• keops

Ansiktstatuering på förskollärare?

Hej. Har under 4 år vikarierat till och från på diverse förskolor / skolor. Jobbat 1 år i förskoleklass, då med tatueringar över hela armarna. Jobbar nu på förskola på en avdelning med barn på 3-5. Har bägge händer och ena sidan av halsen tatuerad och har aldrig hört några klagomål varken från föräldrar eller från chefer. De som klagat är mor min som numera är min kollega, och en till kollega som sagt att jag förstör min kropp, inte klagat "yrkesmässigt". Nu löper beroendet av bläck på och jag har näst intill ingen plats kvar och vill göra en liten i ansiktet (Se bild)  Bakgrund: Jag överlevde 2011 3 knivhugg, varav 1 livshotande in i njuren.

Tankar som föräldrar? 

• Svar på tråden Ansiktstatuering på förskollärare?
  • Haskel

Mina tankar:

Ta tag i ditt beroende/missbruk istället.

Lägg in dig för avgiftning.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det man bör komma ihåg när man tatuerar sig (särskilt på väl synliga ställen) är att symbolen är det enda som syns. Inget av dina skäl lyser igenom, din historia berättas inte och det som är självklart för dig är inte självklart för andra.

Andra kommer att döma dig enbart utifrån symbolen, vad den betyder spelar ingen som helst roll utan det som betyder något är hur de tolkar den.

Om du frågade mig rakt ut så skulle jag svara så här: Nej, jag tycker inte att du ska göra den tatueringen i ansiktet.

Det är inte för att jag själv anser att den betyder något särskilt utan för att jag vet att andra kommer att döma dig utifrån den, positivt, negativt.

Om det är det du vill att andra ska göra så kör på, men kom inte och säg "jag förstår inte varför folk tror X, jag menade ju Y eftersom jag varit med om Z" i efterhand.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Inte najs)

Om en förskollärare på min dotters förskola hade tatuering i ansiktet så skulle jag fundera vad hon tänkte med när hon gjorde den. Du ska ändå vara ett ansikte utåt för verksamheten och du vill väl att folk ska ta dig på allvar och inte döma dig det första dom gör? Nej det är inte fint och det passar inte sig. Överallt annars på hela kroppen är snyggt men just i ansiktet är så trashigt.

• grind
    Anonym (Inte najs) skrev 2015-12-22 20:57:38 följande:

Om en förskollärare på min dotters förskola hade tatuering i ansiktet så skulle jag fundera vad hon tänkte med när hon gjorde den. Du ska ändå vara ett ansikte utåt för verksamheten och du vill väl att folk ska ta dig på allvar och inte döma dig det första dom gör? Nej det är inte fint och det passar inte sig. Överallt annars på hela kroppen är snyggt men just i ansiktet är så trashigt.

Tatueringar är trashigt oavsett var det sitter på kroppen. Det är bara me trashigt om de sitter i ansiktet.
  • Drottningen70

Om du var bra med barnen skulle jag vara nöjd. Däremot skulle jag vara rätt övertygad om att du var lite korkad.

Ansiktstatueringar och knivhuggen gör att jag misstänker kriminellt umgänge och livsstil lite för nära i tid för att jag skulle känna mig bekväm.

Dags att växa upp?

• Drottningen70

Du tänket alltså i vuxen ålder tatuera en liten dolk i fejjan?!! Hahaha.......så pinsamt.

• Stiffin

Jag har väl ingenting emot om du skulle vara tatuerad och ta hand om mina barn, det jag däremot skulle bry mig om är om du är utbildad eller inte.

• nernu

Tror att det kommer blir svårt för dig att få jobb. Man får inte se ut hursom. På ett socialkontor jag har jobbat på var en tjej tvungen att ta bort rätt så diskreta piercings till exempel.

Rent privat tycker jag att det låter som en mer än lovligt puckad ide.

• Jennie med ie

Jag är både förskollärare och synligt (åtminstone sommartid) tatuerad och har aldrig haft svårt att få jobb p g a det. Men, en tatuering föreställande en kniv i ansiktet kan nog verka avskräckande även för i övrigt "normaltoleranta". De flesta lär inte göra den kopplingen som du själv tänker på och många lär fatta icke positiva förutfattade meningar innan de ö h t kommer så nära dig att de frågar om det.

• Jemp

Kopplingen känns ju inte klockren. Det är iof inte min sak att avgöra, men svårt att inte reagera på personer med tatueringar i ansiktet. 

Jag tycker inte det är snyggt, men det skulle inte avgöra huruvida jag ville låta dig ta hand om mitt barn eller inte. 

• Anthony1978
    Anonym (nn) skrev 2015-12-22 07:22:19 följande:

[quote=76144047][quote-nick]Anthony1978 skrev 2015-12-22 00:58:01 följande:[/quote-nick]Jag rekommenderar dig att fundera ordentligt på detta, tänka utanför boxen och tänka framåt i tiden också,,,  jag är fulltatuerad på kroppen, händerna, halsen, har en del motiv på huvudet och så har jag två st i ansiktet,, 

Men dom du har på huvudet då, syns dom eller har du hår som täcker dom? Vad har du för motiv på händerna? Jag har också på händerna. Likaså maken. Vi har våra vigselringar i form av en tatuering. Lika såklart :) barnvänligt också.

Ber om ursäkt för sent svar på din fråga,
    Alla mina tatueringar på huvudet och ansikte syns, är rakad.

på fingrarna har jag bokstäver och symboler

på mina händer har jag motiv som bl.a. beskriver vem jag är, typ.
    kontrasten mellan svart och vitt, yin och yang, gott och ont,    jag ser livsfarlig ut
    ( har mångabeskrivit mig med)  men jag är snäll som en nallebjörn, barn älskar mig, är som en målarbok =)
    jag vill bara gott i världen, hjälper de som behöver hjälp, klass,religion,hudfärg,åsikt,missbrukare eller kungen, spelar ingen roll vart man kommer från, för mig är alla lika värda,
    mvh Anthony
    "Jag ogillar vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rättighet att säga det."
  • Anthony1978
    Anonym (nn) skrev 2015-12-22 07:24:03 följande:
    Glömde att fråga vad du har i ansiktet?

Ångrar du dom? Vad jobbar du med och tillåter jobbet tatueringar? Sorry för så många frågor :p
    i ansiktet har jag en siffra under ögat, har också en text, relativt stor, 

Nej jag ångrar inte mina tatueringar, de är en del av mig, de fullbordar mig,  just nu jobbar jag inte, söker för fullt,

men jag är hantverkare, resemontör,  men har även länge jobbat med ungdomar på drift, inom skolor, med samarbete med social,polis och förebyggande myndigheter.

jag stöter på många fördomar gentemot tatuerade, att jag är knarkare, HA, huligan, kriminel osv, om de tillåter, ja det gör de, de kan inte förbjuda men mycket handlar om vem är som person, jag har det psyket att hantera blickarna, men jag vill förändra människans eviga "döma hunden efter håret" tänk. 

Bara för att en person haren polisbricka på bröstet betyder det inte att den är en bra människa lika som att för att jag må se farlig och kriminell ut men det gör mig inte till en dålig människa, det är våra handlingar vi ska bedömas utefter.

mvh A
    "Jag ogillar vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rättighet att säga det."
Svar på tråden Ansiktstatuering på förskollärare?