Inlägg från: Anonym (Barnets rätt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barnets rätt)

Barn pga överfallsvåldtäkt

Anonym (??) skrev 2015-10-31 14:04:37 följande:

Det där stämmer ju inte. Finns ju inget som säger att den pappan ens FÖRSÖKER få vårdnad eller umgänge. Och mycket tveksamt om den skulle bli tilldömd något av det heller. Skulle det hänt mig och jag ville behålla barnet så hade jag sagt fader okänd vid faderskspsutredningen. Svårt att tänka mig att de skulle börja leta bland våldtäktsdomar. Dessutom kan man ha haft andra sexuella kontakter inom konceptionstiden.

Nu är ju barnets rätt till att få reda på sitt ursprung stort i Sverige. Svårt att hålla masken i faderskapsutredningar, skulle gissa att de flesta berättar. Särskilt om barnet blivit till genom en så påfrestande händelse. Det är ju heller inte riktigt rätt mot barnet att ljuga om en sån sak.
  • Anonym (Barnets rätt)
    Anonym (=/) skrev 2015-11-01 15:52:47 följande:

Jag brukar ALLTID säga att man ska anmäla alla brott, men i det här fallet tycker jag att kvinnan kan göra ett undantag. Inte för våldtäktsmannens skull utan för sin egen och för barnets skull. 

Om hon inte anmäler kan hon flytta någonstans (långt bort) och börja om på nytt, ta med sig barnet och aldrig behöva lämna bort barnet till den sk pappan. Men är hon okej med att pappan har umgänge med sitt barn tycker jag hon ska anmäla. Måste säga att det är ett förjävligt system. En våldtäktsman ska aldrig ha rätten att träffa sitt barn. Ja, jag sade det. Nu kommer väl alla moraltanter/gubbar få spader, men det bryr jag mig inte om. 

Om man ska komma någonstans med en anmälan bör man ju göra det så fort som möjligt, inte avvakta och se om man blivit gravid. Förhoppningsvis är anmälan redan gjord när man upptäcker att man är gravid.
  • Anonym (Barnets rätt)
    Anonym (=/) skrev 2015-11-01 15:53:35 följande:

Ibland kan det vara bättre att ljuga när sanningen är rent ut sagt fruktansvärd.

Jo men risken finns ju att det kommer fram på ett eller annat sätt och då blir det ju ännu värre för barnet.
Svar på tråden Barn pga överfallsvåldtäkt