11-åring som vägrar komma till mig
Hej. Jag är skild och har en 11-årig son som har träffat min nya kärlek en gång och hennes barn också en gång. Vi har en fantastisk relation som jag vill satsa på. Vi vill åka bort över julen, jag har bestämt att min nya med barnen ska följa med, men sonen vägrar pga min nya och hennes barn.
Vi har pratat 4-5 gånger och han har sagt att han inte vill men jag har varit bestämd. Sonen säger att han blir ledsen, att han vill tycka själv att det är roligt innan han åker och att en vecka är för länge, att han sett fram emot att åka med mig. Det är inga skäl för mig. Jag menar att det toppen möjlighet att lära känna varandra så.
Nu säger han att han vill stanna hos mamma. Mamman har sagt att hon uppmuntrat honom att åka, att han är ledsen och att hon inte kommer att tvinga honom till mig. De har även bokat tid hos kurator. Det är att överdriva tycker jag.
Det är väl som att träffa andra nya människor. Att just detta ska vara så känsligt förstår jag inte.
Kan jag som förälder tvinga min son med mig? Det är väl ändå jag som förälder som bestämmer.
Kan mamman låta honom stanna kvar även om det inte är hennes dagar? Det är väl umgängessabotage och hon är skyldig att ge mig barnet. I så fall är jag beredd att gå till rätten mot henne.