• Anonym (anno 1970)

11-åring som vägrar komma till mig

Hej. Jag är skild och har en 11-årig son som har träffat min nya kärlek en gång och hennes barn också en gång. Vi har en fantastisk relation som jag vill satsa på. Vi vill åka bort över julen, jag har bestämt att min nya med barnen ska följa med, men sonen vägrar pga min nya och hennes barn. 

Vi har pratat 4-5 gånger och han har sagt att han inte vill men jag har varit bestämd. Sonen säger att han blir ledsen, att han vill tycka själv att det är roligt innan han åker och att en vecka är för länge, att han sett fram emot att åka med mig. Det är inga skäl för mig. Jag menar att det toppen möjlighet att lära känna varandra så.

Nu säger han att han vill stanna hos mamma. Mamman har sagt att hon uppmuntrat honom att åka, att han är ledsen och att hon inte kommer att tvinga honom till mig. De har även bokat tid hos kurator. Det är att överdriva tycker jag.
    Det är väl som att träffa andra nya människor. Att just detta ska vara så känsligt förstår jag inte.

Kan jag som förälder tvinga min son med mig? Det är väl ändå jag som förälder som bestämmer.

Kan mamman låta honom stanna kvar även om det inte är hennes dagar? Det är väl umgängessabotage och hon är skyldig att ge mig barnet. I så fall är jag beredd att gå till rätten mot henne.

• Svar på tråden 11-åring som vägrar komma till mig
  • Anonym (Thea)

Personligen anser jag att du är otroligt egoistiskni ditt tänk... Hade du och sonen planerat att åka bort tillsammans ni två? Och sedan säger du att din Anna med barn ska med... Klart sonen blir besviken då...

Skulle du själv vilja åka bort med främmande människor en vecka... Jag vill inte det.... Hade varit betydligt smartare om du sett till att dom träffats kortare stunder och hunnit lära känna varandra... Men har ni inte hunnit med det så känns det inte som en speciellt gammal relation

• Lena

Du verkar vara en fullkomlig idiot som inte tar hänsyn till ditt barn. Han vill resa bort med bara dig och inte en massa andra han inte känner. Låt dem lära känna varandra på hemmaplan om du inte vill förstöra relationen med ditt barn.

• Anonym (ta hänsyn)

jag har 2 tonårssöner som väldigt lite har velat engagera sig i när jag föreslagit att vi ska göra saker tillsammans med min särbo och hans barn. Den ena hänger lättare med än den äldsta jag har. Han ser inget större intresse i det helt enkelt. De andra barnen är inte tonåringar än och han ser dem som just småbarn även om han inte har nåt emot dem. Det går helt ok att de kommer hit och vi gör nåt hemma eller tex har vi bowlat tillsammans. Men att åka bort tillsammans en hel vecka, aldrig i livet att han skulle gå med på det!
    och jag skulle aldrig tvinga honom! 
    Vi planerar en vecka på västkusten i sommar och jag kommer fråga om de vill följa med men vill de inte får jag ordna så de kan vara hos sin pappa i stället. 

En vecka är väldigt länge att vara borta hemifrån, från kompisar och allt det man är van vid.  Då är mina barn ändå 14 och 15. Din son TS är 11!  Jag tycker definitivt att du bara har för ögonen hur ni ska få ihop den nya familjen men sånt tar tid, det måste du förstå. tvingar du honom kommer du förvärra processen, han kommer känna sig just tvingad  på de andra barnen bara för att du vill leka lyckliga familjen. Det fungerar inte så. det växer fram. 
    Hade det bara varit en helg kanske han hade sagt ok men en hel vecka, jag förstår att han ser det som en oändlighet. 

• Anonym (anno 1970)

Nej det är inte jag som är pappan i den tråden.

Jag är ingen idiot!!! Jag vill att barnen ska lära känna varandra och tycker det är ett bra sätt.  Jag är övertygad om att de kommer att ha roligt, oavsett vad sonen tror nu. Jag känner honom och jag känner hennes barn. Min nya är fantastisk mot sonen och det är orättvist mot henne att han gör så här.

L och barnen är inställda på att åka. Jag kan väl inte heller göra dem besvikna. 

Att han vägrar är helt onödigt. Jag förstår inte varför han gör en grej av det. 

• Mael08

Att du ens överväger att tvinga din 11-årige son att följa med?! Nu har du nog inte tänkt till ordentligt... Att som förälder villkorslöst hävda sin rätt att bestämma, speciellt i en så känslig situation som efter en skilsmässa, är ett väldigt effektivt sätt att allvarligt skada relationen med sina barn för alltid.

Om din son har träffat din nya kvinna och hennes barn EN gång så är det helt galet att du ens tänker fira jul med dem om din son inte vill det. Om han var positiv till det så visst, men annars bör du respektera hans känslor. Otroligt okänsligt av dig, jag tycker synd om din son.

• Anonym (ta hänsyn)
    Anonym (anno 1970) skrev 2015-12-15 20:38:33 följande:

Nej det är inte jag som är pappan i den tråden.

Jag är ingen idiot!!! Jag vill att barnen ska lära känna varandra och tycker det är ett bra sätt.  Jag är övertygad om att de kommer att ha roligt, oavsett vad sonen tror nu. Jag känner honom och jag känner hennes barn. Min nya är fantastisk mot sonen och det är orättvist mot henne att han gör så här.

L och barnen är inställda på att åka. Jag kan väl inte heller göra dem besvikna. 

Att han vägrar är helt onödigt. Jag förstår inte varför han gör en grej av det. 

du förstår inte, du förstår inte!

Din son har talat om så otrolig tydligt varför, men du förstår inte? Vad är du för en förälder? Du vill helt enkelt inte förstå. Det är bara du och dina känslor som räknas, inte din sons. Du förstår väl att din relation till sonen riskerar att försämras om du tvingar honom.

Det kommer finnas andra tillfällen då de kan umgås och lära känna och ha roligt. Varför måste ni åka bort en hel vecka för den sakens skull? Bättre umgås hemma där varje barn har en kanal ut om det blir ansträngt. Åker man bort, kanske bo i stuga tillsammans eller vad ni ska göra, man kommer extra nära varandra, mer än hemma. Det är liksom inte läge för det om han känner som han säger. Vill du att din son ska sitta och vara olycklig i en vecka? Du ska stå där och säga "ha roligt nu för helvete"?

kan du ens försöka tänka ur ett annat perspektiv än "vi ska åka bort och smälta samman den nya familjen"? Kan du tänka att det finns tid för det sen? 
  • Anonym (anno 1970)

Jag vet att min son kommer att ha väldigt roligt på resan om han följer med. Han kommer inte tänka på det efter 5 minuter. Jag vet att min son kommer att tänka helt annorlunda och älska dem efter att ha lärt känna dem. De behöver bara tid att träffas.

Jag har tänkt igenom det många gånger och det är ett pedagogiskt sätt. Han har inget att vara rädd eller orolig för. Jag skulle inte utsätta mitt barn för något obehagligt. 

• Mael08

Du har uppenbarligen redan bestämt dig för att du har rätt och din son "känner fel".

Varför startade du ens en tråd om du inte är beredd att ta till dig råd och åsikter?

• Anonym (anno 1970)
    Mael08 skrev 2015-12-15 21:15:59 följande:

Du har uppenbarligen redan bestämt dig för att du har rätt och din son "känner fel".

Varför startade du ens en tråd om du inte är beredd att ta till dig råd och åsikter?

För att jag vill veta hur jag ska agera för att få hem honom!!! Exet vill behålla honom bara för att han säger att han vill stanna! Det är mina dagar. Jag bestämmer på mina dagar, hon på sina. hon måste bara lita på mig. 

Jag skulle aldrig göra något som är obehagligt för honom. Han träffar bra människor som vill honom väl och jag vet at han kommer att ha roligt. 

Exet motarbetar mig och säger att hon tänker låta honom stanna och överdriver när han är ledsen med att ta honom till skolkuratorn. För detta!? En rolig resa!?
Svar på tråden 11-åring som vägrar komma till mig