Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.
Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.
Gjorde en sökning på "miljöpartist våldtäkt", och fick genast upp flera träffar på alternativmedia, ( iof inget konstigt, och nu diskuterar vi inte deras opartiskhet, vilket de givetvis inte är), men vänstermedierna nämnde inte mycket om händelsen, SVT inte alls.
Var inne på SVT.se och sökte, inte ett ord om händelsen.
Om det varit en borgerlig politiker hade de troligen rapporterats betydligt mer, och en SD-politiker så hade det varit förstasiderubriker.
På Sveriges radio kan det sitta programledare och försvara extremvänstern, och helt öppet ta avstånd ifrån Sverigedemokraterna.
Då har man inte förstått innebörden av att vara politiskt oberoende.
Visserligen sparkade de ju Zoran pga hans personliga vendetta mot SD, det blev väl lite väl uppenbart att de bröt mot din egen policy.
Vänsterfolk har svårt att se det här, eftersom i deras värld är det de som är de goda, och ser liksom inte problemet med vinklad nyhetsrapportering ifrån staten, då den vinklas till deras fördel.
Men tänk er att SVT hade en rapportering som Fria Tider ungefär, hade ni tyckt det var ok?
Om 80% av journalisterna sympatiserar med SD, hade ni då tyckt att det var bra ur demokratisynpunkt?
För att svara på frågan.
Ja, jag anser att public service är opartiska, dom är såpass proffessionella så dom inte låter sin egen åsikt färga det dom rapporterar om.
Inte minst för att dom har nageln i ögat hela tiden och blir granskad kontinuerligt.
Jag har fullt förtroende för public service.
Men jag vet att många av dom som håller till på högerextrema sajter inte heller läser något annat och får hela sin världsbild från såna sajter som avpixlat och fria tider och liknande.
Och att förlita sig på dom för att bygga sin åsikt om samhället och andra frågor är som att förlita sig på Vaktposten för dom existensiella frågorna.
Med andra ord det gör en enögd, trångsynt, korkad och okunnig och det ger en sjukt skev bild av verkligheten.
För att svara på frågan.
Ja, jag anser att public service är opartiska, dom är såpass proffessionella så dom inte låter sin egen åsikt färga det dom rapporterar om.
Inte minst för att dom har nageln i ögat hela tiden och blir granskad kontinuerligt.
Jag har fullt förtroende för public service.
Men jag vet att många av dom som håller till på högerextrema sajter inte heller läser något annat och får hela sin världsbild från såna sajter som avpixlat och fria tider och liknande.
Och att förlita sig på dom för att bygga sin åsikt om samhället och andra frågor är som att förlita sig på Vaktposten för dom existensiella frågorna.
Med andra ord det gör en enögd, trångsynt, korkad och okunnig och det ger en sjukt skev bild av verkligheten.