Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Flash Gordon skrev 2022-06-08 20:15:50 följande:
    Sverige ligger fyra i den här tävling för närvarande.

Åtta år av Socialdemokratiskt styre räckte inte till. De behöver en mandatperiod till för att Sverige ska ta förstaplatsen.

Vilka som är arbetslösa och vilka som är sysselsatta är två olika saker. Hur ser det ut olika länder med vilka som kan försörja sig själva? En låg arbetslöshet kan ju hänga ihop med en låg sysselsättningsgrad.

www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Sysselsattning/Sysselsattningsandel-i-olika-lander/
  • Padirac
    nattuw skrev 2022-07-08 13:43:50 följande:
    Du förringar mord som inte passar din agenda och lyfter fram mord som du hoppas kunna göra politiska poäng på. De flesta andra har, även i de fall där de inte lyfter fram mord som du kan göra politiska poäng på, den goda smaken att inte förringa några mord.
    www.expressen.se/nyheter/expert-sa-kan-theodor-engstrom-ha-paverkats-av-nazistisk-ideologi/

"
    Christer Mattsson, universitetslektor vid Segerstedtinstitutet i Göteborg, utesluter dock inte att Engströms kopplingar till nazismen kan vara en bakomliggande orsak trots allt.

? Det är skillnad på juridiskt rekvisit och hur jag som forskare skulle se på radikaliseringsprocesser, säger Christer Mattsson.

Han har länge forskat på kopplingen mellan högerextremism och våld och hans uppfattning är att mordet eventuellt kan kopplas till en logik som finns inom högerextrema kretsar ? även om dådet inte var omedelbart ideologiskt motiverat.

? För i de här miljöerna är våld en självklar komponent, inte en konsekvens av att vistas i de här miljöerna.

Christer Mattsson betonar att man måste kunna tala om psykisk ohälsa och politiskt motiverat våld i en och samma handling.

? Risken för högerextremt våld, eller för den delen islamistiskt våld eller så, ökar med psykisk ohälsa. 

Hämnd: En högerextrem våldslogik 

Han menar att dådet i Visby kan ses som relevant utifrån en av tre kategorier av högerextremt våld: hämnd. 

? Har man spenderat en betydande del av sin uppväxt inom den här miljön, som den här mannen har gjort, så marineras man i ett budskap om hämnd mot samhället.

Idén om att någon ska ställas till svars, till exempel enskilda politiker eller samhällsinstitutioner, är helt central inom den högerextrema världsbilden, menar Christer Mattsson. 

? De utåtagerande personerna har i mycket stor utsträckning psykisk ohälsa ? men de vet samtidigt vad de riktar sitt våld mot. Det finns en idé om vem de ställer till svars. "

• Padirac
    KillBill skrev 2022-07-11 18:26:42 följande:
    sverigesradio.se/artikel/dadet-i-visby-utreds...
    så det utreds som att vara ett terroristbrott -  antar att det är politiska eller andra ideologoka motiv som utreds pga nya fakta om framkommit.

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2003148-om-straff-for-terroristbrott_sfs-2003-148

"

2 §   För terroristbrott döms den som begår en gärning som anges i 3 §, om gärningen allvarligt kan skada en stat eller en mellanstatlig organisation och avsikten med gärningen är att
       1. injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller en befolkningsgrupp,
       2. otillbörligen tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller att avstå från att vidta en åtgärd, eller
       3. allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer i en stat eller i en mellanstatlig organisation.

Straffet är fängelse på viss tid, lägst fyra år och högst arton år, eller på livstid.

Är brottet mindre grovt, är straffet fängelse, lägst två år och högst sex år.

Om ett högre lägsta straff för gärningen har föreskrivits i brottsbalken, gäller vad som sägs där i fråga om lägsta straff. Lag (2009:399).

3 §   Följande gärningar utgör terroristbrott under de förutsättningar som anges i 2 § i denna lag:
       1. mord, 3 kap. 1 § brottsbalken,
       2. dråp, 3 kap. 2 § brottsbalken,
       3. grov misshandel och synnerligen grov misshandel, 3 kap. 6 § brottsbalken,
       4. människorov, 4 kap. 1 § brottsbalken,
       5. olaga frihetsberövande, 4 kap. 2 § brottsbalken,
       6. grovt dataintrång, 4 kap. 9 c § andra stycket brottsbalken,
       7. grov skadegörelse, 12 kap. 3 § brottsbalken,
       8. mordbrand och grov mordbrand, 13 kap. 1 och 2 §§ brottsbalken,
       9. allmänfarlig ödeläggelse, 13 kap. 3 § brottsbalken,
       10. sabotage och grovt sabotage, 13 kap. 4 och 5 §§ brottsbalken,
       11. kapning och sjö- eller luftfartssabotage, 13 kap. 5 a § brottsbalken,
       12. flygplatssabotage, 13 kap. 5 b § brottsbalken,
       13. spridande av gift eller smitta, 13 kap. 7 § brottsbalken,
       14. olovlig befattning med kemiska vapen, 22 kap. 6 a § brottsbalken,
       15. vapenbrott, grovt vapenbrott och synnerligen grovt vapenbrott, 9 kap. 1 § första stycket och 1 a § vapenlagen (1996:67),
       16. brott enligt 29 a § lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor,
       17. uppsåtligt brott enligt 25 och 26 §§ lagen (1992:1300) om krigsmateriel, som avser kärnladdningar, radiologiska, biologiska och kemiska stridsmedel, apparater och andra anordningar för spridning av radiologiska, biologiska eller kemiska stridsmedel samt speciella delar och substanser till sådant material,
       18. brott enligt 18, 18 a och 20 §§ lagen (2000:1064) om kontroll av produkter med dubbla användningsområden och av tekniskt bistånd, som avser sådana produkter eller sådant tekniskt bistånd som kan användas för att framställa kärnladdningar, biologiska eller kemiska vapen,
       19. uppsåtligt brott enligt 25 § första stycket 1 och 2 lagen (1984:3) om kärnteknisk verksamhet samt motsvarande grova brott enligt 25 a § samma lag,
       20. uppsåtligt brott enligt 9 kap. 2 § 1 strålskyddslagen (2018:396) som avser tillståndsplikt enligt 6 kap. 1 § samma lag avseende sådan verksamhet som avses i 1 kap. 7 § 1 och 2 samma lag,
       21. smuggling, grov smuggling, vapensmuggling, grov vapensmuggling, synnerligen grov vapensmuggling, smuggling av explosiv vara, grov smuggling av explosiv vara och synnerligen grov smuggling av explosiv vara, 3, 5, 6 a och 6 b §§ lagen (2000:1225) om straff för smuggling, om brottet avser sådana varor som omfattas av 15-20,
       22. olaga hot och grovt olaga hot, 4 kap. 5 § brottsbalken, som innefattar hot om att begå någon av de gärningar som avses i 1-21. Lag (2020:902)."

• Padirac
    Digestive skrev 2022-07-11 22:58:30 följande:
    Offret var en 9-åring och gärningsmannen en 13-åring med flera våldsexuella brott i sitt register. Offret kämpar för sitt liv nedsövd på akuten efter överfallsvåldtäkten som avslutades med ett mordförsök.

Det är smått bisarrt att se hur vår etablerade media och Public Service målar upp den här fruktansvärda händelsen och hur relativt tyst det har varit om den.
    www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/detta-vet-vi-om-misstankta-mordforsoket-pa-flickan-i-moro-backe

"En flicka under 15 år ligger svårt skadad på Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hon hittades 7 juli i ett skogsparti i Skellefteå. Brottet utreds som ett misstänkt mordförsök. Detta är vad som har hänt i korta drag

..
    SÅ FUNGERAR BROTTSUTREDNING MED MISSTÄNKT UNDER 15 ÅR Dölj

Barn under 15 år:

• Kan inte ställas till ansvar för brott och redovisas inte i statistiken över misstänkta personer.

• Kan inte dömas till straff.

• Utredningar görs enligt lagen med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare.

• När utredningen är klar kan sociala myndigheter fatta beslut om åtgärder, till exempel olika stöd- och vårdinsatser.

• Vid mycket allvarliga brott kan en domstol pröva skuldfrågan genom en så kallad bevistalan – men bara om det begärs av socialnämnden, Socialstyrelsen eller barnets vårdnadshavare.

• Om bevistalan begärs får åklagaren väcka åtal om det krävs ur allmän synpunkt, dvs åklagaren ska värdera om bevisningen hade varit tillräcklig för ett motsvarande åtal mot en straffmyndig person.

• Vid bevistalan tar domstolen ställning till om barnet begått brottet eller inte, men någon påföljd utdöms inte.

Källa: Åklagarmyndigheten"

Kommer jag ihåg rätt om vi tidigare debatterade varför inte media skriver ut signalement och annat för att allmänheten inte ska blanda sig i utredning och spaning om inte polisen specifikt ber allmönheten om hjälp?   Det kan ha varit någon annan som inte förstod detta, det är fler år sedan den debatten.

Det finns också skäl för media att inte sprida alla detaljerom minderåriga - men det kan ocksp vara någoting inte alla förstår.

Vad tänker du?

• Padirac
    KillBill skrev 2022-07-11 23:42:57 följande:
    Noterar att både AB och DN toppar med denna nyhet i kväll.
    Något om de specifika åldrarna eller att de båda är under 15?

Det verkar inte vara ett terrorbrott utan ett brott av en mycket störd pojke - som tydligen förökt begå eller begått ett liknande brott tidigare men då mot en kvinna och inte ett barn.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-07-11 23:55:38 följande:
    Jag tänker Vad vill han komma fram till? och känner att ditt fokus är märkligt.

Att beskriva offret som en flicka under 15 år känns dock mindre bisarrt än en kvinna om det var vad du ville fokusera på.

Vad tänker du?
    Jag tänker att du vill dra några sorts växlar på en uppebarligen störd pojkes dåd.

Jag tänker att du inte kan skilja på de två olika dåden då det endna var riktitat mot ett litet barn och det andra mot en betydligt äldre person.

Jag tänker att du fortfarande inte kan skilja på flashback och seriös media

Jag tänker att du inte känner till, förstår eller respekterar pressetiska överväganden

Jag tänker att du inte respekterar personlig integritet för offer eller andra närstående
    Digestive skrev 2022-07-12 10:10:14 följande:
    Tyst som att det inte görs till en större händelse.

Självklart är det politiskt. Om det här faktiskt är gärningsmannen - hur kan Skellefteå stå utan svar i så viktiga ärenden?

Jag ser dock försvinnande få partipolitiska poänger kring den här bestialiska händelsen men jag kan bara tala för mig själv.
    Jag tänker att du verkar ha politiska mål med att lyfta en nyhet som det rapporteras om, men du säger att det inte rapporteras om.

Jag tänker att försöken att politisera och polarisera debatten är en del av alternativhögerns metoder och mål

Jag tänker att radikaliseringen tilltar. 
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-07-13 14:31:29 följande:
    11 juli är vad jag kan hitta Facebook. På Twitter och under officiella @kdriks är inte bilden upplagd överhuvudtaget.
    Det ser ut som att SD valt samma väg som en del av FLs radikala skribenter: 'Det har mer effekt att anklaga regeringen'

Att förhålla sig till fakta ger tydligen inte rätt eller tillräcklig effekt för alla - det här lös förhållningssättet till fakta och sanningdenlighet har länge hittats bland alternativhögern och extermhögern - jag tror att såväl SDs utspel som en del av de radikaliserade skribenterna befinner sig där.

Utspel och att skjuta skarpt på civilister, andra utspel om att sätta in militär mot medborgare/befolkning och andra galenskaper som EB md förjare kallar retoriska grepp...

I det stora grannlandet har retrorik som är 'effektiv'  ersatt fakta och sanningsenliga beskrivningar, att landet gått från kommunism till fascism har inte ändrat saken.    De BRUNA måste jubla när effektiv kommunikation ersätter fakta... Kräks 
  • Padirac
    Rataxes skrev 2022-07-21 11:06:00 följande:
    Den nya tidens familjefester:
    Det är intet nytt under solen - slagsmål och fylla har genom historien följt större sammankomster. Lite som det fortfarande är i Finland - ett 'Sverige för vuxna' kallade någon landet där människor som inte är gängkrminella knarkhandlare/hantlangare mördar varandra,

www.fridhem.nl/sob/09-1/marknader.html

"”På marknaden köptes något, men skådades och dracks mera” (Nils G Bruzelius skildring från Österlen). Törstiga marknadsbesökare drogs till krogar eller bodar uppsatta på marknadsplatsen av ortens krögare, som troligen gjorde stora förtjänster. Slagsmål, stölder och annan brottslig verksamhet blev följden av att man drack för mycket och av att många människor samlades och trängdes på liten yta, och även på vägen hem från marknaden förekom det dryckenskap och slagsmål. Redan 1546 (eller 76) finns en notering om det moraliska tillståndet vid skånska marknader. Då ville den danske kungen förbjuda en marknad, eftersom det förekom ”megen ukristelig handel med tyveri, mandrep, horeri och andet”. Här nämnes som synes inget om dryckenskap, och det rörde sig inte om Ask marknad utan en marknad i Göinge på 1500-talet. Från den tiden finns inga domböcker, men från 1700-talet kan vi läsa om utredningar och rättsliga påföljder vid tinget. Där figurerar även Ask marknad ibland, men det framgår också att Ask-, Konga- och Kågerödsbor besökte andra marknader såsom Åby, Örkelljunga och Fagerhult (Skånes Fagerhult)."
  • Padirac
    nattuw skrev 2022-07-22 12:22:07 följande:
    Och där kom överslätningen. Istället för att uppröras över att några personer är inblandad i ett storslagsmål på en badstrand där det antagligen finns helt vanliga barnfamiljer så skall händelsen relativiseras och förminskas.
    Ja, jag tror jag förstått att du tycker det är viktigast att spela på känslor och sprida upprördhet istället för att sätta händelser i ett historiskt sammanhang.
  • Padirac
    nattuw skrev 2022-07-22 12:31:07 följande:
    Hade du kunnat koppla händelsen till någon från höger hade du försökt använda händelsen politiskt. Nu försöker du istället relativisera och förminska. Allt enligt känt mönster.
    Varför tror du att alla är som du?  - att mönstret är känt för dig håller jag helt med om. 
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna