• Nandez

Vad läser ni just nu?

Just nu läser jag Blomsterkronan av Minette Walters.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-01 17:16
    Berätta gärna lite kortfattat om bokens intrig.

• Svar på tråden Vad läser ni just nu?
  • Snälla Killen

Jag tycker att -oavsett politisk färg- att som europé "Hillbilly Elegy" är en bok som behöver läsas, precis av samma anledning som inte tillräckligt många för ca 100 år sedan inge förstod vikten av att läsa Mein Kampf, innan det var för sent 🙃

Snäll? Definiera snälla...
  • Eurydike
    Snälla Killen skrev 2025-02-23 21:04:36 följande:

Jag tycker att -oavsett politisk färg- att som europé "Hillbilly Elegy" är en bok som behöver läsas, precis av samma anledning som inte tillräckligt många för ca 100 år sedan inge förstod vikten av att läsa Mein Kampf, innan det var för sent 🙃

Jag googlade boken och det låter som intressant läsning med tanke på din beskrivning! Oftast har jag lättare att ta till mig budskap som är lite dolda och inte så tydliga. Nu vet jag ju inte om det är så boken är skriven, men oavsett så kan det vara bra att vidga sina vyer 📚
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2025-02-23 20:45:56 följande:
    Bra om den kom till användning, och ett intressant bokval du gjort! Jag har en del litteratur att ta mig igenom, utöver det också romaner, vilka jag kanske kan ta upp här så småningom.
    Det gjorde den verkligen! Ja, jag läser både nya och gamla klassiker (nya för mig och sådana jag läser om) och bockar av en lista med böcker som jag länge velat läsa. Jag tog en paus i läsecirkeln av den anledningen att det alltid kom böcker emellan mig och böckerna jag ville läsa. Det låter intressant och du får gärna ta upp böckerna här i tråden om du vill! 🤩
  • fultextad användarhandbok

Jag har läst Galileos misstag av Philip Goff. Det är en filosofisk bok, vars författare inte är en anhängare av dualism, vilket jag kan förstå. Författaren förespråkar en idé som heter panpsykism, vilket i korthet innebär att medvetandet finns i all materia och är en grundläggande ingrediens i universum. Han menar att Galileo Galilei var den förste som beskrev världen matematiskt, eller kvantitativt, och världen fascinerades. Därmed hamnade det som kan kallas för vår subjektiva upplevelsevärld lite i andra hand. Så långt kan jag hålla med till stora delar. Annars är idén, så som han presenterar den i boken, inte så övertygande. Dels för att han presenterar idéer om fysiken, som inte överensstämmer med vad fysiken faktiskt säger, och argumenterar emot de idéerna. Alternativt har jag för dålig koll på fysik. En intressant bok, med många poänger, men inte speciellt övertygande sett till sin helhet. 

• Anonym (Hej)
    Nandez skrev 2015-11-05 17:41:11 följande:
    Vad läser ni just nu?

Just nu läser jag Blomsterkronan av Minette Walters.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-01 17:16
    Berätta gärna lite kortfattat om bokens intrig.

Jag läser en Kalle Anka-tidning.
  • Eurydike
    Anonym (Hej) skrev 2025-03-30 20:28:54 följande:
    Jag läser en Kalle Anka-tidning.
    Någon serie av Don Rosa? 🤔????
  • Eurydike
    Eurydike skrev 2025-03-30 20:30:00 följande:
    ???? Skulle ha varit en anka dårå 😅
  • Aniiee

Jag läser Border vol 1 idag. Manga om ett litet gäng "bröder" (tre fosterbröder och en av dessas kusin) som hjälper polisen att lösa diverse brott. Och just exakt nu slår det mig att de påminner mig om "bröderna" i FFXV. 

Så, brott, deras relationer till varandra, deras historier om hur de blev bröder, och sex. För det är yaoi, så, det måste vara sex. Men inte mellan dem, då. Bara en av dem som har sex. 

I övrigt har jag idag totalförstört min Goodreads så jag kan bygga upp den igen från grunden. Så nu måste jag kategorisera dryga 2100 böcker igen, och fler ska läggas till. Fun times!

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Aniiee
    Eurydike skrev 2025-03-30 20:30:00 följande:
    Jag har tappat bort min Life And Times of Scrooge McDuck Gråter
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Eurydike
    Aniiee skrev 2025-03-30 20:47:16 följande:
    Åh nej! Vilken mardröm 😱
  • Eurydike
    Aniiee skrev 2025-03-30 20:47:16 följande:
    Jag har faktiskt aldrig läst hela, men serierna om Joakims liv av Don Rosa är mina favoriter 🤩
  • Eurydike
    Aniiee skrev 2025-03-30 20:46:29 följande:

Jag läser Border vol 1 idag. Manga om ett litet gäng "bröder" (tre fosterbröder och en av dessas kusin) som hjälper polisen att lösa diverse brott. Och just exakt nu slår det mig att de påminner mig om "bröderna" i FFXV. 

Så, brott, deras relationer till varandra, deras historier om hur de blev bröder, och sex. För det är yaoi, så, det måste vara sex. Men inte mellan dem, då. Bara en av dem som har sex. 

I övrigt har jag idag totalförstört min Goodreads så jag kan bygga upp den igen från grunden. Så nu måste jag kategorisera dryga 2100 böcker igen, och fler ska läggas till. Fun times!

Även det sista låter ju som en mardröm! Då har du något extra att göra på kvällarna nu då 😮
  • Eurydike

Nu läser jag en kär gammal vän! Förutom vissa inslag, som är mina ofavoriter, så är den här novellen en av mina favoriter. Jag är tyvärr en svår läsare på så vis att jag i princip alltid hittar något som jag stör mig på. Novellen är det bästa och det sämsta på samma gång. Jag pratar förstås om Skuggan av H.C. Andersen 👤

Svar på tråden Vad läser ni just nu?