Inlägg från: Åttionian |Visa alla inlägg
  • Åttionian

Grattis alla mångkulturalister - ni har vunnit

JTA skrev 2015-11-21 16:57:49 följande:

Zlatan är en grym fotbollsspelare. Han är också en produkt av den svenska fotbollskulturen och därmed en värdig representant för Sverige i fotbollsvärlden. Jag ser inga problem med det.

Sådana här resonemang är dock en dålig ursäkt för en totalt ansvarslös, omoralisk och i förlängningen suicidal invandringspolitik. 

Bra att du inte gör som Mattias Karlsson och pådyvlar Zlatan en härkomst han inte ens själv säger sig tillhöra.

Diskussionen rör ju mångkultur, inte invandring. Testa att frånskilja de olika begreppen ifrån varandra.
  • Åttionian
    JTA skrev 2015-11-21 17:13:52 följande:

Jag beskriver en vision om ett arbete över 50 år framåt i tiden, och du påstår att det är en kortsiktig lösning som redan sker. Sedan frågar du efter min nationalistiska agenda som gör det omoraliskt att bosätta sig i Sverige.

Åttionian, är det verkligen säkert att du har målsättningen att diskutera någonting med mig?

Ja, men jag vänder mig emot föreställningen att diskussionen bara skall vara på dina villkor.
  • Åttionian
    nihka skrev 2015-11-21 17:45:04 följande:

Förutom en massiv tysk påverkan med början runt 1300-talet och en enorm påverkan från engelskan som in sin tur är påverkad av alla kolonier (vem använder inte exempelvis schampo?) och sedan amerikansk engelska som strömmar in utan att geografisk kontakt ens behövs. Och när franska hade rollen engelskan har i västvärlden idag flödade romanska ord in.

Om det är något som är multikulturellt så är det just språk - gäller de allra flesta. Men så speglar ju språk också kontakten mellan olika folk.

Fast svenskan består ju nästan enbart av germanska ord, så jag nog ändå kalla det relativt konservativt. För egen del anser jag att det är viktigare att betona att svenskan är allas språk, inte bara de inföddas.
  • Åttionian
    Världsmedborgare skrev 2015-11-21 19:13:35 följande:

Det var inte kanske inte var så långt ifrån, vi hade kunnat vara tyskspråkiga.

När tyskarna grundade Stockholm så var tyska det språk som talades av många, kanske de flesta, eller i vart fall av "eliten".

Vi kunde alltså genom nåt beslut av överheten tvingats lära oss tyska, eftersom det ansågs finare än svenska.

Fast tyska är också germanskt, men de grekisk-latinska lånorden i svenskan är ju relativt få, jämfört med i engelskan t ex.
  • Åttionian
    nihka skrev 2015-11-21 19:29:47 följande:

Ja, flest, men inte nästan enbart. Det finns massor med romanska lånord som kommit direkt från latinet eller senare via exempelvis franskan:

spraktidningen.se/artiklar/2013/12/germanerna-syns-i-varenda-mening

Svenskan tycker inte jag är konservativt, men däremot isländskan. Förutom alla siffror kommer nog en del arabiska att komma in svenskan iom att vi har så många arabisktalade människor här nu.

Eller hur! Alla tillför sitt.

73 % ser jag som väldigt mycket. Bara att konstatera, svenskan är ett ganska opåverkat språk, kanske beror på att vi bor på så nordliga breddgrader.

Klart isländskan, tyskan och t ex en del slaviska språk är ultrakonservativa, men jämfört med det jätteprogressiva engelskan så är svenskan ändå förhållandevis gammalmodigt. Dock ganska förenklad grammatik, i motsats till Europas svåraste språk Ungerskan.

Jaja, mycket språkdiskussioner här, men det har väl lite med mångkultur att göra ändå.
  • Åttionian
    nihka skrev 2015-11-21 20:37:50 följande:

Det är ju hur man väljer att se det. Jag ser det som att svenska är massivt påverkat av främst tyskan som hade så stor påverkan att svenska språket förändrades i sin uppbyggnad. Det händer ju inte när man bara lånar in ord och skvallrar om hur stark den tyska kulturen var i Sverige.

Absolut. Genom ett folks språket speglas deras historia. Sedan får man komma ihåg att viss påverkan inte syns för att den har givit plats åt en senare påverkan.

Fast tyska är ju också ett germanskt språk. Influenser räknar jag som mer främmande språk.

Om svenskan är massivt påverkad, vad är engelskan då?
  • Åttionian
    nihka skrev 2015-11-21 20:53:37 följande:

Så du räknar inte dansk påverkan heller? Det gör jag.

Värsta hopplocket inklusive en rejäl dos påverkan från de tidiga nordiska språken.

Nej, eftersom danska ord ofta redan finns i svenskan, även om de sällan används, som danskans "spise", äta.

Jag ser uppdelningen i språkfamiljer som det relevanta, du ser språken mer som "individer" känns det som.

Okej, jag skulle säga att engelskan inte ens är ett språk, eftersom grammatiken är så extremt förenklad och den latinsk-grekiska påverkan på språket är så stor att språkets germanska ursprung är som bortblåst.

Jävligt off topic, men ändå.
  • Åttionian
    nihka skrev 2015-11-21 22:26:54 följande:

Jag ser iaf kopplingen: svenskan, svensken och Sverige är något ständigt föränderligt.

True, men människorna är utan tvekan de som är mest föränderliga av de sakerna.
  • Åttionian
    redwine skrev 2015-11-22 00:00:00 följande:

tyvärr har du rätt

Snart skall arbetsgivaren betala för fredagsbönen.....

Vad menar du?
  • Åttionian
    nihka skrev 2015-11-22 11:49:04 följande:

Människorna i allmän betydelse kan jag hålla med dig om, men trähästar finns och har alltid funnits.

En del vill ju låtsas som att det till helt nyligen i Sverige enbart har funnits en kultur. Man får väl klamra sig fast vid den bilden och drömma sig tillbaka till förr - när allt var så mycket bättre.

Precis, men inte behöver man oroa sig över att dessa inskränkta 13 % skulle få något gehör alls.
Svar på tråden Grattis alla mångkulturalister - ni har vunnit