• Nandez

Vad läser ni just nu?

Just nu läser jag Blomsterkronan av Minette Walters.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-01 17:16
    Berätta gärna lite kortfattat om bokens intrig.

• Svar på tråden Vad läser ni just nu?
  • Anonym (Lisa)

Läser Barnvakten av Joyce Carol Oates.  

• Eurydike
    Skölden89 skrev 2025-01-19 09:30:21 följande:
    Är Näsan bra?
    Har inte läst klart än, men den verkar lovande 🤩 Jag tycker om att bli överraskad och vad kan vara mer överraskande än att en näsa utan ägare plötsligt dyker upp i frukostbrödet 😅
  • fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2025-01-17 23:53:21 följande:

Nu har jag läst färdigt Aprilhäxan av Majgull Axelsson!

Boken handlar om fyra kvinnor vars vägar korsas. Den tar upp stora livsfrågor och en av dem är om en enda positiv händelse kan uppväga alla negativa. Kan en livshändelse vara så värdefull att den är värd allt lidande man någonsin varit med om? Det är svårt att svara på, särskilt om man lidit mycket, vilket alla personerna i boken har.

Hur lidandet yttrar sig skiljer sig åt. En viss typ av lidande är livet man inte får leva, men ändå drömmer om. Detta vet Aprilhäxan allt om.

Om dagarna lever hon sitt liv i en sjukhussäng. Hennes enda sätt att kommunicera är via en skärm, men det finns egentligen bara en person som hon vill kommunicera med. Dagarna utgörs av kroppens fysiska begränsningar och liggsåren äter på hennes kropp med god aptit. Men om nätterna lämnar hon kroppen och allt lidande bakom sig och flyger på lätta vingar ut i världen. För några timmar är lidandet bortglömt, då hennes själ tar plats i en fågel eller annan lämplig värd.

På så vis kan hon följa de andra kvinnornas öden. Kvinnorna som en gång var barn som fick komma till samma fosterhem. Hemmet där Aprilhäxan valdes bort och lämnade plats åt de andra.

Boken var tänkvärd och fick mig att fundera över vad som är ett lyckligt liv. Det fanns inslag av både dikt och kvantfysik och ibland glömde man bort vilket som var vilket.

Ett stycke svensk historia, som även jag uppskattade att ta del av, där även de mindre smickrande bitarna fick komma fram ihop med fina detaljer. Också en berättelse om moderskap, dotterskap, skam, underlägsenhet och upprättelse i olika varianter. Det är också en sammanflätning av olika levnadsberättelser, vilket fick mina tankar in på filosofins snirkliga vägar om enhet, dualism och även materialism. Delvis på grund av aprilhäxans mer okända förmågor, som förde tankarna till kvantteleportering. Inte tänker jag solka ner den här kedjan med mer ingående tankar kring det då det är för långt bortom själva boken. Men kanske det finns mer än vi känner till. Bokens avslut lämnade mycket öppet, vilket kan te sig ganska trevligt.

Något som nämndes i boken är att materien befinner sig i något tillstånd av tvekan och att avgörandet huruvida det ska bli vågor eller partiklar avgörs i och med betraktaren. Det nämndes även att en del partiklar har förmågan att befinna sig på flera ställen samtidigt, precis som aprilhäxan, vilket skulle kunna peka på att multiversumteorin kan stämma och att universum då växer genom delning. Den här typen av beskrivningar kanske kan underlätta för läsaren att förstå aprilhäxans förmågor. genom att hänvisa till befintlig vetenskap och applicera dess resonemang på något annat gör man förmågorna mer realistiska, istället för att hänvisa till det rent magiska. Huvudpersonerna återberättade tidigare minnen och händelser och även sådant som skett innan deras tillkomst. Förmodligen skulle nog berättelsen som helhet ses som en återberättelse av aprilhäxan själv, vars begränsningar i tiden åtminstone inte är linjära eller begränsade till en enda fysisk enhet.

Förhoppningsvis fick du något ut av att läsa den.
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2025-01-21 21:00:02 följande:
    Ett stycke svensk historia, som även jag uppskattade att ta del av, där även de mindre smickrande bitarna fick komma fram ihop med fina detaljer. Också en berättelse om moderskap, dotterskap, skam, underlägsenhet och upprättelse i olika varianter. Det är också en sammanflätning av olika levnadsberättelser, vilket fick mina tankar in på filosofins snirkliga vägar om enhet, dualism och även materialism. Delvis på grund av aprilhäxans mer okända förmågor, som förde tankarna till kvantteleportering. Inte tänker jag solka ner den här kedjan med mer ingående tankar kring det då det är för långt bortom själva boken. Men kanske det finns mer än vi känner till. Bokens avslut lämnade mycket öppet, vilket kan te sig ganska trevligt.

Något som nämndes i boken är att materien befinner sig i något tillstånd av tvekan och att avgörandet huruvida det ska bli vågor eller partiklar avgörs i och med betraktaren. Det nämndes även att en del partiklar har förmågan att befinna sig på flera ställen samtidigt, precis som aprilhäxan, vilket skulle kunna peka på att multiversumteorin kan stämma och att universum då växer genom delning. Den här typen av beskrivningar kanske kan underlätta för läsaren att förstå aprilhäxans förmågor. genom att hänvisa till befintlig vetenskap och applicera dess resonemang på något annat gör man förmågorna mer realistiska, istället för att hänvisa till det rent magiska. Huvudpersonerna återberättade tidigare minnen och händelser och även sådant som skett innan deras tillkomst. Förmodligen skulle nog berättelsen som helhet ses som en återberättelse av aprilhäxan själv, vars begränsningar i tiden åtminstone inte är linjära eller begränsade till en enda fysisk enhet.

Förhoppningsvis fick du något ut av att läsa den.
    Jag fick ut mycket av att läsa den och precis som du skriver är det ett stycke svensk historia. Vissa saker har tiden förändrat och andra inte. Ibland har orden bytts ut, men känslan av utanförskap är densamma. Samma skällsord gör ont nu som då. Och ja, partiklarnas förmåga att befinna sig på flera ställen samtidigt kändes som en vetenskaplig beskrivning av aprilhäxans förmågor. Jag är glad att jag läste den och kommer kanske ha med den som förslag till läsecirkeln om/när jag börjar igen ☺️
  • Eurydike
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-19 09:33:40 följande:

Läser Barnvakten av Joyce Carol Oates.  

Det låter som en mörk och spännande bok! Jag såg att någon beskrev den som en spökhistoria utan spöken.
  • Anonym (Lisa)
    Eurydike skrev 2025-01-21 21:23:38 följande:
    Det låter som en mörk och spännande bok! Jag såg att någon beskrev den som en spökhistoria utan spöken.

Ja, den är mörk. På mer än ett sätt. Tog lite tid att komma in i den, men nu är den svår att släppa. 

• Anonym (Hundra år av ensamhet)

Läser "Hundra år av ensamhet" av Gabriel Garcia Marquez. När jag såg att den finns på Netflix som serie ville jag läsa boken först. Har funderat på att läsa den tidigare men den har alltid hamnat i skymundan på min läslista. 

I början tycker jag boken var lite svår dels p g a namnen och att den lämnar mycket av känslorna till läsaren. Den går också i en rasande fart som att hela boken är nedtecknad i brådska. Nu när jag kommit in i den så är den mycket intressant och de övernaturliga sakerna som beskrivs utan omsvep ger verkligen en extra dimension. Ensamheten är påtaglig men ej uppenbar, jag har ingen aning om det är den ensamhet som avses i titeln då jag inte läst klart och inte har hela historien klar för mig. Hittills helt klart läsvärd men man behöver läsa en bit för att komma in i den.

• fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2025-01-21 21:19:51 följande:
    Jag fick ut mycket av att läsa den och precis som du skriver är det ett stycke svensk historia. Vissa saker har tiden förändrat och andra inte. Ibland har orden bytts ut, men känslan av utanförskap är densamma. Samma skällsord gör ont nu som då. Och ja, partiklarnas förmåga att befinna sig på flera ställen samtidigt kändes som en vetenskaplig beskrivning av aprilhäxans förmågor. Jag är glad att jag läste den och kommer kanske ha med den som förslag till läsecirkeln om/när jag börjar igen ☺️
    Vad trevligt, lycka till med det!
  • Bits1975

Jag ska just läsa om "Sunshine" av Norma Klein, jag tror den är från cirka 1975. Den bygger på bandinspelningar av Jacquelyn Helton som 1971 gick bort endast 19 år gammal i ostesarkom. Hon efterlämnade en tvåårig dotter som hon tillägnade inspelningarna.

Hennes bandspelare blev stulen och någon kontaktade media för att uppmärksamma hennes fall. Hon fick brev från många människor som ville visa sitt stöd, och efter hennes död spelades det även in en film med samma namn som boken och senare en uppföljare om hur hennes unge make gick vidare med hennes dotter som var hans bonusdotter.

Boken finns magasinerad i flera exemplar på mitt bibliotek, som ungdomslitteratur. 

Svar på tråden Vad läser ni just nu?