Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Digestive skrev 2022-07-27 18:47:14 följande:
    Oron, att oron är verklig. Det deprimerar mig.

Oron blir inte mindre verklig för att fakta talar emot den.

Högerextremismen har fått en uppsving men är oron för den uppsvingen verkligen lämplig att ligga på nivå med Chile, Mexico och Peru?

Det är som att du helt missar att mätningen berör den allmänna oron i Sverige och inte enbart oron som följer ett särskilt narrativ.

Tror du inte att resultatet i den här mätningen även inkluderar oron för högerextremismens uppsving?
    Du menar att det är känslorna i sig som är verkliga? Eller menar du att det är verkligt att utsattheten för våld och brott är i paritet med oron?

Menar du att det är kämslorna sig som är verkliga så återkommer jag till det jag skrev först. 
    Padirac skrev 2022-07-26 17:43:50 följande:
    Mätningen berättar att vissa typer av brott ökat och att vissa politiska partier har som mål att öka oron av olika skäl.

Att spela på känslor och oro för brottslighet istället för att hålla sig till hur det faktiskt förhåller sig har vi i trådarna sett från SDs följare, från de med närmast fascistiska övertyglesrr, från rasister oh etnonationlalister - sen finns det en del som påstår sig ha andra politiska övertygleser som spelar på känslor, förvrider fakta och sprider motsägelser. 

Du kanske själv vet vilka partier i riksdagen som försöker göra politiska poänger av att inte förhålla sig till fakta utan försöker riva upp känslor för att skapa mer oro? 

Padirac skrev 2022-07-27 01:28:53 följande:
    För de som vill ha det trasiga tillståndet där faktualitet ersätts med alarmism, oro, otrygghet, osäkerhet om vad som är sant eller falskt är det en glädje att du inte håller fast vid vad som är, de vill att barnen ska vara rädda för monstren under sängen, det är så de kan öka polarisering, öka utsatthet och klyftor, öka sympatier för sina oklara och förvillande uppgifter.

Jag hoppas att du förstår varför jag ibland skriver att radikaliseringen tilltar.   Det finns några skribenter som systematiskt driver den linjen för att det ger mer effekt eller för att de återger uppgifter från TASS som om det vore den faktiska verkligheten fast det inte är det.
    Padirac skrev 2022-07-27 13:21:27 följande:
    Du kan läsa SÄPOs material som tar upp tilltro till samhället, misstro, radikalisering och hur det långsiktgt ger underlag för och skapar det undergångsprofeterna mässar om 

www.sakerhetspolisen.se/download/18.650ed5161...

Du måste förstå att då du skriver att du menar att allt är lika overkligt och att det är känslorna som beskriver verkligehten så har du lämnat den faktiska världen. Itället för att se vilka brott som faktiskt minskar, vilka brott som faktiskt ökar, vilka personer som faktiskt är utsatta för dessa brott så sör d udig i de radikalserades post-truth-värld där känslor beskriver verkligehten. Istället för att tända ljuset och se att det inte finns några monster under sängern så underblåser du barnets rädsla genom att försöka hitta sätt att sätta låsa in och kontrollera monstren (som inte finns) under sängen. 

Tänd ljuset och se vad som faktiskt finns eller inte finns under sängen. Det kan finnas någonting verkligt där och hantera det istället för att öka på rädslan.

Det finns skribenter på FL som arbetar för att öka misstro, sprida falska bilder, motarbeta att det faktiska blir synligt, skapa oklarheter och att ingenting är sant och att allt är möjligt, 

Så, ska du tända lampan och underöska hur det faktiskt förhåller sig eller ska du ha lampan släkt där allt är lika overkligt,  ingenting är sant och allt handlar om att spela på känslor i en post-truth-värld?
    Padirac skrev 2022-07-27 00:05:35 följande:
    Varför jämför du inte med antalet faktiska brott i de länder som finns på listan.- är känslostormar och alarmism vitkigare än verkligehter, det faktiska.

Igen,  de som vill att du ska bli deprimerad applåderar då du inte förhåller dig till den faktiska verkligheten. Den faktiska verkligehten och att peka på den faktiska verkligheten är den största fienden för alla alarmister och med det kommer beskyllningar om bristande empati, att inte bry sig om rädsla och känslor för att försöka motarbeta att det faktiska presenteras.

• Padirac
    Digestive skrev 2022-07-27 19:55:49 följande:
    Ja, jag tror att folk är oroliga för exempelvis högerextrem terrorism, för att som utlänning/mörkhyad/vänstersympatisör bli våldsutsatt av högerextremister men även oroliga för mildare brott som just åsiktsförtryck, diskriminering, skadegörelse, hot med mera.

Det känns som att vi pratar förbi varandra.
    Oron för extremism finns presenterad på en annan sida (s.10)  i rapporten du hänvisade till. 
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-07-27 20:40:23 följande:
    Det är en sammanfattning över samtliga länders oro på s.10 och oron för ?Rise of extremism? är inte riktigt samma sak som ?Crime and Violence?.

Jag ser ingenting som tyder på att de skulle göra skillnad på våld och brott i allmänhet och från specifikt extremister.

Aja, jag får kolla mer noggrant när jag kommer hem.
    Nä precis. Crime of extremism är inte samma sak som rise of extremism
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-07-27 21:40:43 följande:
    Det finns ingen Crime of extremism-rubrik och en sammanfattning säger ingenting om oron i Sverige. Kollar du även närmare på sammanfattningen så ser du flera rubriker som inte följs upp individuellt för respektive land.

Jag tycker det säger sig självt att folk i Sverige även känner oro för brott och våld från högerextremister och den oron blir underblåst och utnyttjas på precis samma vis.

Hur dämpar vi denna oro?
    ?

Det framgår tydligt av rapporten du länkar till att crime and violence,  rise of extermism och terrorism är separata topics

I sammanfattningen visas en sammamställning över alla  topics, sedan kommer ett urval av topic numrerade och i följd efter % mentioned in May 2022 (global country average) - jag har kopierat sammanställningens topics och %-tal , före textraderan har jag rangordnat topics efter högsta %-tal inom parentes - notera att denna rangordning exakt matchar följande sidors rubriker, tex (3) Crime & violence 27% matchar  3 | CRIME & VIOLENCE

Det är uppenbart att (3) Crime & violence 27% inte omfattar (15) Terrorism 8% och (16) Rise of extremism 7%

(1) Inflation 34%
    (2) Poverty & social inequality 31%
    (3) Unemployment 27%
    (3) Crime & violence 27%
    (5) Financial/political corruption 24%
    (6) Healthcare 19%
    (7) Taxes 18%
    (8) Coronavirus (COVID-19) 16%
    (9) Climate change 15%
    (10) Education 14%
    (11) Military conflict between nations 14%
    (12) Immigration control 11%
    (13) Threats against the environment 9%
    (13) Moral decline 9%
    (15) Terrorism 8%
    (16) Rise of extremism 7%
    (17) Maintaining social programmes 6%
    (18) Access to credit 2%

sedan separata topics på olika sidor

1 | INFLATION

2 | POVERTY & SOCIAL INEQUALITY

3 | CRIME & VIOLENCE

3 | UNEMPLOYMENT AND JOBS

5 | FINANCIAL/POLITICAL CORRUPTION

8 | SPOTLIGHT ON CORONAVIRUS

9 | SPOTLIGHT ON CLIMATE CHANGE

11 | SPOTLIGHT ON MILITARY CONFLICT BETWEEN NATIONS

Allvarligt - förstår du inte materialet du refererar till, eller är det som då du refererade till videomaterial på åtskilliga timmar som du inte hade tittat på? 

Alarmism, fake news, post-truth, att ingenting är verkligt och allt är möjligt kommer inte att minska någon oro - inte heller det eviga att det ger mer effekt att skylla på regeringen.

Tror du att förhålla sig till fakta eller att spinn, flashflamebaits, domedagsprofeternas mässande om Sveriges förvaltningsmodell eller enskilda ministrar eller enstaka regeringar har förstört allt för alla i Sverige och att det är avsaknad av empati att peka på fakta?

Vad tror du är sant? vad tror du är rätt sätt att hantera den oro som finns?

Innan du svarar kan du jämföra de %satser som visas i den rapport du läkat till för olika länder och jämför med hur det faktiskt förhåller sig tex i fråga om dödligt våld.

bra.se/download/18.1f8c9903175f8b2aa70c9a1/1629181100220/2021_8_Dodligt_skjutvapenvald_i_Sverige_och_andra_europeiska_lander.pdf

Jämför Sverige, Finland och Polen  så ser du kanske någonting som du kan kommentera?

tabell sidan 41
  • Padirac
    Padirac skrev 2022-07-27 22:14:24 följande:
    ?

Det framgår tydligt av rapporten du länkar till att crime and violence,  rise of extermism och terrorism är separata topics

I sammanfattningen visas en sammamställning över alla  topics, sedan kommer ett urval av topic numrerade och i följd efter % mentioned in May 2022 (global country average) - jag har kopierat sammanställningens topics och %-tal , före textraderan har jag rangordnat topics efter högsta %-tal inom parentes - notera att denna rangordning exakt matchar följande sidors rubriker, tex (3) Crime & violence 27% matchar  3 | CRIME & VIOLENCE

Det är uppenbart att (3) Crime & violence 27% inte omfattar (15) Terrorism 8% och (16) Rise of extremism 7%

(1) Inflation 34%
    (2) Poverty & social inequality 31%
    (3) Unemployment 27%
    (3) Crime & violence 27%
    (5) Financial/political corruption 24%
    (6) Healthcare 19%
    (7) Taxes 18%
    (8) Coronavirus (COVID-19) 16%
    (9) Climate change 15%
    (10) Education 14%
    (11) Military conflict between nations 14%
    (12) Immigration control 11%
    (13) Threats against the environment 9%
    (13) Moral decline 9%
    (15) Terrorism 8%
    (16) Rise of extremism 7%
    (17) Maintaining social programmes 6%
    (18) Access to credit 2%

sedan separata topics på olika sidor

1 | INFLATION

2 | POVERTY & SOCIAL INEQUALITY

3 | CRIME & VIOLENCE

3 | UNEMPLOYMENT AND JOBS

5 | FINANCIAL/POLITICAL CORRUPTION

8 | SPOTLIGHT ON CORONAVIRUS

9 | SPOTLIGHT ON CLIMATE CHANGE

11 | SPOTLIGHT ON MILITARY CONFLICT BETWEEN NATIONS

Allvarligt - förstår du inte materialet du refererar till, eller är det som då du refererade till videomaterial på åtskilliga timmar som du inte hade tittat på? 

Alarmism, fake news, post-truth, att ingenting är verkligt och allt är möjligt kommer inte att minska någon oro - inte heller det eviga att det ger mer effekt att skylla på regeringen.

Tror du att förhålla sig till fakta eller att spinn, flashflamebaits, domedagsprofeternas mässande om Sveriges förvaltningsmodell eller enskilda ministrar eller enstaka regeringar har förstört allt för alla i Sverige och att det är avsaknad av empati att peka på fakta?

Vad tror du är sant? vad tror du är rätt sätt att hantera den oro som finns?

Innan du svarar kan du jämföra de %satser som visas i den rapport du läkat till för olika länder och jämför med hur det faktiskt förhåller sig tex i fråga om dödligt våld.

bra.se/download/18.1f8c9903175f8b2aa70c9a1/1629181100220/2021_8_Dodligt_skjutvapenvald_i_Sverige_och_andra_europeiska_lander.pdf

Jämför Sverige, Finland och Polen  så ser du kanske någonting som du kan kommentera?

tabell sidan 41
    nu kanske tabellen kommer med

• Padirac
    Digestive skrev 2022-07-27 22:40:55 följande:
    Jag vet inte vad du plötsligt försöker argumentera emot men tydligen ska jag vara någon figur för en massa märkliga resonemang som du har stött på.

Hur som haver så är det precis som du påpekar och Rise of extremism samt Crime and violence är två skilda rubriker = rubriken Rise of extremism innehåller inte Crime and Violence (oavsett om det är extremister som utför våldet/brotten eller inte).

Av det jag tidigare radade upp så är det väl högerextrem terrorism som kan strykas och hamna under rubriken Terrorism istället.

Vad jag tror borde ha framkommit. Jag tror att flera sidor underblåser och utnyttjar den här oron men jag reagerar på att du verkar se på oron endimensionellt/som att enbart en sida underblåser och utnyttjar den, det vill säga högern och intressen höger om högern.

Det borde även ha framkommit att jag anser att oron är överdriven men finner oron per se deprimerande.
    Vilka sidor menar du underblåser oro för Crime and violence, för terrorism och för Rise of extremism?

Hur mycker oro finns det angående detta enligt rapporten du länkat till?

Har du några faktiska uppgifter ang hur omfattande dessa problem är?

Stämmer oron överns med omfattningen av dessa problem?
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-07-28 00:22:23 följande:
    Jag plockade ut Crime and violence och det verkar inte mycket bättre än att alla sidor med politiska intressen underblåser oron samt utnyttjar den. Du har dina exempel exempelvis här på Familjeliv men du verkar något blind för effekten av att ropa varg (det vill säga nazist, fascist, rasist, främlingsfientlig och högerextrem) i över tio år.

Zoomar vi då ut i samhället och tittar utanför Familjeliv så är det väldigt stora tärningskast som underblåser oron och från alla håll.

Det framkommer väl i rubriken Crime and violence? Lag och ordning verkar även bli det här valets viktigaste fråga för folket.

Jag presenterade BRÅ och du SÄPO. Dessa blandade vi med lite förnuftigt bollande med bland annat lagändringar och man kan även lägga till folkökningen - för att få ett närmare hum om läget.

Nej, det tror jag inte.
    i över 10 år? Du hittar på!! Du vet inte vad du pratar om{#emotions_dlg.flower}

Du menar att all forskning och allt underrättelsearbete som visar att extremhögern och de som använder extremhögern och radikalierade konservativa är det snabbst växande politiska hotet mot samhällen i västvärden - ja det finns andra hot också - är endimensionell och underblåser obefogad oro.

Det är makaber forskning du har tillgång till som motsäger aktuell forskning och underättelseverksamhet. - och du motsäger säkerhetstänster och forskning med det material du har hittat.Drömmer

Men vi är helt överns om att den oro som du presenterade från IPSOS rapport inte står i proportion till det material från BRÅ och SÄPO jag presenterat.  - Post-truth-världen där allt är overkligt och ingenting omöjligt, ingenting är verklig ioch allt är möjligt beskriver inte det som beskriver den faktiska verkligheten. Det faktiska är post-truths verkliga fiende,, inte minst här i tråden där det sägs att det 'ger mer effekt att skylla på regeringen' av skribenter som refererar till TASS som en opartisk trovärdig källa 
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-07-28 01:29:35 följande:
    Omkring valet då SD kom in i riksdagen så började de här ropen på varg eskalera. Det är över 10 år sedan, tro det eller ej.

Nej. Det borde ha framgått att jag inte pratar om reella hot utan om en oro/känsla. Pratar inte heller om politiska hot utan om våld och brott.

Vad nu? Jag förhåller mig till dina bidrag i diskursen samt BRÅ och folkökningen. Det är märkligt att jag kan skriva - upprepade gånger, på flera olika vis - att jag inte tror att oron är i balans med verkligheten i Sverige, men ändå resonerar du som att jag har skrivit motsatsen.

Det var jag som presenterade BRÅ och resterande verkar vara en diskurs med någon annan än mig.
    Jaha .. jag trodde att du presenterade material från IPSOS som jag ifrågasatte med att peka på att den faktiska verkligheten presenterades hos BRÅ på ett sätt som inte korrelerad IPSOS oros-mätningar  - varvid du drog upp en sida från BRÅ

så här ...
    Digestive skrev 2022-07-26 16:30:17 följande:
    Den här IPSOS-mätningen dyker upp på sina håll i social medier och med fokus på vad som oroar Sveriges befolkning allra mest (enligt den här mätningen): www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/doc...

Observera att länken leder er till en pdf-fil.

I den här mätningen så hamnar Sverige på tredje plats när oron för brottslighet och våld mäts.

Nu tror jag (och utan några som helst belägg, kan väll tilläggas för sakens skull) inte att det är farligare i Sverige än i exempelvis Mexico, men vad anser ni att den här mätningen berättar?

Padirac skrev 2022-07-26 19:01:30 följande:
    Vilka brott pratar du om? Vilka är offer för dessa brott? Hur vanliga är de nu? Hur vanliga var det tidigare? 

Hur är en ökad oro kopplad till dessa brott och fölrekomsten av dessa brott och vilka som är offer för dessa brott?

Du hittar all statistik hos BRÅ. 
    Digestive skrev 2022-07-26 21:03:14 följande:
    Folk oroas troligen över de brott som har sett ökade allmänningar.

Följande länk laddar ner BRÅs rapport: https://t.co/Sxa2GZ4mAB

Som en på Twitter kan konstatera av den här statistiken:

Brott mot liv & hälsa har ökat x3 sedan jag föddes. Brott med dödlig utgång x2. Sexualbrott x5. Våldtäkt x9. Rån x2. Brott som helhet har ökat även om olika typer av inbrott minskat.
    twitter.com/JonEriksson_/status/1551545467988...

Det handlar väl också om att våldet även har blivit råare på sina håll.

Sådant här tror jag är grogrunden for oron även om jag finner den överdriven uppe bland länder som Mexico och Chile - men inte desto mindre så är folk utmärkande oroliga och rädda i dagens Sverige.

Vidare drog jag fram material från SÄPO som pekar på att den extram högern flyttat fram sina positioner och är den mest ökande och mest förekommande extremismen som hotar samhället både genom våldsdåd ochggeneomspridning av desinformation och genom att skapa oro, splittring och använder post-truth där allt är overkligt och inget är verkligt, allt är möjligt oich ingenting är omöjligt.

Du menar om jag förstår dig rätt att det SÄPO och aktuell forskning säger är att 'ropa på vargen' 

Radikaliserigen verkar genom att normalisera radiikal konservatism och extremhögerns narrativ.,
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-07-28 05:39:42 följande:
    Ja, och du nämnde lagändringar och jag själv kom att tänka på folkökningen = ihop med SÄPOs material så är det faktiska läget mycket troligt bättre än vad BRÅ ensamt ger sken av. Det är där jag är i diskursen.

Du förstår mig fel. Jag ifrågasätter ingen forskning utan menar att oron är reell helt oavsett vad forskningen har kommit fram till.

Då är frågan om oron för brotten och våldet från denna högerextremism i Sverige är rimlig och när man tittar på stickprovet i den aktuella mätningen. Rent tekniskt så har du redan svarat på frågan - det faktiska läget är varken bättre eller sämre än innan - men av någon anledning så uttrycker du dig alarmerande i sak.

Förstår du nu hur även den här oron blir underblåst?

Ja, pendlar slår över och som land har vi haft en av världens (om inte världens) mest progressiva linjer i drygt femtio år. Det är inte så konstigt och den yngre generationen har sina egna visioner, inte minst konservativa men givetvis med en twist.

I övrigt är högerextremism passé, men det är kanske svårt att känna av om man inte gör någon större skillnad på dem. Det samma kan sägas om radikalkonservatism och tillhörande narrativ.

Den unga och vitala strömningen bland Sveriges konservativa har fokus på sitt egenvärde och vill bygga fram det i tillvaron. Den är trött på klumpiga och livlösa byggstenar som släpps över huvudet från Olympus toppar. Den är färgblind, bryr sig om resultat och vad som händer i sängkammaren är enbart intressant om det är dens egen.

Jimmie Åkesson, Ebba Busch och Ulf Kristersson är bara en dörrmatta åt denna strömning.
    Säpo anger att högerextremism är ett större hot än extrem islamism i Sverige. Menar du att Säpo är alarmerande?

Visst är högerextremism en gammal rutten ideologi som bevisade det redan på 1930/40-talet. Tyvärr har den överlevt och en del av dess innehåll har normaliserats genom tex sociala medier och av etablerade partier, inte minst här på FL där några skribenter sprider detta och använder metoder för att skapa oro och oklarheter, en post trust värld där ingenting är overkligt och allt är möjligt. Den stora vågen med politiskt inflytande från radikaliserade konservativa och extremhögern i västvärlden stannade upp med Trump's förlust, le penns förlust trots ökat stöd, med danske folkpartis minskade stöd men radikalisering av andra partier,  men i Sverige är det möjligen så att vi bara sett början kom M och KDs normalisering av SD.

Ja, du förhåller dig till känslorna stället för till de faktiska omständigheterna, du spelar med i den radikaliserade konservatismens och extremhögerns post truth värd där ingenting är overkligt och allt är möjligt.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna