Tom Araya skrev 2016-05-16 02:29:19 följande:
Hur färskt ska det vara, 14 år gammalt i mitt fall, 7 år i ditt fall...?
Ekberg har i sina rapporter utelämnat utgifter som är svåra att räkna på, exempelvis de mer långsiktiga.
Jag påstår inte att Lars Johansson sitter på de korrekta uppgifterna, men man kan svårligen hävda att det är fel när det saknas beräkningar på den totala kostnaden, man får i så fall bedöma kvaliteten i Lars Johanssons antaganden och gissningar i det som svårligen kan räknas på.
Kostnaderna har ju också ökat sedan både 1997, 1999 och 2009.
Jag länkade inte till Ekbergs rapport för att det skulle vara den senaste utan därför att:
- Du har själv pekat på att Ekbergs rapport håller hög kvalitét.
- Ekberg har DN högre akademisk titel (professor)
- Ekberg ger presenterat en rapport ungefär samtidigt med Lars Jansson (men också senare rapporter.
Jag förstår faktiskt inte vad som fick dig att leta upp denna gamla rapport som är starkt kritiserad (inte ens de mest främlingsfientliga krafterna på Flashback tror på Johanssons resultat). För några veckor sedan så postade du länkar till forskare som menade att kostnaden för invandring inte är speciellt stora och nu postar du länkar med helt absurda beräkningar.
Ekberg och andra ekonomer brukar utrycka invandringens kostnader som andel av BNP vilket innebär att kostnaden aldrig är konstant.
I stället för att länka till helt absurda rapporter som bara de mest främlingsfientliga tror på så rekommenderar jag Joakim Ruist rapport från 2015. Joakim är forskare på Handelshögskolan i Göteborg och han menar att kostnaden för invandringen uppgår till ca 1,35% av BNP (ca 56 miljarder) år 2015. Joakims beräkningar ligger i linje med resultaten i Ekbergs rapporter.
handels.gu.se/om_handelshogskolan/Nyheter/fulltext/ny-studie-om-flyktinginvandringen-och-de-offentliga-finanserna.cid1274535