• Digestive

Mångkultur som ideologi.

Då det verkar sticka i ögonen på en del när man belyser kritiska utdrag ur proportionen "Sverige, framtiden och mångfald." - som röstades igenom 1997 och som de facto har format vårt samhälle sedan dess och som fortfarande gör det idag samt under kommande framtid - så gör jag helt enkelt en egen tråd åt ämnet (Japp, sån är jag.);

"5.2 Utgångspunkter för en ny politik
    Regeringens bedömning: Samhällets etniska och kulturella mångfald bör tas som utgångspunkt för den generella politikens utformning och genomförandealla samhällsområden och nivåer.

Mångfalden måste återspeglas både i hur politiken formuleras och hur den genomförs.

5.3 Mål och inriktning för en framtida integrationspolitik
    - en samhällsgemenskap med samhällets mångfald som grund [...]

7.1 Ökad mångfald
    Regeringens bedömning: Samhällets mångfald bör genomsyra arbetslivet.

Skälen för regeringens bedömning: Sverige är i dag ett samhälle med etnisk och kulturell mångfald. Detta ställer kravförändring och anpassning. Samhällets mångfald behöver avspeglas i arbetslivets alla grenar.

Det behövs en offensiv rekrytering för att förändra situationen. Ett sätt att göra detta på kan vara att göra en plan för ökad mångfald i likhet med en jämställdhetsplan som sedan följs upp. Den utredare som fått i uppgift att göra en översyn av lagen mot etnisk diskriminering skall bl.a. överväga möjligheterna att i lagen införa en regel om skyldighet för arbetsgivare att upprätta en motsvarighet till jämställdhetslagens jämställdhetsplaner (dir. 1997:11)."

Observera att dessa utdrag utgör juridiska dokument, varav skillnaden mellan begrepp som "bör", "behöver", "måste" samt "krav" är utav yttersta vikt och utgör en fantastisk skillnad sinsemellan. Det är alltså inte några kraftord, inte på något vis, utan reella utgångspunkter som anbelangar vikten av ärendet helt absolut.

Det här är då några utav grundbultarna för den ideologi som Sverige har stiftat angående mångfald. Som ni kan se i sista stycket så förespråkar den metoder som lagstadgad tvångskvotering för att upprätthålla mångfald på Sveriges arbetsplatser. En "offensiv rekrytering" har redan infallit i praktik här i Sverige och då Alice Bah Kuhnke (MP) - den 2 mars det här året - stiftade Rättviseförmedlingen som ett idépolitiskt verktyg, som aktivt ska införa en mångfald på Sveriges arbetsplatser genom diverse metoder.

Vad tycker DU om det här?

Länk till aktuell proportion i sin helhet; http://tinyurl.com/noqu6jp
    Länk till Rättviseförmedlingen; http://tinyurl.com/orbkdbf

• Svar på tråden Mångkultur som ideologi.
  • Gert
    Nerfherder skrev 2015-11-26 20:15:57 följande:
    Du har fel
    I vad?
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Nerfherder skrev 2015-11-26 20:28:27 följande:
    Allt
    Känner du dig sviken av Miljöpartiet?
    Give ´em Hell!
  • Nerfherder
    Gert skrev 2015-11-26 20:31:50 följande:

Känner du dig sviken av Miljöpartiet?

Que?
  • Intenuigen
    Digestive skrev 2015-11-24 04:33:34 följande:

Då det verkar sticka i ögonen på en del när man belyser kritiska utdrag ur proportionen "Sverige, framtiden och mångfald." - som röstades igenom 1997 och som de facto har format vårt samhälle sedan dess och som fortfarande gör det idag samt under kommande framtid - så gör jag helt enkelt en egen tråd åt ämnet (Japp, sån är jag.);

"5.2 Utgångspunkter för en ny politik

Regeringens bedömning: Samhällets etniska och kulturella mångfald bör tas som utgångspunkt för den generella politikens utformning och genomförande på alla samhällsområden och nivåer.

Mångfalden måste återspeglas både i hur politiken formuleras och hur den genomförs.

5.3 Mål och inriktning för en framtida integrationspolitik

- en samhällsgemenskap med samhällets mångfald som grund [...]

7.1 Ökad mångfald

Regeringens bedömning: Samhällets mångfald bör genomsyra arbetslivet.

Skälen för regeringens bedömning: Sverige är i dag ett samhälle med etnisk och kulturell mångfald. Detta ställer krav på förändring och anpassning. Samhällets mångfald behöver avspeglas i arbetslivets alla grenar.

Det behövs en offensiv rekrytering för att förändra situationen. Ett sätt att göra detta på kan vara att göra en plan för ökad mångfald i likhet med en jämställdhetsplan som sedan följs upp. Den utredare som fått i uppgift att göra en översyn av lagen mot etnisk diskriminering skall bl.a. överväga möjligheterna att i lagen införa en regel om skyldighet för arbetsgivare att upprätta en motsvarighet till jämställdhetslagens jämställdhetsplaner (dir. 1997:11)."

Observera att dessa utdrag utgör juridiska dokument, varav skillnaden mellan begrepp som "bör", "behöver", "måste" samt "krav" är utav yttersta vikt och utgör en fantastisk skillnad sinsemellan. Det är alltså inte några kraftord, inte på något vis, utan reella utgångspunkter som anbelangar vikten av ärendet helt absolut.

Det här är då några utav grundbultarna för den ideologi som Sverige har stiftat angående mångfald. Som ni kan se i sista stycket så förespråkar den metoder som lagstadgad tvångskvotering för att upprätthålla mångfald på Sveriges arbetsplatser. En "offensiv rekrytering" har redan infallit i praktik här i Sverige och då Alice Bah Kuhnke (MP) - den 2 mars det här året - stiftade Rättviseförmedlingen som ett idépolitiskt verktyg, som aktivt ska införa en mångfald på Sveriges arbetsplatser genom diverse metoder.

Vad tycker DU om det här?

Länk till aktuell proportion i sin helhet; tinyurl.com/noqu6jp

Länk till Rättviseförmedlingen; tinyurl.com/orbkdbf

Tycker att du är negativ! Om vi svenskar bara blandar oss med 7 miljoner araber eller kineser eller ryssar eller några från uzerbekstan.

Så kommer jorden att bli ett mycket bra planet! Rättvisa solidaritet jämlikhet, kommer att skandera på planeten!

Så bit ihop, vi är kanske bara 50 år bort från att få bort de globalistiska utsugarna, värre en talibaner de mest rasistiska och mest missunsamma och o-jämlika folkslaget på denna jord. Skönt när inga svenskar och inget som kan sammankopplas med Sverige försvinner!
  • fredp

Det finns många mångkulturella samhälllen. Folk har anammat det roliga trevliga och njutningsfyllda. New Orleans! Bangkok! osv.

Att däremot från staten eller andra påtryckare tvinga på folket något man inte önskar kan aldrig vara bra. Nordkorea

• Åttionian
    Gert skrev 2015-11-26 19:48:46 följande:

Mångkultur som ideologi. Ja, det måste vara Socialdemokraternas enda ideologiska fråga som de förespråkar idag.

Hur skulle du reagera om enskilda sverigedemokrater vurmade för mångkultur?
  • Åttionian
    Gert skrev 2015-11-26 20:11:51 följande:

Många olika kulturer i ett och samma land. Det är vad Sverige har idag och därför har vi fått bland annat hedersvåld och hedersmord.

Det fanns ju innan med. Men jag inbillar mig att kultur är föränderligt, ingen föds som kvinnomisshandlare t ex. Varken svensk som invandrare.
  • KillBill
    Digestive skrev 2015-11-26 19:45:55 följande:
    Eftersom jag redan har svarat på första frågan så får istället du förklara, hur förslaget inte skulle hänvisa till lagstadgad tvångskvotering som möjlig metod. Annars så är det bara att läsa föregående svar.

Antingen har du ingen aning om hur politik implementeras, en väldigt begränsad kunskap om närhistorien eller en tveksam agenda - proportionen har praktiserats sen den klubbades igenom.
    Först och främst så stavas det proposition. Proposition betyder lite förenklat förslag på beslut.

Om jag har fårstått det hela rätt så innehöll inte 
    propositionen något förslag på att företag skulle tvingas att upprätta mångfaldsplaner och då faller ju som jag ser hela ditt resonemanget om mångfaldskvotering på svenska arbetsplatser.

Propositionen handlade om tre saker:
    1. Introduktionsersättning för flyktingar
    2. Förslag om mål och inriktning för integrationspolitiken
    3. Regeringens förslag om att inrätta en ny myndighet för integrationspolitiken 

När det gäller regeringens mål och inriktning för integrationspolitiken så utrycktes målet så här:

Integrationspolitikens mål skall vara:
    * lika rättigheter och möjligheter för alla oavsett etnisk och kulturell bakgrund
    * en samhällsgemenskap med samhällets mångfald som grund, samt en
    * samhällsutveckling som kännetecknas av ömsesidig respekt och tolerans och som alla oavsett bakgrund skall vara delaktiga i och medansvariga för.

Det integrationspolitiska arbetet skall särskilt inriktas på att:
    * ge förutsättningar till individers egen försörjning och delaktighet i samhället
    * värna grundläggande demokratiska värden och verka för kvinnors och mäns lika rättigheter och möjligheter, samt
    * förebygga och motverka diskriminering, främlingsfientlighet och rasism

Förslaget till 
    Integrationspolitikens mål skickades på remiss till nedan listade remissinstanser (det framgår av propositionen att En majoritet av remissinstanserna delar kommitténs synsätt och drar samma slutsatser):

Svenska Kommunförbundet
    Landstingsförbundet
    Svenska arbetsgivareföreningen (SAF)
    Sveriges kristna råd
    Folkbildningsförbundet.
    Riksrevisionsverket
    Svea hovrätt
    Kammarrätten i Göteborg
    Statens invandrarverk
    Utlänningsnämnden
    Socialstyrelsen
    Riksförsäkringsverket
    Barnombudsmannen
    Statskontoret
    Statens skolverk
    Arbetsmarknadsstyrelsen
    Ombudsmannen mot etnisk diskriminering
    Länsstyrelsen i Östergötlands län
    Arbetsgivarverket
    Landsorganisationen i Sverige
    Tjänstemännens centralorganisation
    Sveriges akademikers centralorganisation
    Svenska Röda Korset
    Rädda Barnen
    Promemorian har även remitterats till Riksskatteverket och Centrala studiestödsnämnden. Dessutom har ett antal kommuner myndigheter och organisationer på eget initiativ kommit in med synpunkter.

Jag vet inte om jag missat något men jag kan inte se att proposition innehåller något anmärkningsvärt eller uppseendeväckande och jag fattar egentligen inte vad det är som diskuteras.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    KillBill skrev 2015-11-27 00:39:05 följande:
    Först och främst så stavas det proposition. Proposition betyder lite förenklat förslag på beslut.

Om jag har fårstått det hela rätt så innehöll inte propositionen något förslag på att företag skulle tvingas att upprätta mångfaldsplaner och då faller ju som jag ser hela ditt resonemanget om mångfaldskvotering på svenska arbetsplatser.

Propositionen handlade om tre saker:
    1. Introduktionsersättning för flyktingar
    2. Förslag om mål och inriktning för integrationspolitiken
    3. Regeringens förslag om att inrätta en ny myndighet för integrationspolitiken 

När det gäller regeringens mål och inriktning för integrationspolitiken så utrycktes målet så här:

Integrationspolitikens mål skall vara:
    * lika rättigheter och möjligheter för alla oavsett etnisk och kulturell bakgrund
    * en samhällsgemenskap med samhällets mångfald som grund, samt en
    * samhällsutveckling som kännetecknas av ömsesidig respekt och tolerans och som alla oavsett bakgrund skall vara delaktiga i och medansvariga för.

Det integrationspolitiska arbetet skall särskilt inriktas på att:
    * ge förutsättningar till individers egen försörjning och delaktighet i samhället
    * värna grundläggande demokratiska värden och verka för kvinnors och mäns lika rättigheter och möjligheter, samt
    * förebygga och motverka diskriminering, främlingsfientlighet och rasism

Förslaget till Integrationspolitikens mål skickades på remiss till nedan listade remissinstanser (det framgår av propositionen att En majoritet av remissinstanserna delar kommitténs synsätt och drar samma slutsatser):

Svenska Kommunförbundet
    Landstingsförbundet
    Svenska arbetsgivareföreningen (SAF)
    Sveriges kristna råd
    Folkbildningsförbundet.
    Riksrevisionsverket
    Svea hovrätt
    Kammarrätten i Göteborg
    Statens invandrarverk
    Utlänningsnämnden
    Socialstyrelsen
    Riksförsäkringsverket
    Barnombudsmannen
    Statskontoret
    Statens skolverk
    Arbetsmarknadsstyrelsen
    Ombudsmannen mot etnisk diskriminering
    Länsstyrelsen i Östergötlands län
    Arbetsgivarverket
    Landsorganisationen i Sverige
    Tjänstemännens centralorganisation
    Sveriges akademikers centralorganisation
    Svenska Röda Korset
    Rädda Barnen
    Promemorian har även remitterats till Riksskatteverket och Centrala studiestödsnämnden. Dessutom har ett antal kommuner myndigheter och organisationer på eget initiativ kommit in med synpunkter.

Jag vet inte om jag missat något men jag kan inte se att proposition innehåller något anmärkningsvärt eller uppseendeväckande och jag fattar egentligen inte vad det är som diskuteras.

Tack för rättelsen - ska lägga det på minnet!

Det står en hel del i propositionen men för trådämnet har det mest väsentliga plockats ut.

Propositionen handlar om mycket mer och en rubrik som "Ökad mångfald" säger en hel del i sig. Det är slutsatserna om vad mångfald skulle ge Sverige, alltså en samhällsgemenskap grundad på mångfald, samt förslagen för att ge "Ökad mångfald" som jag kritiserar.

Jag vet att Sverige har implementerat denna politik och det kan nog inte göras tydligare än så, även om antalet stads- organ och instanser som har anammat konceptet säkerligen har vuxit sedan dess.

Det du verkar ha missat är förslaget för att nå "Ökad mångfald" som framkommer 
    i trådstarten. Kan ta det igen;

"Det behövs en offensiv rekrytering för att förändra situationen. Ett sätt att göra detta på kan vara att göra en plan för ökad mångfald i likhet med en jämställdhetsplan som sedan följs upp. [Här börjar då det aktuella förslaget.] Den utredare som fått i uppgift att göra en översyn av lagen mot etnisk diskriminering skall bl.a. överväga möjligheterna att i lagen införa en regel om skyldighet för arbetsgivare att upprätta en motsvarighet till jämställdhetslagens jämställdhetsplaner (dir. 1997:11)."

Att lagstadga en skyldighet för arbetsgivarna att då upprätthålla en önskad mångfald, innebär i praktiken lagstadgad tvångskvotering. Jag kan inte se någon annan utgångsmöjlighet men om du gör det så presentera den gärna.
Svar på tråden Mångkultur som ideologi.