• Nandez

Vad läser ni just nu?

Just nu läser jag Blomsterkronan av Minette Walters.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-01 17:16
    Berätta gärna lite kortfattat om bokens intrig.

• Svar på tråden Vad läser ni just nu?
  • fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2024-12-30 21:48:32 följande:
    Skönt att det kan ses som en tillgång! 🤩 Jag trodde att jag visste att det var det du menade, men eftersom jag inte visste och bara trodde så tänkte jag att det var bäst att fråga för att reda ut det. Det var inte meningen att märka ord och det var ju en skicklig felskrivning på så vis att det ändå bildade ett ord som passade in i sammanhanget 😊
    Det var helt bra att bli rättad! Ja, jag lyckades, trots att det inte blev så lyckat, så att säga haha, nåja du lyckades utröna vad som var rätt och det var huvudsaken, då gick ändå som innebörden fram.
  • fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2024-12-30 21:51:07 följande:
    Det är det och det får vi verkligen hoppas! Ja, nu är det hög tid få saker gjorda om man inte vill skjuta på dem till nästa år 😉 Gott nytt år på dig också Fultextad! 🥳
    Tack, och god fortsättning! Ja, det hade blivit lite långt kanske om man redan skulle skjuta på åtminstone vissa saker ännu till nästa år.Solig
  • Faile
    Aniiee skrev 2024-11-09 02:04:38 följande:
    Herregud, tog det dig så lång tid att hitta? Jag har läst (och skrivit) romantasy sen jag var 12. Vilket är... alldeles för länge sen för att jag ska erkänna det... =P

Läser själv Nightrunners av Lynn Flewelling igen.  För är det något jag läser om hela tiden så är det Nightrunners. Och LotR....
    Eller hur! Jag har alltid läst fantasy men aldrig romance. Fantasyn har varit gammal hederlig episk fantasy och eftersom jag aldrig gillat romance har jag aldrig noterat att det finns en merge mellan dessa båda. Tills jag hittade Sarah J Maas.
    Jag måste erkänna att både Throne of glass och ACOTAR krävde ett par försök då första boken i båda serierna är rätt platta. Men sedan för nåt år sedan tragglade jag mig vidare och nu har jag läst båda serierna ett flertal gånger.

Sedan läste jag Fourth wing och var fast i genren helt ( även om den är rätt mild spice ). Så just nu läser jag om den och Iron flame i väntan på Onyx storm som släpps om 4 dagar. 
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Eurydike

Nu har jag läst färdigt Aprilhäxan av Majgull Axelsson!

Boken handlar om fyra kvinnor vars vägar korsas. Den tar upp stora livsfrågor och en av dem är om en enda positiv händelse kan uppväga alla negativa. Kan en livshändelse vara så värdefull att den är värd allt lidande man någonsin varit med om? Det är svårt att svara på, särskilt om man lidit mycket, vilket alla personerna i boken har.

Hur lidandet yttrar sig skiljer sig åt. En viss typ av lidande är livet man inte får leva, men ändå drömmer om. Detta vet Aprilhäxan allt om.

Om dagarna lever hon sitt liv i en sjukhussäng. Hennes enda sätt att kommunicera är via en skärm, men det finns egentligen bara en person som hon vill kommunicera med. Dagarna utgörs av kroppens fysiska begränsningar och liggsåren äter på hennes kropp med god aptit. Men om nätterna lämnar hon kroppen och allt lidande bakom sig och flyger på lätta vingar ut i världen. För några timmar är lidandet bortglömt, då hennes själ tar plats i en fågel eller annan lämplig värd.

På så vis kan hon följa de andra kvinnornas öden. Kvinnorna som en gång var barn som fick komma till samma fosterhem. Hemmet där Aprilhäxan valdes bort och lämnade plats åt de andra.

Boken var tänkvärd och fick mig att fundera över vad som är ett lyckligt liv. Det fanns inslag av både dikt och kvantfysik och ibland glömde man bort vilket som var vilket.

• Eurydike

Ursäkta den stora texten med gigantiska hål mellan varje stycke! Sidan uppdaterades och raderade det jag skrivit, så jag fick skriva om det och klistra in det från mina anteckningar. Då blev det så där tjusigt 🙃

• Aniiee

Jag fundrar på att läsa Utvandrarsviten igen. Kan musikalen utantill och har den i skallen för tillfället.

Läste Pojken i randig pyjamas i veckan. Blev mest sur. Så trött på "jews as window dressing". 

Jag ska läsa hela Anne på Grönkulla-serien under resten av Januari. Jag har bara läst första och sista boken, haha.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Eurydike
    Aniiee skrev 2025-01-18 00:54:50 följande:

Jag fundrar på att läsa Utvandrarsviten igen. Kan musikalen utantill och har den i skallen för tillfället.

Läste Pojken i randig pyjamas i veckan. Blev mest sur. Så trött på "jews as window dressing". 

Jag ska läsa hela Anne på Grönkulla-serien under resten av Januari. Jag har bara läst första och sista boken, haha.

Det funderar jag också på, för jag har aldrig läst klart sista boken av Utvandrarna 🥲
  • Skölden89
    Eurydike skrev 2025-01-18 20:26:43 följande:

Nu läser jag Näsan av Nikolaj Gogol 👃

Är Näsan bra?
Svar på tråden Vad läser ni just nu?