JTA skrev 2015-11-17 07:45:29 följande:
Så mångkultur finns inte om inte kulturerna är "fullt integrerade" med varandra?
Jo, men jag ser det inte som den gängse definitionen av begreppet.
Vad innebär "fullt integrerade"?
Att människor från olika kulturer lever, arbetar, bor och verkar tillsammans, i ett samhälle.
Vad kallar du det då om de inte är fullt integrerade?
Kulturellt och socialt utanförskap? Jag skulle däremot inte gå så långt som Åkesson och kalla det "parallella samhällen".
Så du menar att du inte har någon anledning att diskutera, eftersom de invandrade kulturerna i Sverige inte är fullt integrerade med varandra och den svenska?
Nej, det sade jag inte. Men jag har svårt att ta någon seriös som uppmanar mig till att fira, trots alla hemskheter i världen, som pågår just nu.
När kommer det att hända då?
Det är det nog ingen som vet, det misslyckade integrationsprojektet startades ju inte idag precis. Att reparera en sådan sak görs inte i en handvändning, men det är av yttersta vikt att politikerna börjar handla, naturligtvis. Det görs ju en del allaredan, såsom ett kraftigt bostadsbyggande. Det är också viktigt att vi mottar människor som kommer på flykt på allra bästa vis, det är ett grundfundament i en god integration.
Gör den rådande folkvandringen den integrationen svårare eller lättare?
Det är irrelevant, vi måste ta vårat ansvar i tider som dessa, då folk flyr för sina liv. Jag är däremot positiv till att andra länder behöver ta ett mycket större ansvar än vad som sker idag. Det skulle hjälpa Sverige ganska mycket. Men vi måste återigen stå rustade för den mängd människor som kan tänkas komma hit. Och att välkomna dem väl är som sagt steg 1 i ett gott integrationsprojekt.