• Anonym (osäker)

Barn pga överfallsvåldtäkt

Om man blir gravid efter en överfallsvåldtäkt, där gärningsmannen är helt okänd för kvinnan sedan tidigare, vad gäller?
    Ok att ha "Fader okänd"?
    Ok att adoptera bort barnet utan väldtäktsmannens medgivande?
    Om inte Fader okänd/adoption är ok, måste mamman ha direkt kontakt med våldtäktsmannen?
    Ang umgänge, under tiden mannen sitter i fängelse, ska mamman ta med bebisen till fängelset för att barnet ska lära känna våldtäktsmannen?
    Vad händer med ungänge/vårdnad efter att straffet avtjänats?
    Utgångspunkten från mammans sida är att hon ALDRIG vill ha någon slags kontakt med våldtäktsmannen igen. Helst bo så långt från honom som möjligt. Är det ok att känna så?

• Svar på tråden Barn pga överfallsvåldtäkt
  • Anonym (K)
    Anonym (***) skrev 2015-10-31 18:53:51 följande:

Känns mer troligt att det är mamman som råkar ut för en olycka.

Beror på vem är snabbare...
  • Anonym (lilla systern)
    Anonym (Abort) skrev 2015-10-31 13:55:33 följande:

Abort är enda alternativet enligt mig. Det är mer humant än att komma till livet som resultat av något så vidrigt.

Sedan är det detta med vad som är arv och vad är miljö. Hur vet man att barnet inte är lika sjukt som sin far?

Så min storasyster borde avlivas å det snaraste? För att hennes pappa var en idiot? Och risken är stor att hon blir sjuk i huvudet? Verkar ju vettigt att döda ett av offren när vi inte ens tillåter dödsstraff för gärningsmännen.

Tycker att man ska ha rätt till abort, men att se det som humanare än att få leva är direkt osmakligt tycker jag.
  • FIame
    Anonym (solen) skrev 2015-10-31 13:47:02 följande:
    Barnet har rätt till sin pappa (formen av kontakt styrs dock av omständigheterna). Däremot har mamman inga skyldigheter att umgås med pappan eller ha någon kontakt med honom. Allt kan skötas med hjälp av jurister, familjerätten etc.
    Att skattebetalarna ska stå för massa strunt, nej, sådant trams har inte Sverige råd med.
  • Fennyxx
    FIame skrev 2015-11-01 15:23:34 följande:

Att skattebetalarna ska stå för massa strunt, nej, sådant trams har inte Sverige råd med.

Kanske just därför vi behöver en mansskatt?
  • FIame
    Fennyxx skrev 2015-11-01 15:27:07 följande:
    Kanske just därför vi behöver en mansskatt?
    Snarare en kvinnoskatt. Eftersom kvinnor inte klarar av att uppfostra sina ungar i Sverige.
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (lilla systern) skrev 2015-11-01 15:13:45 följande:
    Så min storasyster borde avlivas å det snaraste? För att hennes pappa var en idiot? Och risken är stor att hon blir sjuk i huvudet? Verkar ju vettigt att döda ett av offren när vi inte ens tillåter dödsstraff för gärningsmännen.

Tycker att man ska ha rätt till abort, men att se det som humanare än att få leva är direkt osmakligt tycker jag.
    Håller med HELT och hållet. Det är nog få som hellre skulle dö än att tex leva utan ett finger, och vem vill dö istället för att leva hela sitt liv som normalfrisk (med samma förutsättningar för att bli sjuk/handikappad som alla andra alltså) pga att den som ett kort tag bar runt på just DEN spermien är kriminell och våldsman...

Tänk OM det är just detta barn som växer upp och sedan kläcker idén som gör att vi kan bota cancer? Till exempel?
  • Anonym (lilla systern)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-11-01 15:36:14 följande:

Håller med HELT och hållet. Det är nog få som hellre skulle dö än att tex leva utan ett finger, och vem vill dö istället för att leva hela sitt liv som normalfrisk (med samma förutsättningar för att bli sjuk/handikappad som alla andra alltså) pga att den som ett kort tag bar runt på just DEN spermien är kriminell och våldsman...

Tänk OM det är just detta barn som växer upp och sedan kläcker idén som gör att vi kan bota cancer? Till exempel?

Tack. Känns skönt att få medhåll för en gångs skull. Tycker det blivit vanligare och vanligare att man ser på abort som det RÄTTA och mest moraliska i alla lägen. Att det är bättre att slippa leva alls än att födas med ett handikapp eller med en ung förälder eller i en stor stad... som sagt aborter är ibland ett nödvändigt ingrepp, men inte räddningen för fostret...
  • Anonym (Barnets rätt)
    Anonym (??) skrev 2015-10-31 14:04:37 följande:

Det där stämmer ju inte. Finns ju inget som säger att den pappan ens FÖRSÖKER få vårdnad eller umgänge. Och mycket tveksamt om den skulle bli tilldömd något av det heller. Skulle det hänt mig och jag ville behålla barnet så hade jag sagt fader okänd vid faderskspsutredningen. Svårt att tänka mig att de skulle börja leta bland våldtäktsdomar. Dessutom kan man ha haft andra sexuella kontakter inom konceptionstiden.

Nu är ju barnets rätt till att få reda på sitt ursprung stort i Sverige. Svårt att hålla masken i faderskapsutredningar, skulle gissa att de flesta berättar. Särskilt om barnet blivit till genom en så påfrestande händelse. Det är ju heller inte riktigt rätt mot barnet att ljuga om en sån sak.
  • Anonym (=/)

Jag brukar ALLTID säga att man ska anmäla alla brott, men i det här fallet tycker jag att kvinnan kan göra ett undantag. Inte för våldtäktsmannens skull utan för sin egen och för barnets skull. 

Om hon inte anmäler kan hon flytta någonstans (långt bort) och börja om på nytt, ta med sig barnet och aldrig behöva lämna bort barnet till den sk pappan. Men är hon okej med att pappan har umgänge med sitt barn tycker jag hon ska anmäla. Måste säga att det är ett förjävligt system. En våldtäktsman ska aldrig ha rätten att träffa sitt barn. Ja, jag sade det. Nu kommer väl alla moraltanter/gubbar få spader, men det bryr jag mig inte om. 

• Anonym (=/)
    Anonym (Barnets rätt) skrev 2015-11-01 15:52:13 följande:
    Nu är ju barnets rätt till att få reda på sitt ursprung stort i Sverige. Svårt att hålla masken i faderskapsutredningar, skulle gissa att de flesta berättar. Särskilt om barnet blivit till genom en så påfrestande händelse. Det är ju heller inte riktigt rätt mot barnet att ljuga om en sån sak.
    Ibland kan det vara bättre att ljuga när sanningen är rent ut sagt fruktansvärd.
  • Anonym (Barnets rätt)
    Anonym (=/) skrev 2015-11-01 15:52:47 följande:

Jag brukar ALLTID säga att man ska anmäla alla brott, men i det här fallet tycker jag att kvinnan kan göra ett undantag. Inte för våldtäktsmannens skull utan för sin egen och för barnets skull. 

Om hon inte anmäler kan hon flytta någonstans (långt bort) och börja om på nytt, ta med sig barnet och aldrig behöva lämna bort barnet till den sk pappan. Men är hon okej med att pappan har umgänge med sitt barn tycker jag hon ska anmäla. Måste säga att det är ett förjävligt system. En våldtäktsman ska aldrig ha rätten att träffa sitt barn. Ja, jag sade det. Nu kommer väl alla moraltanter/gubbar få spader, men det bryr jag mig inte om. 

Om man ska komma någonstans med en anmälan bör man ju göra det så fort som möjligt, inte avvakta och se om man blivit gravid. Förhoppningsvis är anmälan redan gjord när man upptäcker att man är gravid.
  • Anonym (lilla systern)
    Anonym (Barnets rätt) skrev 2015-11-01 15:55:29 följande:

Om man ska komma någonstans med en anmälan bör man ju göra det så fort som möjligt, inte avvakta och se om man blivit gravid. Förhoppningsvis är anmälan redan gjord när man upptäcker att man är gravid.

Skulle inte gå så långt som till att säga aldrig. Men som grund princip inget umgänge men alltid underhållsskyldig. Och skadeståndsskyldig.
  • Anonym (solen)
    FIame skrev 2015-11-01 15:31:38 följande:

Snarare en kvinnoskatt. Eftersom kvinnor inte klarar av att uppfostra sina ungar i Sverige.

Än värre är det med män. De klarar av att uppfostra sina barn ännu sämre.
  • Anonym (Barnets rätt)
    Anonym (=/) skrev 2015-11-01 15:53:35 följande:

Ibland kan det vara bättre att ljuga när sanningen är rent ut sagt fruktansvärd.

Jo men risken finns ju att det kommer fram på ett eller annat sätt och då blir det ju ännu värre för barnet.
  • Fennyxx
    FIame skrev 2015-11-01 15:31:38 följande:

Tja de har ju helt klart misslyckats med rätt så många av männen i alla fall, så jag måste ge dig till hälften rätt!
  • Anonym (osäker)

Verkar osäkert om man kan slippa att nånsin mer ha kontalt med våldtäktsmannen. För sent för abort. Men det måste väl vara ok att adoptera bort barnet?

• AnnaZL
    Fennyxx skrev 2015-11-01 17:07:40 följande:
    Tja de har ju helt klart misslyckats med rätt så många av männen i alla fall, så jag måste ge dig till hälften rätt!
    Det är lika mycket pappans fel om barnet är illa uppfostrat. Hur tänker du?
  • Anonym (=/)
    Anonym (osäker) skrev 2015-11-06 08:53:21 följande:

Verkar osäkert om man kan slippa att nånsin mer ha kontalt med våldtäktsmannen. För sent för abort. Men det måste väl vara ok att adoptera bort barnet?

Vill mamman behålla barnet? Eller vill hon adoptera bort barnet?

Jag har föreslagit, i ett tidigare inlägg, att flytta någonstans och uppge "fader okänd" om mamman vill behålla barnet utan att ha någon som helst kontakt med pappan. 
  • Anonym (stackars. ..)

Hemskt. Så synd om kvinnan. :( Och barnet..

Fint av henne att inte döda livet trots det oerhört svåra. :(

Barnet har ej gjort något fel ju.. . Det bästa är nog om barnet adopteras av ett par, om hon inte orkar. :( Hoppas någon hjälper henne! Du är ju fin ts. Annars atg många hjälper henne och den lilla om hon ska ha barnet hos sig. Barnet har rätt att veta biologiskt ursprung så iaf uppge dettitill sociala. Undanhåll inte det för barnet även om det är svårt....

Kramar.

• DVQ
    Anonym (Så är det) skrev 2015-10-31 13:15:27 följande:

Är pappan dömd för våldtäkten så är ju pappan inte okänd.

Barnet har rätt till sin pappa oavsett hur barnet blivit till. Barnet är ju lika mycket sin pappa som sin mamma oavsett om pappan gjort en dum handling eller inte.

Vill mamman inte träffa pappan så finns det kontaktpersoner som skapar en relation till barnet och sedan kan följa med barnet under umgänget.

Efter straffet så blir det som vid alla andra delade föräldraskap. Har pappan avtjänat sitt straff så ska han behandlas som vilken pappa som helst. Vill han så kommer umgänget utökas sakta till slutligen varannan vecka om han vill.

Försöker mamman aktivt försvåra umgänge eller hålla barnet ifrån sin pappa så kan mamman förlora vårdnaden.

Nej, det är INTE ALLS säkert. Det KAN bli så, eftersom barnets rätt till sin förälder påfallande ofta och även ibland av myndighetspersoner i Sverige tolkas som "mäns rätt till sina barn" (vilket ditt inlägg vittnar om).

Men umgänge med föräldrar ska enligt gällande lagstiftning utgå från barnets bästa. Det är inte alls säkert att det anses vara till barnets bästa att umgås med en överfallsvåldtäktsman. Men då måste det finnas en anmälan om våldtäkt för att det ska kunna tas i beaktande. 

Det är inte heller så att "pappan ska behandlas som vilken förälder som helst" efter avtjänat straff. Han ska behandlas som vilken medborgare som helst efter avtjänat straff. Det är inte samma sak som att automatiskt hamna på ett clean slate gällande sin (o)lämplighet som förälder. Till exempel får inte dömda sexbrottslingar och våldsverkare jobba i skolor, trots att de avtjänat sitt straff. 

Man får också ha i minnet att när man läser om dömda mördare och våldtäktsmän som får vårdnad/umgängesrätt med sina barn handlar det ofta om föräldrar och barn som redan har en relation och kanske bott under samma tak i flera år. Inte om en random våldtäktsman som råkar befrukta sitt offer. 

Det korta svaret är alltså: Det går inte att säga något säkert utifrån den info som ges. Alla fall bedöms individuellt där man väger barnets rätt till trygghet mot rätten att lära känna sin förälder, hur väl pappan bedöms kunna fungera som förälder o s v. 

Det kan mycket väl bli så att pappan inte får rätt till något umgänge alls. Han kan t o m beläggas med kontaktförbud. Det kan också bli så att han till exempel får rätt till ett visst övervakat umgänge. Eller mer umgänge än så. Men det finns ABSOLUT INTE något som ger honom automatisk rätt till varannan vecka eller något liknande.
Svar på tråden Barn pga överfallsvåldtäkt