Inlägg från: Anonym (orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig mamma)

Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.

Det hinner ta slut väldigt fort!

Efter två månader är det kvinnan i hans liv som ska introduceras. Jag bad honom vänta nån månad till bara de föregående gångerna, vilket han gjorde motvilligt. Sen var det plötsligt slut bara nån månad senare.

Och det är precis så det kan se ut innan man hittar den rätta. Man dejtar. Testar, utforskar.

När man är lite tryggare introducerar man barnen.

Nu vill han köra samma race igen. Jag har inte blandat mig i det. Orkar inte Med han inbilling att jag är ute efter honom.

Därför har jag denna gång sagt direkt: Varsågod gör det. Jag har inget emot. Glad för din skull. Önskar dig lycka. Prata själv med dottern.

Ja, resultatet av hans sätt att ta det samtalet är att hon behöver tid.

När han gjort allt det själv, valt sättet, är det fortfarande jag som är misstänkt att jag kanske vill ha tillbaka honom. Larv.

Han tvingar flickan, är skarp i tonen, ifrågasätter hennes känslor mm. Hon har svårt därför att berätta för honom hur hon känner och vad hon tänker.

Och då är det enligt många allt mitt fel.

Visst kan jag curla som ni säger men det är han som har ansvaret för vad han skapar med sitt agerande. Som man sår får man skörda.

Brumma skrev 2015-10-30 23:59:07 följande:

Hon har ju inte träffat en enda av pappans nya?

• Anonym (orolig mamma)

Jodå, dottern ska få träffa både hans och min nya.

Det är med största sannolikhet en tillgång för henne med två vuxna till.

Dottern har inte fastnat i utvecklingen. Och pappan är inte en urkass person. Vi har alla våra sidor. Man är bra på vissa saker, sämre på andra. Jag ville bara säga att han kan vara okänslig.

Frågan är inte OM hon ska det, bara att hon ska vara delaktig i att välja hur och när de träffas. Man kan välja att tvinga barnen, eftersom man som vuxen kan bestämma men det tror inte jag är bra.

Varje svar i tråden från vuxna barn till skilda föräldraroch Bris www.bris.se/upload/Articles/BRIS_Lyssnapamig.pdf

bekräftar att det hon känner är naturligt. Att man inte ska använda tvång.

Man kan med varmsam men bestämd hand lotsa barnen framåt. Tvång är fel.

Det är som med allt annat, inte alltid vad som sägs utan hur det sägs som är avgörande för en relation.

Jag är säker på att det löser sig inom kort.

Anonym (Y) skrev 2015-10-31 08:07:41 följande:

Nu känns det ännu tydligare att du lägger in dina egna känslor i detta o på dottern. Det är din besvikelse o dina sårade känslor som får tillfälle att komma fram nu.

Om han nu är en så kass person, är det då inte en fördel för er dotter att få in fler vuxna i sitt liv?

Barn mår dåligt i en skilsmässa, hur man än gör. De sörjer och de får en ändrad bild. Detta blir inte värre för att föräldrarna efter flera år går vidare. Tvärtom är det snarare till hjälp för barnet om denna fastnat i utvecklingen som din dotter verkar ha gjort. Ditt sätt håller henne kvar i limbo. Att du ska hållanupp en fasad att ingen av er träffar nya partners är så väldigt märklig, och hålla den tills hon flyttar hemifrån är absurd. Varför inte låta henne få se härliga relationer istället? Hon har bara sett er, där du var kär i en annan? Hon lär få en knasig bild av hur kärleksrelationer är.

• Anonym (orolig mamma)

Tack!

Så skönt att höra att det löste sig sedan.

Du och ett par andra med egna erfarenheter av situationen som barn

har verkligen varit en stor tillgång.

stor kram!

Anonym (Skilsmässobarn) skrev 2015-10-31 08:31:15 följande:

Ingen fara! Tycker det är orättvist att folk börjar anklaga dig eller antyda att det är konstigt att din dotter inte bearbetat separationen än.

Jag tycker att du redan verkar göra allt du kan, finnas där, lyssna, stötta. Jag var alltid välkommen till mamma/pappa även när det inte vara "deras vecka" vilket var skönt ibland, även när det inte handlade om deras nya partners. Men att hon får komma till dig om hon känner sig pressad hos pappa kanske är en trygghet. Och att försäkra henne om att DU inte mår dåligt eller är ledsen över att pappan träffat någon.

Kan tillägga att allt löste sig för mig också, är 24 nu, och har en väldigt bra relation med båda mina föräldrar och även deras nya partners :)

• Anonym (orolig mamma)

Helt självklart att det är så. Alla som har kvalificerade arbeten vet att man inte håller alla detaljer i huvudet, och läser på tex lagtexten relaterat till den situationen man ska gå in i.

Skönt att se att lagen ser till barnens rätt, att deras röster blir hörda och tillmäts betydelse.

Fishpond skrev 2015-10-31 10:53:49 följande:

Det finns nog ingen som kan hela lagboken utantill. Inte ens de kapitel och paragrafer man själv arbetar med.

Jag läser alltid på, samt uppdaterar mig om förändringar, veckorna innan målet tas upp i domstol.

Och som jag skrev tidigare, så arbetade jag med dessa frågor på 80- och 90-talen. Sedan har jag varit tjänstledig, samt pysslat med annat. Nu är jag tillbaka på min gamla arbetsplats, fast med lite mer varierande uppdrag. Men jag är fortfarande med och dömer i frågor likt denna som tagits upp här i tråden.

Att jag inte kan minnas huruvida det stod i lagtexten eller i stadgarna, på 80- och 90-talen, ser inte jag som något märkligt.

Numera står det i lagtext att man i största möjliga mån ska lyssna till barnet. Man ska ta hänsyn till barnets ålder och mognad, osv.

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (lagom) skrev 2015-10-31 16:09:18 följande:
    Din dotter verkar präglad av din syn att det ska gå lång tid och har inte träffat någon av föräldrarnas partners på 3 år. Introducera henne för din kille så löser det sig kanske av sig självt med pappans tjej. Hon kanske behöver ditt godkännande att tycka det är OK?

Att introduceras är ju inte samma sak som att leva tillsammans och kan avdramatisera. De fattar ju ändå att det finns någon.

Sedan behöver hon absolut inte resa bort med dem. Om pappan och dottern har planerat en resa tillsammans ska han absolut genomföra den med bara henne om det är det hon vill.
    När då. Hon har fått mitt godkännande. Tydligt. inför henne och inför pappan.
    har inga problem med det alls.

Hennes reaktion tror jag beror inte på budskapet i sig som pappa har utan hur han framför det. Så är det med allt annat också.

Det är just det han sagt. Att de är hans nya liv och hon nu måste vara en del av det. Han har känt dem i nästan tre månader nu. Innan dottern ens hunnit träffa den nya, har hon fått veta, efter två månaders relation att det är hans nya, och att de följer med på deras skidsemester i början på december. Dottern svarade att det känns lite stort och olustigt att han bestämmer det med dem utan henne. Det var deras semester. Hon tycker det är konstigt att hon ska tvingas dela stuga i en vecka, men flera hon inte känner som nu förväntas vara hennes familj.
  • Anonym (orolig mamma)
    Brumma skrev 2015-10-31 16:25:15 följande:
    Försökte återgå till din huvudfråga TS - vilket handlade om att träffa den nya och pappans sätt att hantera det.

Och försöka komma bort från diskussionen om boendet som ju egentligen inte har med sakfrågan att göra utan är mer hypotetisk :)

Hade lite frågor för att klargöra lite och kunna ge bättre svar så kan du tänka dig att svara vore det som sagt lättare att ge svar :D

Dottern har varit tydlig med att hon vill träffa den nya men i sin takt. Det kanske är några veckor, någon månad eller så, säger hon, bara jag vet lit i förväg. Då blir pappan irriterad: "men vaddå? ska det ta 10 år innan ni träffas?" Ingen hade ens antytt det.

De har åkt på sin skidresa varje år i princip. Den är i december. Ganska kort om tid alltså. Det fattar 11-åringen och känner sig pressad. Hon har fått veta att det är hans nya liv och att hon måste träffa dem och vara en del av den.

Dottern vill börja lära känna dem sakta. Han blir irriterad och tror jag ligger bakom. Vilket verkligen inte är sant. Dottern känner sig inte lyssnad eller trodd på. 

Det är enklare för honom att anklaga mig än att ta itu med sig själv och fundera på sina egna sätt och sin del i det.

Dottern vågar inte prata med honom eftersom han blir irriterad direkt. Hon känner sig missförstådd, inte alls lyssnad på och går och pratar med mig i stället. När jag säger vad hon berättat säger han att jag hittar på, så nu har jag slutat. Och hon vågar inte säga som det är.

Han kommer troligen tvinga henne oavsett vad hon säger.

Jag tror att nyckeln till lösningen ligger i pappans sätt att närma sig ett barn i den frågan. Om han tydligt visar att hon får vara med och planera det, att han sätter henne främst och att de tillsammans kan bygga något nytt med de nya, tar ett steg i taget bara, så tror jag att det lossnar fort. Det är en social tjej.

Men eftersom jag inte får gå in och styra hur han ska göra, så vill jag hjälpa henne vidare i det på de sätt jag kan. Hon har fått veta att det inte gör mig på något sätt besviken om hon träffar dem. Att de kanske är trevliga. Fortsätter han pressa henne, kommer hon behöva min och andras hjälp att hantera pressen och hitta förhållningssätt till situationen.  Jag ringer BUP på måndag.

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-10-31 18:46:09 följande:

Dottern har varit tydlig med att hon vill träffa den nya men i sin takt. Det kanske är några veckor, någon månad eller så, säger hon, bara jag vet lit i förväg. Då blir pappan irriterad: "men vaddå? ska det ta 10 år innan ni träffas?" Ingen hade ens antytt det.

De har åkt på sin skidresa varje år i princip. Den är i december. Ganska kort om tid alltså. Det fattar 11-åringen och känner sig pressad. Hon har fått veta att det är hans nya liv och att hon måste träffa dem och vara en del av den.

Dottern vill börja lära känna dem sakta. Han blir irriterad och tror jag ligger bakom. Vilket verkligen inte är sant. Dottern känner sig inte lyssnad eller trodd på. 

Det är enklare för honom att anklaga mig än att ta itu med sig själv och fundera på sina egna sätt och sin del i det.

Dottern vågar inte prata med honom eftersom han blir irriterad direkt. Hon känner sig missförstådd, inte alls lyssnad på och går och pratar med mig i stället. När jag säger vad hon berättat säger han att jag hittar på, så nu har jag slutat. Och hon vågar inte säga som det är.

Han kommer troligen tvinga henne oavsett vad hon säger.

Jag tror att nyckeln till lösningen ligger i pappans sätt att närma sig ett barn i den frågan. Om han tydligt visar att hon får vara med och planera det, att han sätter henne främst och att de tillsammans kan bygga något nytt med de nya, tar ett steg i taget bara, så tror jag att det lossnar fort. Det är en social tjej.

Men eftersom jag inte får gå in och styra hur han ska göra, så vill jag hjälpa henne vidare i det på de sätt jag kan. Hon har fått veta att det inte gör mig på något sätt besviken om hon träffar dem. Att de kanske är trevliga. Fortsätter han pressa henne, kommer hon behöva min och andras hjälp att hantera pressen och hitta förhållningssätt till situationen.  Jag ringer BUP på måndag.

och bara för att vara tydlig så saknas det citattecken i första stycket: så säger hon, "bara jag vet lite i förväg", ska det stå.
  • Anonym (orolig mamma)
    Gung Ho skrev 2015-10-31 15:39:30 följande:
    Att personen säger sig veta vad TS gör utan att ha en aning.. Att en moders oro för dottern pga en påtvingad närvaro med pappans (tredje) nya, plötsligt är TS fel och att TS anklagas för att vilja skapa en fasad. Allt detta är bara spekulationer.
    Tack! Det värmer för att det är så sjukt lätt för folk att spekulera och anklaga.

Få som skrivit har haft egen erfarenhet från situationen.

Några vuxna med erfarenheter av detta som barn har skrivit och av dem har det bara kommit bekräftelse, omtanke och goda råd. Inget skuldbeläggande. känns hoppfullt.

Jag väljer att lyssna på deras råd och bortser från de elaka kommentarerna.

Dels vill jag verkligen bara stötta min dotter. 

Dels vill jag när dottern är vuxen vill jag att hon ska blicka tillbaka på denna tid som varit svår för henne och se att jag gjort vad jag kunnat, varit en trygg plats och att jag varit till hjälp.

• Anonym (orolig mamma)
    Ess skrev 2015-11-01 12:00:40 följande:
    Undrar hur dom löser det. De måste ju ha bokat stuga för x antal personer, och dessutom så ser väl hennes barn fram emot att åka..............

Jag förstår inte varför det ska blåsas upp till något så enormt stort att träffa förälderns partner. 
    Är det så viktigt med det praktiska egentligen? Det går ju alltid att lösa. Pappan och dottern har en stuga bokad från början.

Och vad är det du säger? Att han ska sätta andra barn före sitt eget? Vilken relation är viktigast? Den till egna barn eller att fint förklara för den nyas barn, att man gör en resa längre fram? Eller ska man kunna köra över dottern, men inte kunna göra hennes barn besvikna?

Någon blir besviken. Antingen ens egna barn som det betyder mycket för att pappan lyssnat på henne eller den nyas som det kan vara lättare med.

Den som blåst upp situationen är pappan. Nu handlar det inte så mycket om resan för dottern utan om pappan respekterar hennes vilja också.

Kör han över henne, tror jag att han får ångra det bittert längre fram. Då är tilliten hos dottern förbrukad. Den blir svår att reparera. Den kommer hon alltid att minnas.

Jag undrar bara hur han hade reagerat, om det var tvärtom att jag ville tvinga dottern.

Och jag ser situationen i bilen på väg till skidorten. Alla vet att dottern tvingats vara där. Bäddar inte för lyckad relationsbyggande.

• Anonym (orolig mamma)
    Brumma skrev 2015-11-01 18:56:07 följande:
    Nu var det inte det jag frågade om utan ditt ifrågasättande av ESS gällande att hon inte sätter sin mans barn före sig själv.

Varför skulle hon behöva sätta vuxna människor framför sig själv i varje situation?

Och sedan frågade jag om du alltid sätter andra före dig själv eller möjligen sätter sig själv före andra?

Men gällande din fråga då - ESS skriver inte att hon anser att pappan skall sätta andras barn före sitt egna. Hon frågar hur de ska lösa det och konstaterar att barnen som ser fram emot resan kommer bli besvikna. Det är väl knappast deras fel att pappan här valt att ta med dem utan att ha kollat med dottern först. Det är inte heller deras fel att dottern vägrar träffa deras mamma innan resan. Pappan har försökt få henne att träffa henne men dottern har vägrat.

Jag tycker pappan har ett ansvar mot sin dotter men även att hålla ett löfte han gjort.

Känns ju som om du läser Ess inlägg som fan läser bibeln om du får det till att Ess tycker att pappan skall sätta andras barn före sitt eget. Snarare ta ansvar för sina beslut kanske.
    Pappan har ett ansvar mot dottern.

Hans nya har ansvaret att trösta sina barn. Det bör inte vara några problem. Herregud. Det är ju bara en skidresa. Vad är dramatiken? De kan ju åka med sin mamma.
  • Anonym (orolig mamma)

Ja, dottern känner till henne.

Hon träffar den nya när hon ger sitt samtycke.

Vad är dramatiken?

Brumma skrev 2015-11-01 19:43:52 följande:

Ja.

Och er dotter kan träffa henne innan resan.

Vad är dramatiken?

• Anonym (orolig mamma)

Vad skönt att det inte är bara jag som ser inläggen med brist på empati.

Och klart Essets råd här färgas av att hon själv verkar vara styvmor av den elakaste sorten.

Hans barn ska tryckas till, ingen empati ska visas dem och allt är ex-fruns fel.

Larvigt.

Här har jag lyssnat mest på dem som varit vuxna med erfarenheter av samma situation som barn. De säger i princip samma sak allihopa.

Gung Ho skrev 2015-11-01 21:31:18 följande:

Har man följt med här på FL ett tag blir man medveten att inläggen är skrivna utan mer än mikroskopisk empati.. Kan vara värt att ta med i vågskålen då man väger värdet på eventuella råd och åsikter.

Svar på tråden Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.