Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

En käftsmäll till undergångsprofeterna

nattuw skrev 2019-09-01 16:39:22 följande:
    Nu när inte ens vår statsminister längre kan blunda för skjutningar och sprängningar behöver du inte längre försöka sopa problemen under mattan:
    "Nu uttalar sig statsminister Stefan Löfven (S) om våldsspiralen på Sveriges gator.
    Det är klart att skjutningar och sprängningar är ett av våra stora samhällsproblem, säger han till SVT."
    www.expressen.se/nyheter/lofven-om-skjutninga.../

Så nu är det dags att lägga om taktiken och istället börja leta syndabockar och där har statsministern redan stakat ut vägen genom att peka ut de som bor i Djursholm och Danderyd:
    "Drogvanorna hos dem som bor i välbärgade områden. Det är orsaken till en del av gängkriminaliteten, menar Stefan Löfven i en intervju i DN.
      Djursholm, Danderyd det är där du har den största konsumtionen, säger statsministern."
    Och kopplingen du det du citerar är?
    Padirac skrev 2019-08-30 07:47:34 följande:
    Jag har inte diskuterat oro, jag har redogjort för de risker sakkunniga säger att gemene man har i fråga om att utsättas för gängens och nätverkens dödliga våld. 

En del skribenter här sysslar med fear mongering och vill påstå att vi alla är i stor risk för att dödas i skjutningar. Jag säger att den risken är ytterligt liten och stödjer det på faktiska uppgifter.
  • Padirac
    nattuw skrev 2019-09-01 16:39:22 följande:
    Nu när inte ens vår statsminister längre kan blunda för skjutningar och sprängningar behöver du inte längre försöka sopa problemen under mattan:
    "Nu uttalar sig statsminister Stefan Löfven (S) om våldsspiralen på Sveriges gator.
    Det är klart att skjutningar och sprängningar är ett av våra stora samhällsproblem, säger han till SVT."
    www.expressen.se/nyheter/lofven-om-skjutninga.../

Så nu är det dags att lägga om taktiken och istället börja leta syndabockar och där har statsministern redan stakat ut vägen genom att peka ut de som bor i Djursholm och Danderyd:
    "Drogvanorna hos dem som bor i välbärgade områden. Det är orsaken till en del av gängkriminaliteten, menar Stefan Löfven i en intervju i DN.
      Djursholm, Danderyd det är där du har den största konsumtionen, säger statsministern."
    Kan du inte skilja på den reella risk enskilda personer har för att bli utsatta för gängens interna dödliga våld och att det skulle kunna vara ett samhällsproblem?

Oavsett vad SL och regeringen och oppositionen säger om samhällsproblem eller inte så påverkar det inte den reella risken för en utomstående att bli utsatt för gängens interna dödliga våld.
  • Padirac
    En levande katastrof skrev 2019-09-01 22:46:56 följande:
    Hur skulle en utomstående kunna drabbas av gängets interna våld? Förstår du ens skillnaden på intern och extern.
    Jodå, det förstår jag mycket väl skillnaden på - just nu är gängens dödliga våld i Sverige internt. I usa läste jag det var någn som åkte runt med en bil och sköt mot vem som helst, det får väl klassas som externt våld i någon mening.
  • Padirac
    En levande katastrof skrev 2019-09-01 22:51:27 följande:
    Hahahaha, "Skulle kunna vara ett samhällsproblem". Du verkar inte förstå vilken tragedi det är när en ung människa mördas.

Det skjuts så gott som hela tiden. Våldet fortsätter att trappas upp. Det är inte ens ovanligt att det bombas.

Vad tror du händer i nästa steg. När rikspuckona får tillgång till ännu grövre vapen. Var går gränsen? Vad tror du händer när dina vänner is-krigarna får tag på  riktigt tunga vapen?
    Förlåt mig om jag var på för hög nivå och frikopplade skjutningar från samhällsproblem per se. Det jag menar är att det inte nödvändigtvis är ett enormt samhällsproblem med dödliga skjutningar. Två tankar samtidigt du vet.  Vid en viss nivå så blir skjutningarna ett problem för fler än de som är direkt inblandade. Vid en viss annan nivå blir skjutningarna ett samhällsproblem, och vid en viss annan nivå blir de ett enormt samhällsproblem.

Oavsett vilken nivå skjutningarna bedöms vara på så har det inte ändrat det faktum att utomstånde löper en mycket liten risk att drabbas av gängens dödliga våld.

Inget av de två ovan nämnda fenomenen har någon bäring för tragedin varje enskild dödad människa utgör.

Återigen så resonerar jag olikt dig där allt mals ned i en känslogryta. För mig behöver personliga tragedier inte nödvändigtvis betyda att det är ett enormt samhällsproblem eller att utomstående löper en stor risk att dödas av det personliga våldet. Men likväl kan dessa personliga tragedier vara en del av ett entomt samhällsproblem och det skulle kunna vara så att utomstående löpte risker. Hur det förhåller sig får verkligheten lov att utvisa, det beror inte på vad du eller jag känner..

Polisen säger att de nått viss framgång i arbetet mot gängen och nätverken och deras dödliga våld. Ansedda kriminologer säger att vanligt polisarbete kan knäcka gängen, andra tror att andra metoder behöver sättas in. Åter andra betonar att det polisiära arbetet behöver kompletteras med förebyggande arbete.

Det finns ingen enkel lösning på problemet, utan det är många olika faktorer som samverkar och som behöver åtgärdas här och nu och på lång sikt.
  • Padirac
    En levande katastrof skrev 2019-09-01 22:59:13 följande:
    Det är inte alls internt. Häromdagen blåste de för i helvete skallen av en 31-årig kvinna med en liten bebis i famnen. Det är inte internt. Det är så fucking jävla externt det kan bli. Oavsett om hennes kusin anfader var gift med en Gestapo.
    Jag uppfattade det som internt  - om man tittar på händelseförloppet och relationen mellan brottsoffret och den som först jagades av gärningsmannen så är det ingen främmande person som inte ingår i kretsen runt den grovt kriminella man som undkom gärningsmannen efter att ha tappat bebisen som mamman sedan plockade upp och spräng efter gärningamannen med i famnen.
  • Padirac
    https://www.expressen.se/kvallsposten/nya-siffrorna-farre-skjutningar-i-malmo/

"– 2019 har varit betydligt lugnare än 2018 och 2017. Anledningen är bland annat framgången i utredningar kring morden vi hade 2016-2018. Samtidigt har vi fått ett grepp om de olika kriminella nätverken och har kunnat fokusera på individerna, säger Patrik Andersson till SVT Nyheter Skåne. 

– Insatserna vi har gjort har lett till att betydligt färre kriminella individer finns ute. De sitter bakom lås och bom, antingen är de dömda eller häktade, sammanfattar Patrik Andersson."

• Padirac
    nattuw skrev 2019-09-03 15:44:23 följande:
    Varför är det så viktigt för dig att morden på unga män och kvinnor skall få fortgå?
    Var har du fått denna idé från?

Om jag sanningsenligt skriver att de är ytterst liten risk att utomstående råkar ut för gängens och nätverkens interna dödliga våld - med vilken logik får du det till att det är viktigt för mig att mord på unga män och kvinnor ska fortgå?

Enligt ditt resonemang skulle alltså det falska påståendet om att alla risker att dödas av gängens och nätverkens interna dödliga våld betyda att man inte vill att dessa mord ska få fortgå.

Resonemanget du för haltar betänkligt då det saknas både fot och ben Tomte
  • Padirac
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-09-04 00:21:44 följande:
    Jaha. Det är möjligt. Vilken är din uppfattning om skrivandet på FL?
    Jag tror inte att det öppna skrivandet på FL påverkar antalet interna dödsskjutningar inom gäng och nätverk.
  • Padirac
    Rataxes skrev 2019-09-09 21:22:52 följande:

Grötmyndigheten har säkert hittat ett samband som gör att dessa 2 inte är så oskyldiga som aftonslasken gör gällande. De kan t.ex ha klippt sig svart eller köpt fulöl av någon med anknytning till den egentliga måltavlan.

Du 'underförstår' andras uppfattningar I mycket hög grad R.

Har bara sett det hos man och nöjd I samma omfattning.

Normalt är det inte fördomar och känslor som avgör vad som hänt, även om svansen och skrikhögern ger just det sättet att resonera ett ansikte. Nej, normalt är det de verkliga omständigheterna som avgör vad som hänt.

Mig veterligen har två utomstående ej inblandade i konfflikten just råkat ut för gängens och nätverkens våld. Inget tyder nu på att de har nära band till de som gör upp med vapen.
  • Padirac
    Rataxes skrev 2019-09-10 00:18:15 följande:

Så fick du då in "man och nöjd", "svansen" och "skrikhöger" i samma inlägg.

Det är alltså debilvänster som ska in på vågrätt 3.

Äntligen!

Som jag kämpat för att sno en rad i ditt invektivkryss, som du annars fyller helt på egen hand.

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna