• Nandez

Vad läser ni just nu?

Just nu läser jag Blomsterkronan av Minette Walters.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-01 17:16
    Berätta gärna lite kortfattat om bokens intrig.

• Svar på tråden Vad läser ni just nu?
  • Tyra myra
    Eurydike skrev 2025-01-17 23:53:21 följande:

Nu har jag läst färdigt Aprilhäxan av Majgull Axelsson!

Boken handlar om fyra kvinnor vars vägar korsas. Den tar upp stora livsfrågor och en av dem är om en enda positiv händelse kan uppväga alla negativa. Kan en livshändelse vara så värdefull att den är värd allt lidande man någonsin varit med om? Det är svårt att svara på, särskilt om man lidit mycket, vilket alla personerna i boken har.

Hur lidandet yttrar sig skiljer sig åt. En viss typ av lidande är livet man inte får leva, men ändå drömmer om. Detta vet Aprilhäxan allt om.

Om dagarna lever hon sitt liv i en sjukhussäng. Hennes enda sätt att kommunicera är via en skärm, men det finns egentligen bara en person som hon vill kommunicera med. Dagarna utgörs av kroppens fysiska begränsningar och liggsåren äter på hennes kropp med god aptit. Men om nätterna lämnar hon kroppen och allt lidande bakom sig och flyger på lätta vingar ut i världen. För några timmar är lidandet bortglömt, då hennes själ tar plats i en fågel eller annan lämplig värd.

På så vis kan hon följa de andra kvinnornas öden. Kvinnorna som en gång var barn som fick komma till samma fosterhem. Hemmet där Aprilhäxan valdes bort och lämnade plats åt de andra.

Boken var tänkvärd och fick mig att fundera över vad som är ett lyckligt liv. Det fanns inslag av både dikt och kvantfysik och ibland glömde man bort vilket som var vilket.

Har också läst den med stor behållning.  En bok som berör
  • Eurydike
    Tyra myra skrev 2025-01-23 22:03:41 följande:
    Har också läst den med stor behållning.  En bok som berör
    Spännande att du också har läst den! Ja, boken berör verkligen och det var Fultextad som tipsade om den 🤩
  • Eurydike
    Anonym (Hundra år av ensamhet) skrev 2025-01-21 22:33:13 följande:

Läser "Hundra år av ensamhet" av Gabriel Garcia Marquez. När jag såg att den finns på Netflix som serie ville jag läsa boken först. Har funderat på att läsa den tidigare men den har alltid hamnat i skymundan på min läslista. 

I början tycker jag boken var lite svår dels p g a namnen och att den lämnar mycket av känslorna till läsaren. Den går också i en rasande fart som att hela boken är nedtecknad i brådska. Nu när jag kommit in i den så är den mycket intressant och de övernaturliga sakerna som beskrivs utan omsvep ger verkligen en extra dimension. Ensamheten är påtaglig men ej uppenbar, jag har ingen aning om det är den ensamhet som avses i titeln då jag inte läst klart och inte har hela historien klar för mig. Hittills helt klart läsvärd men man behöver läsa en bit för att komma in i den.

Jag har aldrig läst ?Hundra år av ensamhet?, men lyssnade på ett poddavsnitt om boken och det var intressant! Överraskande att tempot är så högt i boken och att ensamheten inte är uppenbar.
  • Eurydike
    Bits1975 skrev 2025-01-23 21:32:46 följande:

Jag ska just läsa om "Sunshine" av Norma Klein, jag tror den är från cirka 1975. Den bygger på bandinspelningar av Jacquelyn Helton som 1971 gick bort endast 19 år gammal i ostesarkom. Hon efterlämnade en tvåårig dotter som hon tillägnade inspelningarna.

Hennes bandspelare blev stulen och någon kontaktade media för att uppmärksamma hennes fall. Hon fick brev från många människor som ville visa sitt stöd, och efter hennes död spelades det även in en film med samma namn som boken och senare en uppföljare om hur hennes unge make gick vidare med hennes dotter som var hans bonusdotter.

Boken finns magasinerad i flera exemplar på mitt bibliotek, som ungdomslitteratur. 

Den låter verkligen gripande!
  • Bits1975
    Eurydike skrev 2025-01-25 01:11:34 följande:
    Den låter verkligen gripande!
    Ja, det var en äldre bibliotekarie som hämtade upp den till mig från magasinet när jag skulle läsa den första gången för några år sedan, och hon sade: Du kommer att gråta! Samtidigt är den lite grann av ett tidsdokument där Jacquelyn som kallas något annat i boken skriver om bland annat Vietnamkriget.
  • fultextad användarhandbok
    Bits1975 skrev 2025-01-23 21:32:46 följande:

Jag ska just läsa om "Sunshine" av Norma Klein, jag tror den är från cirka 1975. Den bygger på bandinspelningar av Jacquelyn Helton som 1971 gick bort endast 19 år gammal i ostesarkom. Hon efterlämnade en tvåårig dotter som hon tillägnade inspelningarna.

Hennes bandspelare blev stulen och någon kontaktade media för att uppmärksamma hennes fall. Hon fick brev från många människor som ville visa sitt stöd, och efter hennes död spelades det även in en film med samma namn som boken och senare en uppföljare om hur hennes unge make gick vidare med hennes dotter som var hans bonusdotter.

Boken finns magasinerad i flera exemplar på mitt bibliotek, som ungdomslitteratur. 

Tragisk med spännande bakgrund till bokens uppkomst! Då jag sökte efter titeln fick jag fram flera olika länkar, sedan hittade jag den i mitt hemland för så lite som en eller ett par euro. Kanske borde man ännu läsa ungdomslitteratur. Tack för tipset!
  • fultextad användarhandbok
    Anonym (Hundra år av ensamhet) skrev 2025-01-21 22:33:13 följande:

Läser "Hundra år av ensamhet" av Gabriel Garcia Marquez. När jag såg att den finns på Netflix som serie ville jag läsa boken först. Har funderat på att läsa den tidigare men den har alltid hamnat i skymundan på min läslista. 

I början tycker jag boken var lite svår dels p g a namnen och att den lämnar mycket av känslorna till läsaren. Den går också i en rasande fart som att hela boken är nedtecknad i brådska. Nu när jag kommit in i den så är den mycket intressant och de övernaturliga sakerna som beskrivs utan omsvep ger verkligen en extra dimension. Ensamheten är påtaglig men ej uppenbar, jag har ingen aning om det är den ensamhet som avses i titeln då jag inte läst klart och inte har hela historien klar för mig. Hittills helt klart läsvärd men man behöver läsa en bit för att komma in i den.

Återkom gärna då du har läst den helt, om du har tid och lust. Ensamhet går ju att se ur flera perspektiv. Då jag slog upp titeln på nätet fick jag en del träffar, kanske skulle kunna vara något!
  • Eurydike
    Bits1975 skrev 2025-01-25 03:51:59 följande:
    Ja, det var en äldre bibliotekarie som hämtade upp den till mig från magasinet när jag skulle läsa den första gången för några år sedan, och hon sade: Du kommer att gråta! Samtidigt är den lite grann av ett tidsdokument där Jacquelyn som kallas något annat i boken skriver om bland annat Vietnamkriget.
    Böcker som måste hämtas upp från magasinet brukar ofta vara extra spännande! Det känns lite speciellt på något vis och särskilt om man får höra att man kommer gråta av att läsa boken. Intressant att den tar upp Vietnamkriget. Jag har läst väldigt få, om ens någon, skönlitterär bok (även om den här boken bygger på en verklig händelse och person) om Vietnamkriget. Det kanske jag ska hålla utkik efter.
  • Bits1975
    fultextad användarhandbok skrev 2025-01-27 18:37:06 följande:
    Tragisk med spännande bakgrund till bokens uppkomst! Då jag sökte efter titeln fick jag fram flera olika länkar, sedan hittade jag den i mitt hemland för så lite som en eller ett par euro. Kanske borde man ännu läsa ungdomslitteratur. Tack för tip

Jag hoppas att du någon gång får möjlighet att läsa den! Jag undrar varför den står som ungdomslitteratur, möjligen kan det ha att göra med att hon var tonåring när hon gjorde anteckningarna och inspelningarna men den handlar alltså om att vara döende och veta att man snart ska lämna sitt lilla barn, tydligen så ville hon även hjälpa andra i samma situation. 

• Bits1975
    Eurydike skrev 2025-01-27 23:00:00 följande:
    Böcker som måste hämtas upp från magasinet brukar ofta vara extra spännande! Det känns lite speciellt på något vis och särskilt om man får höra att man kommer gråta av att läsa boken. Intressant att den tar upp Vietnamkriget. Jag har läst väldigt få, om ens någon, skönlitterär bok (även om den här boken bygger på en verklig händelse och person) om Vietnamkriget. Det kanske jag ska hålla utkik efter.
    Visst är det! Det är nästan lite hemligt, och eftersom det fanns flera exemplar så tror jag att boken var populär när den kom ut för cirka 50 år sedan. Det jag minns från förra gången jag läste den var att hon var kritisk till kriget.
  • Eurydike
    Bits1975 skrev 2025-01-28 19:27:19 följande:
    Visst är det! Det är nästan lite hemligt, och eftersom det fanns flera exemplar så tror jag att boken var populär när den kom ut för cirka 50 år sedan. Det jag minns från förra gången jag läste den var att hon var kritisk till kriget.
    Ja, det känns lite hemligt! Plus att många av böckerna som finns i magasinet har åldrade, gulnade sidor och ibland är de även lite sönderlästa. Någon gång kan man hitta en och annan anteckning och ord som har strukits under. Så samtidigt som de känns hemliga, så bär de spår av tidigare läsare på ett sätt som nyutgivna böcker inte gör. Kan tänka mig att boken var populär när den kom ut och fint att den inte har fallit i glömska på så vis att folk fortfarande tipsar om och läser den och nu pratar vi till och med om den här i tråden. Okej! Jag ska nog läsa något om Vietnamkriget.
Svar på tråden Vad läser ni just nu?