• KN75

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

FDFMGA skrev 2021-05-05 15:21:11 följande:
    Det var gulligt av dig att inte längre vara purken för att familjeliv erbjuder alla medlemmar möjligheten att besvara de inlägg de nu önskar besvara.

Som när jag besvarade ditt inlägg där du triumferade över att 79 procent av de röstande i tråden delar din uppfattning

Men inte är jag missnöjd med Familjeliv, mer än att forumet är så segt. Tvärtom uppskattar jag inläggen från SD-kören, om än av helt andra skäl än de kören avser.

För några dagar sen såg jag en anonym vurmare som tycktes ha tagit dessa omröstningstrådar på lika stort allvar som du - hen hade valt "De flesta röstar på SD" som bihang till anonymiteten.

Allt gott! Och hoppas att du finner stöd och tröst i omröstningarnaSolig

Gulle-dig ocksåSolig
    Och vad kul att se att just exakt de rätta och förväntade väljer att svara på mitt tidigare inlägg.

Tack jag har allt stöd och all den tröst som jag kan önska och lite till. Så jag behöver inte söka det.
    Hur har du det själv? Kanske du bra gärna skulle önska dig lika gott stöd och samma fina tröst som jag känner?
    Nåja, allt gott till dig och jag hoppas du finner åtminstone något stöd och någon tröst någonstans och någon gång.
  • KN75
    klyban skrev 2021-05-05 16:29:04 följande:
    Och det är i och med detta inlägg3et vi inser att SVT/SR är opartiska.
    Oj, nu missade du sammanhanget igen. Läs på lite bättre så kanske du kan se det?

Mitt inlägg var ett svar till en annan medlem här på forumet FDFMGA, det borde du kunnat upptäcka eftersom jag citerade?

Det var FFDGMA som skrev "gulligt av dig" och bl a om "stöd och tröst".
    Så jag valde att svara i samma mysiga och trevliga anda.

Jag förstår om just du råkade missa det eftersom du rätt ofta verkar missta dig och också skriva en del som visar sig vara fel.
    Men misströsta inte, mitt inlägg var alltså inte riktat till dig så du behöver kanske inte bry dig så mycket om tonfallet som DFDAMG inledde med och jag svarade på, om du inte gillade det?

Du har återigen fel.
    "vi" anser verkligen inte att Public Service skulle vara opartiska och för att mitt inlägg ändå ska hålla sig till trådämnet så kan både du och jag konstatera att fortfarande gäller att resultatet i omröstning visar 79% Nej. 
  • KN75

Vilken negativ bild har ni i tråden egentligen av svetsare?
    Er negativa bild säger mer om er än om någon enda svetsare.

Det är en i dag mycket hett eftertraktad yrkeskategori och det är mycket stor brist på kompetenta svetsare. 
    Det finns svetsare som är så duktiga yrkesmän och är så välutbildade och eftertraktade inom sin speciella nisch inom svetsning (kräver omfattande utbildning och lång praktisk erfarenhet!) så de har 85 000 i grundlön i månaden, vissa har dessutom en massa tillägg och kommer upp i en årsinkomst bra långt över miljonen.

Nu tror jag inte Stefan statsminister har tillnärmelsevis denna kompetens, inte heller är han lika eftertraktad, men svetsare ändå.

Jag har nog någon gång skrivit svetsaren och även för svetsar-steffe. Men jag har uppenbarligen en helt annan och positivare bild av svetsare än vissa här.

Men som jag berättat här flera gånger, och även om jag skrivit svetsaren, så är jag inte SD:are, är inte medlem och har aldrig röstat på dem.
    Men om man pratar om svetsare med över en miljon i årsinkomst så kanske man automatiskt blir SD:are hos vissa högljudda och avundsjuka vänsterblivna i tråden?

• KN75
    Padirac skrev 2021-06-23 01:05:41 följande:
    Vad tänker du om yrket och kompetensen hos välutbildade statsvetare med yrkeserfarenhet då?

och vad tänker du om yrket och kompetensen hos välutbildade politiker med yrkeserfarenhet?
    Min generella uppfattning är att om en statsvetare är aktiv socialdemokrat så tror jag att det saknas något väsentligt gällande kompetens och/eller livserfarenhet. Det skulle kunna förklaras av att den allra viktigaste livserfarenheten saknas, därmed saknas den viktigaste kompetensen, om en särskild statsvetare bara är och alltid har varit skattefinansierad? Då saknas något mycket väsentligt.

Välutbildade politiker med yrkeserfarenhet från icke skattefinansierad verksamhet, finns det ens? Nåja, det kanske finns något enstaka exemplar, men jag lyckas inte komma på någon på rak arm och därför är det svårt att tänka något alls om sådana.
  • KN75

Rent generellt finns det en självklar anledning misstänka att hos alla vänsterblivna, särskilt hos de mest högljudda och upphetsade, sådana exempel finns även i denna tråden, misstänka att hos alla vänsterblivna saknas något väsentligt.

Hos en mycket stor andel, gissningsvis betydligt fler än 80% av de vänsterblivna, saknas mycket viktig erfarenhet och därmed kompetens, sannolikt saknas hos väldigt många någon som helst erfarenhet av att arbeta inom ej skattefinansierad verksamhet.
    Och saknas erfarenhet av att leverera något till en betalande kund på ett sådant sätt att man bidrar till Sveriges välfärd genom att vara en netto skattebetalare, saknas erfarenhet att genom leverans till en betalande kund dra in till sin egen lön.
    Om man saknar detta så saknar man självfallet betydelsefull erfarenhet och kompetens och man saknar en viktig komponent för att kunna bilda sig själv en adekvat uppfattning om hur verkligheten fungerar och t ex om hur den Svenska välfärden finansieras.

I Sverige är antalalet anställda i privat sektor bara ca 3 miljoner,
    av totalt ca 10,2 miljoner innevånare,
    och av totalt ca 5,3 miljoner arbetsföra (källa SCB.)
    Hur man än räknar, hur vänsterbliven man än är, så behövs det ingen större tänkare för att förstå att den privata sektorn, med de endast 3 miljoner anställda som jobbar där, står för en extremt stor del av skattemedlen som finansierar Sverige.

Man kan med fog skänka en tanke av förståelse till den kända skattebetalaren, som i åratal betalat flera hundra miljoner i skatt, som undrade "men vad f_n får man för pengarna?".
    Denna goda och stora skattebetalare drabbades stenhårt av de vänsterblivnas våldsamma drev.
    Drevet fick till följd att såväl den nämnda stora skattebetalaren och flera andra stora skattebetalare vidtog åtgärder som gjorde att de efter detta har kommit att betala mycket mindre i skatt. De vänsterblivnas våldsamma drev skapade direkt flera hundra miljoner i minskade skatteintäkter till Sveriges välfärd.
    Var det begåvat av de vänsterblivna?
    Jag tycker att det var så korkat att klockorna stannar.

Tänk om någon av alla dessa högljudda vänsterblivna som gillar att prata om skatter, som gillar att ständigt propagerar för höjda skatter, som ständigt försöker inbilla sig själv och andra att de som betalar allra mest i skatt "suger ut" dem som inte betalar någon netto skatt,
    tänk om någon vänsterbliven kunde börja skaffa sig själv kunskap, lära sig själv hur verkligheten faktiskt ser ut och sedan börja förmedla till andra vilka det är som betalar mest i skatt, hur mycket de betalar och vilka det är som står för den största delen av finansieringen av Sveriges bidragssystem och välfärden.

• KN75
    klyban skrev 2021-06-23 09:52:36 följande:
    Jag vet inte varför mer lågutbildade hamnar i SD, men antagligen beror det på att de inte har intellektet att ta reda på och bedöma själva och faller offer för populism som de inte förstår inte säger en enda sak.
    Intellekt betyder förstånd.
    Hur kan du inbilla dig att enbart de med hög utbildning har intellekt?

Om du inbillar dig det så måste du sakna allt väsentligt intellekt och jag kan med 100% säkerhet garantera att det finns människor som helt saknar högre utbildning men som har ett mycket större mått av intellekt än du. Garanterat!
  • KN75

Många som arbetar inom privat sektor röstar på SD.
    Inom privat sektor sysslar de flesta med att leverera kundnytta, har förstånd nog att klara få ersättning för att de levererar något till en betalande kund, och de sysslar med att dra in till sin egen lön och att vara netto skattebetalare.
    Dessa som arbetar inom privat sektor är de som gör störst nytta för Sverige, det är dom och denna sektor som i huvudsak finansierar bidragssystemen och Sveriges välfärd och betalar utbildningen för dem som verkar behöva många fler års utbildning.

De som arbetar inom privat sektor är de absolut viktigaste och nyttigaste personerna i Sverige och på många sätt de som har högst förstånd (= intellekt), trots eller tack vare att en stor andel av Sveriges viktigaste och nyttigaste personer har valt att inte ägna många år av sitt liv för högre utbildning.

Hög utbildning har inget direkt samband med förmåga att leverera kundnytta. Många av de nyttigaste och viktigaste personerna i Sverige har medvetet valt att inte prioritera teoretisk utbildning, just för att hög utbildning inte har något som helst direkt samband med förmåga och kompetens att leverera kundnytta. 
    Man kan med fog påstå att i många sammanhang är högre utbildning snarare ett hinder för att leverera det allra viktigaste som är kundnytta. 

Man kan med fog dra slutsatsen att en hög andel av Sveriges förståndigaste, nyttigaste och viktigaste personer röstar på SD.

Det krävs inget större intellekt för att lätt inse att de som är de förståndigaste, nyttigaste och viktigaste personerna har intellekt nog att rösta på SD,
    hellre än att inbilla sig att låg utbildning skulle göra att man röstar på SD.

• KN75
    klyban skrev 2021-06-23 13:23:58 följande:

Det är nu du som gör, jag pratar om ett intellekt om att förstå vad man läser, analysera och förstå vad det handlar om i sin helhet.
    Detta är inget man msåte var utbildad för, men det hjälper helt klart om du har.

Dock en extremt intressant detalj, du vet inget om mitt intellekt.
    Och kan lugnt säga dig din fantasi delar ingen i min omgivning eller de jag möter.

Dock har jag förmågan att inte gå på en av de mest banala och lätt identifierade "argumentationen" och populism.
    Och denna populism går dessa intellektuellt svaga på alldeles för ofta, sen bryr de sig inte alls utan
    bara vänder sig till sin sektledare och helt utan reflektion sväljer allt och kan ändra sig en dag till en annan och de bara följer efter fast än det säger emot varandra.
    Sånt beteende tyder på noll intellekt.

Men vad detta har med SVT/SR och att det är mer än denna statsvetare som kommer till tals.
    Komiskt nog är detta klustert väldigt rädd för kunskap, och det är lite udda för jag trodde kunskap var en bra sak, dock inte där.

Det var du som tog upp intellekt.

Jag har aldrig sagt att jag vet något om ditt intellekt utan tvärtom, vilket är extra tydligt eftersom jag ställer en fråga till dig gällande just ditt intellekt.

Men som sagt, om du på uppenbart sätt inbillar dig själv vissa saker, då bibringar du mig en viss uppfattning om ditt bristande intellekt. Alltså OM.
  • KN75
    klyban skrev 2021-06-23 13:48:18 följande:

Du glömde av att berätta om vad jag inbillar mig.

Jag vet redan jag är lååång över medel på intellekt, och genom folk berättar det om och om igen och i olika sammanhang.
    Och blivit anklagad för extremt hög slutledningsförmåga, den var udda faktiskt och den läkaren tyckte ändå illa om mig då hon valde att ljuga om diagnoser som inte existerade och att jag överbevisa läkaren(av fakta) och tvingade VC att ändra anteckningarna i journalen.

Men vad detta har med statsvetare och är svårt och veta, då den statsvetaren är inte den enda som man har pratat med.
    Jag får känslan av att man kompartmentaliserar ned saker och ting i bitar, och sen sätter ihop så det passar ens fantasi.

Vi ska vara sjukt stolta över SVT/SR och att  vi har en media som så sällan missar i sin helhetsrapportering, men problemet är att då börjar en del prata om annat och säga kolla SVT/SR.
    Och det funkar inte om man är opartisk och börja prata om annat.

Oj, var det en så extremt öm tå när din egen förträfflighet blev ifrågasatt?

Kom då ihåg att det var du själv som genom ditt eget sätt att agera och att uttrycka dig som skapade grund för att det uppstod anledning ifrågasätta din egen förträfflighet och ditt intellekt.

Jag tror det är första gången som en intellektuell person så frenetiskt försöker framställa sin egen förträfflighet och på ett så tveksamt sätt försöker berätta om sitt eget fantastiska förstånd. Kan det ens vara möjligt att du är en så fantastiskt intellektuell person som du själv försöker framhålla, eller försöker du bara inbilla dig själv och andra?

Tyvärr ger det inte alls ett så självklart intryck att du i sanning skulle tillhöra de med mer förstånd än genomsnittet, faktiskt snarare tvärtom...
  • KN75
    klyban skrev 2021-06-23 17:43:56 följande:

Älskar när någon hoppar runt på näckros blad som du.

Är ointresserad hur agera, det är bara saklighet som berättar nått.
    Och det berättar att man har kompartmentaliserat statsvetaren och genom glömma av resten.

Menade du "hoppar runt på näckrosblad"?

Var det en för människor med låg utbildning, eller med lägre förstånd, ett så vanligt exempel på särskrivning (inte sär skrivning) som gjorde att du skrev näckros blad?
    Eller presterade du med näckros blad något så fantastiskt intellektuellt så det övergick mitt relativt begränsade förstånd?

I så fall får du gärna förklara denna intellektuella fint för mig, jag som har ett i jämförelse så lågt intellekt, så att även jag kan få lära mig något genom att ta del av din fantastiska förträfflighet.
    Jag tackar på förhand.

Du pratar om saklighet. Vet du ens vad saklighet innebär när du inte ens vet det grundläggande om särskrivning?

F ö tycker jag ämnet om din egen förträfflighet nu är färdigbehandlat och jag tycker att vi alla kan återgå till trådämnet och sådant som hör trådämnet till. Oavsett om du inte tycker att den diskussionen är vare sig partisk eller uppnår för dig tillräcklig intellektuell nivå.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?