Kung Markatta skrev 2016-06-17 14:42:59 följande:
Vi kan väl för debattens skull klistra in ett lite längre utdrag från samtalet mellan den duktige grävande journalisten Putilov och den politiskt neutrale SR-chefen Steinberger:
SR-chef: Public Service i Sverige anklagas ju för att vara vänstervridet.
Journalist: Det var en diskussion så sent som i förra veckan, va?
SR-chef: Ja, precis. Jag personligen säger... mellan dessa väggar, mellan dig och mig - jag håller med om det. Jag tycker ofta att folk får... alltså att folk bryter mot programreglerna som vi har och det är OK när de uttalar sig vänsteranstruket, men är det inte vänsteranstruket då kommer genast cheferna. Ungefär så är det... men så är det.
SR-chef: Och vi som jobbar här, och kanske vill jobba kvar här, vi får ju hantera det här. Min strategi personligen är att jag försöker ta sådana diskussioner internt då. Det ska vara tillåtet. Det gör att man kanske är arbetsledare och gör att man kommer lite vidare i jobbet... i karriären. Men det ska ju vara möjligt att ta diskussionerna internt.
Jo, jag hörde det.
Vika slutsatser kan man dra av detta under förutsättningen att inspelningen är korrekt. Inga andra än att Ekoredaktionen tycks ha fått in en chef från Radio Sweden med uttalade högersympatier. Förmodligen oavsett om hon bara sa så för att lugna inhopparen eller för att hon tycker detta är det rätt anmärkningsvärt.
Skulle jag vara hennes chef skulle jag be henne konkretisera anklagelserna. Det är viktigt att SR är opartiskt - och naturligtvis är det inte okontroversiellt att påstå att Sverige är det land som IS särskilt har valt ut att skicka terrorister till samtidigt som Migrationsverket inte bryr sig (fritt tolkat) eller att Rosling har fel om migrationen.
Jag får intrycket att många av högerdebattörerna aldrig har tvingats jobba och rätta sig efter företagets policy.. Tänk så mycket skit jag har producerat under mitt arbetsliv, ja sånt jag anser vara skit men arbetsgivare och kunder varit nöjda med.
Arbetslivet är ingen politisk lekstuga.