Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Padirac skrev 2023-01-04 21:50:33 följande:
    Vad pratar du om?  Är det betalningsformen som gör PS vänstervridet, inte innehållet?  Då missförstod jag skribenten..
    Hangout91 skrev 2023-01-04 19:25:18 följande:

Det finns två typer av människor som svarar i den här tråden.

1. Vi som förstår och uttrycker att SVT är vänstervridna.
    2. Dom som förstår att SVT är vänstervridna, men av någon anledning vill försöka prata bort detta faktum.

Men du har kanske en annan syn på det hela än skribenten jag citerade..
    Så hur är frågan om programmens ersättning och utformning relevant?

Antingen är du beredd att betala för innehållet eller inte.

Är det så att innehållet i Public Service egentligen är så mediokert att prislappen - det vill säga utan tvångsfinansiering - skulle göra produkten ointressant för dig? 
  • Digestive
    klyban skrev 2023-01-04 22:32:52 följande:

Vi alla vet redan om varför extremhögern attackerar SVT/SR och det är för de inte vill bli granskade, vilket inte resten av politikerna har mycket emot, förutom de korrupta.

Dock så är opartiskhet med objektiv saklighet inte vänstervridet, utan det är så man komemr fram till saker med fakta.

Och hade prislappen var saken, så kanske man inte hade försökt påvisa att SVT/SR inte varit opartiska, utan agerat för speciellt program och ifrågasatt just det syftet.
    Men hela tiden hamnar i nyheterna, och ingenstans i närheten av annat än nyheterna.
    Tror du mig inte, ja, då har du hela tiden full med just detta som bevisar exakt det jag sade, autokratönskade individer klarar inte av objektiv granskning och därför attackerar man SVT/SR i hopp om att man kan agerai det dolda mer.

Det som gör det sjukligt komiskt, det är att politiker som inte är SD har under året fastnat i denna granskning bra många ggr.
    Och alla korrupta politiker ska bli granskade och bli exponerande och detta helt oavsett vilket parti de tillhör.
    Det intressanta är att det håller inte extrem högern med om, de vill bara sin politiska motståndare ska granskas och inte de själva.

En annan intressant sak, det är att mer mot aldrig har de lyckas man påvisa att SVT/SR inte skulle vara opartiska, vad får folk fabulera så svårt?

Agenda?
    Narrativ?
    För slutet på dagen står vi har med nyheter som är opartiska på SVT/SR och inte bara detta, de extremt överdrivet mest opartiska nyheterna i Sverige i media  

Jag tvivlar på att det krävs skattefinansierade journalister för att granska vare sig makten, SD eller för den delen granska någonting överhuvudtaget.
  • Digestive
    klyban skrev 2023-01-04 23:21:52 följande:

VI vet redan de som ger sig på opartisk media, att de går bara vidare till nästa som avslöjar dom.
    Tror du vi är födda igår, det borde SD veta efter sina bjudresor till ryssland krim om hur media kuvas en efter en.

Det är rätt komiskt du inbillar dig ingen ser attacken att få bort granskningen av politiker, som är skitbra.
    För jag älskar när politiker blir avslöjade och gjort något dumt, oavsett vilket parti de är ifrån.

Men det var rätt gulligt du trodde det handlade om andra program än nyheter och granskningar

SVT/SR är ett säkert ställa att få reda på vad som händer i världen OCH Sverige, och detta vill man hindra.(Och det är SJUKLIGT intressant  )

Det är dock inte vad jag tror - det som jag tror, det är att det inte behövs just skattefinansierade journalister för att kunna producera nyheter och granskningar.

Hur skulle nuvarande aktivitet inom Public Service bli förhindrad av att du och gelikar betalar för samma aktivitet själva? Är det helt enkelt så att du/ni inte är beredda att betala notan för det som du/ni lovordar så starkt?
  • Digestive
    Padirac skrev 2023-01-05 01:17:32 följande:
    Så du har inga andra invändningar om opartiskhet utan det handlar om att PS är finansierad med gemensamma medel som du ser som ett problem? Att alla bidrar till ett media som inte drivs av att maximera reklamexponering?

Den forskning som gjorts om PS visar att det finns stora skillnader mot kommersiell media, framför allt är det innehåll som ger fördjupande kunskaper, tex om hur aktuella händelser uppstått och hur de påverkar olika delar av samhället.

Att ta del av PS kan rent av vara en chans för den som inte känner till så mycket att få fördjupade kunskaper och insikter.{#emotions_dlg.flower}

Det kanske är de fördjupade kunskaperna och insikterna som populister och alternativfaktahögern vänder sig mot och kallar för partiskt och vänstervridet Drömmer
    Inte fler än redan nämnda i tråden. Klockan klämtar för reklamfinansierad media och det finns inget behov av reklamintäkter när folk betalar för en produkt (inte heller skulle folk betala för mediaprodukter fyllda med reklam - trenden är att betala för att bli kvitt reklam).

Försvinner någonting av det du lovordar om produkten i fråga betalas med annat än skattemedel?

Allt det här är ett kvasiproblem så länge som du och gelikar är beredda att stå för notan - det verkar ni dock inte vara och det beror givetvis på någonting.

Så, vad beror det på?
  • Digestive
    mari123 skrev 2023-01-05 02:55:18 följande:

FAST i Svt så är det väl ofta "Programmet sponsras av X begravningsbyrå", barncancerfonden eller Röda Korset. Ingen långdragen reklam i åtta minuter varje kvart men LITE reklam är det väl?

Hade jag ingen aning om. Var tvungen att kolla upp saken och det är tydligen inte reklam i klinisk mening:

https://kontakt.svt.se/guide/fragor-och-svar-om-reklam-logotyper-och-sponsring-i-svt

Enligt SVT:s sändningstillståndet får sponsring förekomma i högst 20 evenemang per år. Detta gäller sportevenemang och program som innebär utsändning av en allmän sammankomst eller offentlig tillställning där SVT är arrangör, under förutsättning att det är ett arrangemang inom ramen för ett åtagande gentemot EBU (Europeiska Radio- och tv-unionen) eller ett arrangemang av liknande betydelse samt att programmet direktsänds till flera länder.

• Digestive
    Flash Gordon skrev 2023-01-05 07:39:15 följande:
    Det är public service sätt att kringgå förbudet mot reklam i program.

20 evenemang per år där världscupen i längdskidor räknas som ETT evenemang vilket gör att reklamen kan sändas varje skidlopp under hela säsongen. Och så vidare.

"Sändningen sponsras av ..."

En märklig hybrid där reklampengar ska hjälpa till med att betala sändnings-rättigheter för framförallt idrottsevenemang. beroende av företags-pengar lika mycket som TV3 men ändå "lite finare" och "lite mer oberoende"

Reklamen ligger även ute på nätet i SVT Play - gårdagens hockeymatch på Play

En annan märklig skvader som public service håller sig med är att de brukar "blurra" loggan på klädmärken - ibland. Intervjuas någon med en Niketröja så suddas swosh-loggan bort. Ibland. Men ibland lämnas den orörd.

For att inte tala om all reklam vid sidan om som inte "blurras"

Här en typisk ishockeyspelare - komplett med blodig näsa - Nike och Svenska Spel

Jag förstår inte varför vi så ofta plockar ut det sämsta ur två olika alternativ.

Vi tar in privata aktörer på vårdområdet men subventionera samma vård med skattemedel så att mycket av poängen med privata aktörer försvinner. Exempelvis.

Vice versa i det här fallet.

Det är i princip med tysk precision som man väljer ut den mest meningslösa kompromissen.
  • Digestive
    klyban skrev 2023-01-05 20:23:22 följande:
    Intressant är att SVT/SR förblir opartiska ändå och ÄVEN efter detta "inlägget".
    Det vore väldigt konstigt om mitt inlägg hade pekat ut ett partiskt Public Service då det inte handlar om det överhuvudtaget.
  • Digestive
    klyban skrev 2023-01-05 23:30:10 följande:

Vi alla vet det redan!!!
    Utan vad som är intressant är att SVT/SR förblir opartiska ändå och ÄVEN efter detta "inlägget".

Kanske du skulle följa TS och det som finns där, och att det berättar att SVT/SR opartiskhet är ett faktum.
    Och när extremt sällan gör ett misstag, så berättar det bara att undantaget berättar regeln att SVT/SR är det mest opartiska media som finns i Sverige.

Det är lugnt, nu kommer gallimatias som vanligt, och prata om annat, inte först rodeon här inte Solig

Jag har ingen aning om vilka du talar för men det är bra att ni vet.

Mina invändningar mot Public Service opartiskhet finns redan i tråden och är fortsatt statiska. Public Service har försvinnande lite näring åt ett konservativt sinne - vilket också bekräftas av det enorma utbudet av konservativ näring som har uppstått vid sidan av just Public Service.

Menar du att Public Service systematiskt kan välja bort näring åt konservativa sinnen - möjligtvis ~20% av vår befolkning - men ändå förmedla en opartisk produkt?

Det är ingen nyhet att Public Service är väldigt ensidigt GAL-närande utan trenden är även utstakad i Granskningsnämndens markeringar om just partiskhet.
  • Digestive
    klyban skrev 2023-01-06 12:56:12 följande:

Vi alla vet vad tråden handlar om utom du, är det detta du försöker påstå.
    Ja, då får jag väl exkludera dig i "vi" då Solig
    Vi alla vet dock.

Ja du menar en massa saker, det jag komemr fram till, det är att SVT/SR förblir opartiska ändå och ÄVEN efter detta "inlägget".

Och ja, granskningsnämnden består av samtliga partier i riksdagen.
    Men om man inte ens anmäler nått för inte vara opartiskt, så spelar det ingen roll om tomtar sitter i granskningsnämnden, de har ändå inget att ta ställning till

Vi vet redan varför ni attackerar SVT/SR som är det ABSOLUT överdrivet mest opartiska mediet i Sverige och pga den opartiska och sakligt objektiva nyhetsgranskningen, som vi märker en del av politiken är livrädda för.

Jag misstänkte att du inte skulle bemöta sak.

Kritik framställs som attacker av dem som inte tål kritik.
  • Digestive
    Padirac skrev 2023-01-06 10:23:20 följande:
    Intressant - vilken konservativ näring pratar du om som täcker upp för det du saknar i PS?

avpixlat? samnytt? swebbtv? 
    Jordan Petersons alster är ett lättillgängligt exempel.

Varför radar du upp politiska propagandakanaler? - precis som Aftonbladet, Expressen et cetera så är ingendera av dem opartisk.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?