innehållet i sändningarna

6 § SVT ska erbjuda ett mångsidigt programutbud som omfattar allt från det breda anslaget till mer särpräglade programtyper. I detta ligger att tillhandahålla ett varierat utbud på det svenska språket. SVT har ett särskilt ansvar för det svenska språket och dess ställning i samhället. Språkvårdsfrågor ska beaktas i verksamheten. Programverksamheten ska som helhet bedrivas utifrån ett jämställdhets- och mångfaldsperspektiv samt utmärkas av hög kvalitet och nyskapande form och innehåll. Programmen ska utformas så att de genom tillgänglighet och mångsidighet tillgodoser skiftande förutsättningar och intressen hos befolkningen i hela landet. Programutbudet ska spegla förhållanden i hela landet och den variation som finns i befolkningen samt som helhet präglas av folkbildningsambitioner. SVT ska beakta programverksamhetens betydelse för den fria åsiktsbildningen och utrymme ska ges åt en mångfald av åsikter och meningsyttringar.

7 § SVT ska verka för mångfald i programverksamheten genom en variation i produktionsformer. Vid sidan om en betydande egen programproduktion ska utläggningar, samarbetsprojekt och inköp av program bidra till denna variation liksom utomståendes medverkan i den egna programproduktionen.

Nyhetsverksamhet

8 § Nyhetsverksamheten i SVT ska bedrivas så att en mångfald i nyhetsurval, analyser och kommentarer kommer till uttryck i olika program. SVT ska meddela nyheter, stimulera till debatt, kommentera och belysa händelser och skeenden och därvid ge den allsidiga information som medborgarna behöver för att vara orienterade och ta ställning i samhälls- och kulturfrågor. SVT ska granska myndigheter, organisationer och företag som har inflytande på beslut som rör medborgarna samt spegla verksamheten inom sådana organ och inom andra maktsfärer. Nyhetsförmedling och samhällsbevakning ska ha olika perspektiv, så att händelser speglas utifrån olika geografiska, sociala och andra utgångspunkter. Den journalistiska bevakningen av svagt bevakade områden ska stärkas under tillståndsperioden. SVT ska sända regionala nyhetsprogram. Kulturutbud

9 § SVT ska erbjuda ett mångsidigt kulturutbud som ska fördjupas, utvecklas och vidgas under tillståndsperioden SVT ska bevaka, spegla och kritiskt granska händelser på kulturlivets olika områden i Sverige och i andra länder. Det utländska programutbudet ska spegla olika kulturkretsar och innehålla program från olika delar av världen. Program om och från de nordiska grannländerna ska sändas i syfte att stärka den nordiska kulturgemenskapen. SVT ska, på egen hand och i samarbete med utomstående producenter och utövare i det svenska kulturlivet, svara för en omfattande produktion av kulturprogram i vid mening. Särskild vikt ska läggas vid dramaproduktion. SVT ska spegla de många olika kulturer och kulturyttringar som finns i Sverige. SVT ska göra föreställningar, konserter och andra kulturhändelser tillgängliga för hela publiken genom samarbeten med kulturinstitutioner samt fria kulturproducenter på skilda kulturområden i hela Sverige. SVT ska bidra till utvecklingen av svensk filmproduktion.

Barn och unga

10 § SVT ska erbjuda ett varierat utbud av program för och med barn och unga. Programmen ska på barns och ungas egna villkor förmedla nyheter och fakta samt kulturella och konstnärliga upplevelser från olika delar av Sverige och världen. SVT ska ha en omfattande nyproduktion och egen produktion av program i olika genrer för barn och unga. SVT ska särskilt utveckla programverksamheten för äldre barn och unga. SVT ska ta hänsyn till de språkliga behoven hos barn och unga som tillhör språkliga eller etniska minoritetsgrupper eller är teckenspråkiga.

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

11 § SVT ska beakta behoven hos personer med funktionsnedsättning. Ambitionsnivån när det gäller möjligheterna för personer med funktionsnedsättning att tillgodogöra sig SVT:s utbud ska höjas och tillgängligheten förbättras. Det långsiktiga målet är att hela utbudet görs tillgängligt för alla medborgare. Tillgängligheten till program för barn och unga ska prioriteras. SVT ska fortsatt prioritera god hörbarhet, bl.a. genom att vid utformningen av sändningarna beakta att bakgrundsljud kan försämra möjligheten för personer med hörselnedsättning att ta del av utbudet. Program ska produceras för särskilda målgrupper. I fråga om program om och för personer med funktionsnedsättning får SVT, Sveriges Radio AB (SR) och UR sinsemellan fördela ansvaret för olika slags insatser. SVT ska ha en kontinuerlig dialog med de berörda grupperna. Se också regeringens beslut om tillgänglighet till tv-sändningar för personer med funktionsnedsättning för SVT och UR.

Minoritetsspråk och teckenspråk

12 § SVT:s förstasändningar på vart och ett av de nationella minoritetsspråken samiska, finska, meänkieli, romani chib och jiddisch samt på teckenspråk ska öka under tillståndsperioden jämfört med 2019 års nivåer. SVT:s samlade programutbud på samiska, finska, meänkieli och romani chib samt på teckenspråk ska, sammantaget med SR:s och UR:s utbud, uppgå till minst 2019 års nivå. Det samlade programutbudet på jiddisch ska, sammantaget med SR:s och UR:s utbud, öka under tillståndsperioden jämfört med 2019 års nivå. SVT ska även erbjuda ett utbud på andra minoritetsspråk. SVT ska ha en kontinuerlig dialog med de berörda grupperna. SVT, SR och UR får sinsemellan fördela ansvaret för olika slags insatser avseende den programverksamhet som omfattas av denna bestämmelse.
    Av väldigt uppenbara anledningar så är jag nöjd med frågorna precis som de är - helt utan några rader emellan.

Nej, jag vill ha mer av det exemplet som du hämtade ur Public Service: personintervjuer. Precis som jag har skrivit i flera inlägg tidigare och är beredd på att skriva i flera till.

Ditt resonemang om att vi inte kan ha sådant som redan finns i Public Service för det vore att politisera Public Service - är inte ens ett svagt resonemang, det är ingenting mer än en tankevurpa.

Är frågorna fortfarande för kluriga? Mycket märkligt att Rataxes kunde storma igenom dem som ingenting.

Tassa du runt gröten. Jag håller den varm åt dig.

• Digestive
    KillBill skrev 2024-02-04 19:14:05 följande:
    Att SD är ett parti med rötterna i nazism som under åren hyst mängder av politiker som under åren gett utryck för rasism. Det är är ingen åsikt det är fakta.

Påståendet att Expo, en organisation som under åren företrätts av moderatpolitiker, skulle vara vänsterextrem är inget annat än svammel det måste du hålla med om.
    Ja, i en värld där allt som en högerpolitiker gör innebär högerpolitik. Dansar högerpolitiskt. Äter högerpolitiskt. Sover högerpolitiskt.

Eller då högerpolitiskt ansluter sig till en rörelse som flitigt har använt sig av metoder som enbart vänster- och högerextrema helgar.

Är det här vi ska landa i att Expo egentligen är högerextrema?

Det är helt ovidkommande vart folk som ger sig på samhällets svagaste - såväl mentalt som fysiskt - hamnar på någon ideologisk karta men du har ingenting annat än höger- eller vänsterextremt att välja på.

Tanken på att vänsterextrema som jagar pensionärer och slänger runt barn i bussar skulle bli något i stil med den "breda mitten" för att en moderat sätter sig i förarsätet är mental gymnastik i osmickrande kläder.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?