Inlägg från: Anonym (anno 1970) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anno 1970)

11-åring som vägrar komma till mig

Hej. Jag är skild och har en 11-årig son som har träffat min nya kärlek en gång och hennes barn också en gång. Vi har en fantastisk relation som jag vill satsa på. Vi vill åka bort över julen, jag har bestämt att min nya med barnen ska följa med, men sonen vägrar pga min nya och hennes barn. 

Vi har pratat 4-5 gånger och han har sagt att han inte vill men jag har varit bestämd. Sonen säger att han blir ledsen, att han vill tycka själv att det är roligt innan han åker och att en vecka är för länge, att han sett fram emot att åka med mig. Det är inga skäl för mig. Jag menar att det toppen möjlighet att lära känna varandra så.

Nu säger han att han vill stanna hos mamma. Mamman har sagt att hon uppmuntrat honom att åka, att han är ledsen och att hon inte kommer att tvinga honom till mig. De har även bokat tid hos kurator. Det är att överdriva tycker jag.
    Det är väl som att träffa andra nya människor. Att just detta ska vara så känsligt förstår jag inte.

Kan jag som förälder tvinga min son med mig? Det är väl ändå jag som förälder som bestämmer.

Kan mamman låta honom stanna kvar även om det inte är hennes dagar? Det är väl umgängessabotage och hon är skyldig att ge mig barnet. I så fall är jag beredd att gå till rätten mot henne.

• Svar på tråden 11-åring som vägrar komma till mig
  • Anonym (anno 1970)

Nej det är inte jag som är pappan i den tråden.

Jag är ingen idiot!!! Jag vill att barnen ska lära känna varandra och tycker det är ett bra sätt.  Jag är övertygad om att de kommer att ha roligt, oavsett vad sonen tror nu. Jag känner honom och jag känner hennes barn. Min nya är fantastisk mot sonen och det är orättvist mot henne att han gör så här.

L och barnen är inställda på att åka. Jag kan väl inte heller göra dem besvikna. 

Att han vägrar är helt onödigt. Jag förstår inte varför han gör en grej av det. 

• Anonym (anno 1970)

Jag vet att min son kommer att ha väldigt roligt på resan om han följer med. Han kommer inte tänka på det efter 5 minuter. Jag vet att min son kommer att tänka helt annorlunda och älska dem efter att ha lärt känna dem. De behöver bara tid att träffas.

Jag har tänkt igenom det många gånger och det är ett pedagogiskt sätt. Han har inget att vara rädd eller orolig för. Jag skulle inte utsätta mitt barn för något obehagligt. 

• Anonym (anno 1970)
    Mael08 skrev 2015-12-15 21:15:59 följande:

Du har uppenbarligen redan bestämt dig för att du har rätt och din son "känner fel".

Varför startade du ens en tråd om du inte är beredd att ta till dig råd och åsikter?

För att jag vill veta hur jag ska agera för att få hem honom!!! Exet vill behålla honom bara för att han säger att han vill stanna! Det är mina dagar. Jag bestämmer på mina dagar, hon på sina. hon måste bara lita på mig. 

Jag skulle aldrig göra något som är obehagligt för honom. Han träffar bra människor som vill honom väl och jag vet at han kommer att ha roligt. 

Exet motarbetar mig och säger att hon tänker låta honom stanna och överdriver när han är ledsen med att ta honom till skolkuratorn. För detta!? En rolig resa!?
Svar på tråden 11-åring som vägrar komma till mig