• pärlsnäcka

En tråd för oss med Utomkvedshavandeskap

Hej allihopa! Låt skrivandet flöda men håll er kortfattade Gärna utan förkortningar så att vi alla nybörjare hänger med

Den 8 okt 2015 åkte jag in med akut smärta ovetandes om att jag var gravid i v 6. Höger äggledare togs bort och vi fick rådet att vänta 2 mån med oskyddat sex.

Med en äggledare kvar, rikligt med ägg och pigga spermier ser vi ljust på framtiden och längtar till en bebis Tidigast försök i December 2015 igen. Vid nästa graviditet bör man tidigt redan i v 5 ungefär göra ultraljud... Ställ gärna frågor om min historia och till varandra!

???

Hur länge väntade ni med att försöka igen och Hur gick det? Blev det utomkvedshavandeskap även på andra äggledaren? (Fryser man då äggen?)

• Svar på tråden En tråd för oss med Utomkvedshavandeskap
  • elin1989
    Lulia skrev 2022-07-05 13:14:48 följande:

Hej, tycker denna tråden är jättebra och den hjälpte mig vid mitt första utomkvedshavandeskap. Den 1/1 2022 opererades min ena äggledare bort för utomkvedshavandeskap akut. Blödde ordentligt i buken med hanterbara smärtor i vänster sida. Det tog ca. 10 dagar innan värsta smärtorna efter operationen försvann. Fick samtalsterapi hos sjukhuset, vilket var bra för att reda ut framförallt rädslan för att gå igenom detta igen. Vi väntade nästan 5 månader innan vi försökte bli gravida igen. Vi blev sedan gravida på första försöket och blev överlyckliga.

Tyvärr var lyckan inte långvarig. Jag opererades för mitt andra utomkvedshavandeskap för 10 dgr sedan. Nu har jag inga äggledare kvar, men förhoppningsvis kan vi få vår efterlängtade bebis genom IVF. För alla er som blir rädda efter ett X vet jag precis hur det är men man får aldrig låta rädslan ta över. För min del har det varit fundamentalt att kunna prata med min partner, familj, vänner och även kollegor om detta. Vi är tyvärr många som drabbas av detta och vi behöver stötta varandra, samt sprida kunskap kring detta. 

Vilken maximal otur, beklagar verkligen! Hade du några riskfaktorer för utomkveds? Eftersom att det hände på båda sidorna. 
    Opererade bort vänstra äggledaren i juni, har precis fått mens igen nu tänker försöka igen den här månaden. Har ett barn sen tidigare
  • Mariiiiia

Hej,

Jag passar på att skriva mitt händelseförlopp här, då trådarna på familjeliv hjälpte mig när jag fick misstanke om utomkvedes i vecka 5.

Jag hade inga kända riskfaktorer för utomkvedeshavandeskap sedan tidigare, och jag gjorde även fertilitetsutredning för några år sedan där äggledarna kontrollerades utan anmärkning. Så jag var inte alls inläst på ämnet.

Jag gjorde ett negativt graviditetstest på dagen för BIM, fick även en blödning och trodde att det var starten på mens. Tog ett nytt graviditetstest några dagar senare (14 dagar efter ägglossning/befruktning), då mensen inte kommit igång. Fick svagt positivt på graviditetstestet! Mycket glad! Fyra dagar senare var det fortfarande bara svagt positivt på varje graviditerstest. Därefter började graviditetshormonet att stiga snabbare och jag fick starkare streck. Mådde fruktansvärt illa och hade värk i brösten pga hcg-halten. Fick då starka plus på graviditetstester, dvs i nivå med kontrollstrecket.

Jag blev fundersam på varför ökningen av hcg var så försenad jämfört med min tidigare graviditet, då det sundes tidigare och steg snabbare, och även i jämförelse med andras graviditeter. Googlade lite och såg att utomkvedshavandeskap kan vara en orsak till det. Jag var då vid den tidpunkten i v5-6.

I vecka 7+4 får jag bruna flyttningar, och därefter några förmiddagar lite färskt rött blod på pappret när jag går på toaletten. Vet att det kan vara helt normalt att ?läcka? lite nytt och gammalt blod under första trimestern. V.8 får jag utöver växt/molvärk kring livmoder osv, även ont långt ned på vänster sida. Får mina aningar med tanke på viss risk noterad i v5. V8+3 får jag fruktansvärt ont i vänster sida hela natten (borde ringt in till akuten redan nu), plus att det rinner lite färskt blod när jag går på toaletten. Tänker dock sömndrucken att det kanske bara är ett vanligt missfall. Ringer 1177 på morgonen och förklarar att jag ändå misstänker utomkvedes och de säger att jag ska åka in. Nu är värken helt försvunnen! kommer inte heller tillbaka de timmarna.

På akuten får jag lämna urinprov och blodprov, som visar att missfallet sannolikt inte har påbörjats än. Utan hcg är fortfarande relativt högt (om än inte blivit lika hög än som värdet brukar vara i v8). Med vaginalt ultraljud bekräftas att fostret inte är i livmodern, utan att det måste ha fäst sig i äggledaren. Otroligt sorgligt och jag börjar gråta. Får veta sen, om jag minns rätt, att fostret och dess kringliggande ?hinnor? var ca 6-8cm stor. oerhörd tur att äggledaren inte hunnit spricka! Jag får operation bokad omgående, blir sövd och äggledaren opereras bort. Allting gick jättebra! Även om det var chockartat för mig och familjen.

Vill framförallt uppmana dig som misstänker utomkvedes att begära vaginalt ultraljud om du har ont kring äggledare/äggstock! Viktigt att identifiera utomkvedes tidigt eftersom det kan vara komplicerat och bli livshotande om du inte snabbt får vård.

Jag ser fram emot att prova med min nu enda äggledare, har inte blivit avskräckt. ❤️

• Anonym (X93)

Någon som haft ett utomkvedshavandeskap som löst sig av sig själv? Jag har det just nu och går på löpande blodprovskontroller för att mäta HCG. Hur har det gått för er? Och hur har det gått att försöka igen?

• Anonym (X93)

Det 

AnnaAlm skrev 2023-05-30 13:59:07 följande:

Anonym X93, hur gick det ? Löste det sig eller har du opererats?

Det verkade tillslut som att det inte var ett utomkvedshavandeskap utan ett myom i anslutning till ena äggledaren i kombination med ett vanligt missfall. När HCG proverna visade 0 satt ?grejen? fortfarande kvar vid äggledaren och såg ut som ett myom. Ett halvår senare blev jag gravid igen:) så allt slutade bra! Men det var en traumatisk tid med många olika besked från läkare där i början.
  • ITMP

Fick min mens som vanligt 8 dagar efter oskyddat sex. Två veckor senare fick jag ont i magen typ magkatarr, kunde inte äta för fick väldigt ont i magen då typ svidande känsla. Dagen efter smärtan i magen började så fick jag en liten blödning, har aldrig haft mellanblödningar och min mens kom alltid när den skulle. Tog ett graviditetstest som var positivt, blev helt chockad och ringde gyn som trodde det var tidigt missfall. Blödde väldigt lite, persikofärgat vissa dagar, eller väldigt lite blod vissa dagar. Väntade 1 vecka och tog graviditetstest heeeeela tiden som var starkt positiva så jag fick förhoppningar 😊😍 fick lite ont i ryggen på vänster sida men det kom och gick, har ett ganska belastade jobb så tänkte inte så mycket på det. Sen kom en lite kraftigare blödning, nu trodde jag att det var missfall, inga klumpar men ganska mycket blod. Ringde gyn och fick tid för tidigt UL. Dagen efter kom inget mer blod. Hos gyn fick jag ta graviditetstest som var superstark positivt. Ultraljudet visade ett litet pumpande hjärta och en bebis i vänstra äggledaren. Var då i vecka 7. Opererades 4 timmar senare, dom tog äggledaren men inte äggstocken. Skickades hem och mår idag, 2 månader senare, lite bättre men är fortfarande mentalt påverkad av allt som hände. 

Mvh
    ITMP

Mvh

• Anonym (Emma)

Hej, är med om utomkvedshavandeskap just nu och gråter och sörjer omvartannat. Orolig för framtiden. 
    Mitt X läker just nu ut självt , vilket oroar mig minst lika mycket som om de opererat. Orolig för att de nu lämnar mig med en trasig äggledare, ärrad. Orolig att det ska fasta där igen. 
    Hittar inte så många historier från er som varit med om x som läkt av sig självt - har ni fått upprepade x? Har ni lyckats bli gravida naturligt? 

Styrkekramar till alla❤️

• Supersemlan
    Anonym (Emma) skrev 2024-06-16 17:48:18 följande:

Hej, är med om utomkvedshavandeskap just nu och gråter och sörjer omvartannat. Orolig för framtiden. 
    Mitt X läker just nu ut självt , vilket oroar mig minst lika mycket som om de opererat. Orolig för att de nu lämnar mig med en trasig äggledare, ärrad. Orolig att det ska fasta där igen. 
    Hittar inte så många historier från er som varit med om x som läkt av sig självt - har ni fått upprepade x? Har ni lyckats bli gravida naturligt? 

Styrkekramar till alla❤️

Hej! Jag har haft ett x (för ca 2 år sen) där jag inte opererade bort äggledaren utan fick medicin. Nu är jag gravid igen (vecka 6) och var inne på gyn för att försöka kolla var graviditeten satt. Och tydligen så har jag haft ägglossning från min ärrade äggledare, men graviditeten sitter ändå rätt, i livmodern. Lycka till! ❤️
  • Mathilda88

Ni som har opererats med titthålsoperation och fått borttaget en äggledare, hur lång tid tog det för er att återhämta er? Fick en broschyr där det stod 3 dagar vila hemma och inga restriktioner träningsmässigt sen. Men efter 2 veckors smärta så kunde jag inte rida ändå. Väntade en vecka till med samma resultat. När jag ringde och frågade om det var normalt så var det snarare tal om att ta det lugnt en månad?
    Vad fick ni för information?

• Rewner

Matilda88: 

Som jag minns det fick jag inga direkta restriktioner efter operationen. Jag hade förlorat en liter blod och fått en hjärnskakning (svimmade av smärtan) så svårt att veta riktigt vad som var vad, men jag var trött och påverkad fysiskt i en vecka kanske. En månad efter operationen så var jag och fjällvandrade. Minns inte när jag joggade första gången, troligen i det häradet också. 

Beklagar det du råkat ut för! 

• Mathilda88
    Rewner skrev 2024-08-06 21:51:15 följande:

Matilda88: 

Som jag minns det fick jag inga direkta restriktioner efter operationen. Jag hade förlorat en liter blod och fått en hjärnskakning (svimmade av smärtan) så svårt att veta riktigt vad som var vad, men jag var trött och påverkad fysiskt i en vecka kanske. En månad efter operationen så var jag och fjällvandrade. Minns inte när jag joggade första gången, troligen i det häradet också. 

Beklagar det du råkat ut för! 

Okej, tack för ditt svar 🙏 Ja promenera klarar jag tack o lov, men osäkert om jag kunnat fjällvandra riktigt än. Gått fyra veckor imorgon sen operation. Provade rida en kort sträcka på några hundra meter igår, men mer går inte än. 

Stort tack för omtanken, ja ens livs första plus efter fem IVF-försök (äggplock)..  Och detsamma till dig! ❤️

• Rewner

Fy sjutton! Livet är verkligen inte rättvist. Det är ju helt orimligt att det ska behöva hända vid IVF. 

• Mathilda88
    Rewner skrev 2024-08-08 20:31:42 följande:

Fy sjutton! Livet är verkligen inte rättvist. Det är ju helt orimligt att det ska behöva hända vid IVF. 

Tack, jo man tycker ju det, när man nu går runt om äggledarna och aldrig använder dom.. ! 
  • Mathilda88

Hoppas det skall lätta snart.. Har gått 4 veckor sedan op igår men gör fortfarande ont efter några hundra meters skrittande till häst.
    Däremellan kan det komma allt från lite till ordentlig värk till och från, ibland kortvarig smärta och jag är inte säker på vad som triggat. Förra veckan var besked bara att vänta. Oklart hur länge?

• Vixens

Vill bara ge lite hopp till er som har opererat bort er äggledare 💕 
    Jag tog bort vänster äggledare i mars i år pga ett x i vecka 9. Fyra månader senare blev jag gravid på nytt och är nu i vecka 6. Denna graviditet följs av pul-protokoll där jag lämnat blodprov för att se ökningen av hcg, samt bokat in vul nästa vecka.

Har ett barn på 1,5 år som kom till med hjälp av ivf efter 4 års försök själva, och 2024 har vi blivit gravida 2 ggr bara genom att ha koll på äl. Trodde vi skulle få kämpa läääänge efter operationen, men det tog sig snabbare än förväntat! 

Håll hoppet uppe och kämpa på! 💕

Svar på tråden En tråd för oss med Utomkvedshavandeskap