Padirac skrev 2021-11-23 17:40:17 följande:
Om Ivar och Chang kunde uppföra sig och i övrigt skötte sitt jobb utan att politisera och propagera på sina arbetsplatser och sina arbetsuppgifter så får de enligt min uppfattning erbjudas och accepteras på vilket jobb som helst.
Om personerna under sin anställning sprider rasism, främlingsfientlighet, falska uppgifter eller andra olämpliga beteenden på arbetsplatsen, med dina arbetsuppgifter eller i debatt så bör de däremot inte få fortsatt förtroende.
Är det enbart PS som du vill sålla bort som möjliga arbetsgivare?
Vad tänker du förresten om politiskt förtroendevaldas möjlighet till fortsatt anställning under och efter sin politiska karriär?
Alla som ideligen och upprepat fördömer nazismen och informerar om dess förskräcklighet, som har detta i sin värdegrund, är självfallet aktuella för att arbeta inom Public service.
Att de allra flesta av dem medvetet väljer att "glömma" att fördöma kommunismen, glömmer att informera om att kommunismen har mördat fler människor, spelar ingen roll för deras chans att bli anställda. Ja, förutom att deras "glömska" sannolikt hellre är en fördel för dem.
En sak står dock utom allt rimligt tvivel, ingen person som "glömmer" att fördöma nazismen men som alltid kommer ihåg att fördöma och informera om att kommunismen har varit, och framförallt i dag är, mycket värre än nazismen, skulle någonsin kunna bli aktuell för en anställning inom Public service.
Denna skillnad är uppenbar och självklar.
Enligt vissa högljudda här representerar väl denna skillnad opartiskhet på något outgrundligt sätt och denna skillnad är ur deras synvinkel rätt ur alla perspektiv?
Denna skillnad beskriver ju precis hur de extrema högljudda i denna tråden agerar och argumenterar. Fördömer nazismen och brunsmetar så snart man får chansen.
Men väljer medvetet att alltid "glömma", låter det alltid vara osagt, att kommunismen har mördat och förföljt många fler miljoner människor. "Glömmer" alltid att nämna att kommunismen även i dag mördar och förföljer människor, kommunismen är ett faktiskt och helt aktuellt problem, kommunismen utgör ett aktuellt hot mot mänskligheten,
medan nazismen är i princip helt utrotad och utgör i jämförelse inget som helst faktiskt problem eller hot.
För ordningens skull vill jag påpeka att jag tycker det är helt rätt att fördöma nazismen.
Men samtidigt är det lika fel och ännu allvarligare att inte fördöma kommunismen och att inte informera om att kommunismen faktiskt har mördat och förföljt många miljoner fler människor och att kommunismen faktiskt utgör ett aktuellt hot mot mänskligheten i dag.
Alltså skulle jag aldrig kunna få en anställning inom Public service, detta helt oberoende av min kompetens och mina meriter...