• Iskristall

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

KaosArt skrev 2015-12-30 17:23:30 följande:

I vårat lasting så får man inte ivf bekostat för ens man har försökt själva i tre år om man har kommit fram till att man är oförklarligt barnlös. Vilket jag tycker är helt galet eftersom man annars får hjälp efter två år. Känns så orättvist.

Okej det var ju sköna att det gick så fort!

Min sambo verkar inte känna samma längtan som mig och ser inte hur mycket det här betyder för mig. Vi pratade nyss och han ser det som att det är minst ett år bort, på grund av olika orsaker, bl.a. pengar. Men jag anser att det går att lösa bara man vill. Så nu känns allt bara hopplöst, jag känner inte att jag kan klara av att det ska vara ett år bort innan jag får ta nästa steg till ivf.

Får man fråga hur gamla ni är?

Låter jobbigt att behöva vänta sådär när man väl har bestämt sig för att skaffa barn. Jobbigt att ni känner lite olika i er längtan, men det verkar ju inte vara helt ovanligt att killar känner lite mindre och inte har lika bråttom.
  • Iskristall
    KaosArt skrev 2015-12-30 19:30:20 följande:

Ja det får du absolut göra! :)

Jag är 28 och min sambo 28.

Ja just nu känns allt väldigt tungt. Och jag vet inte hur vi ska ta oss framåt heller eftersom det lätt blir bråk och skuldläggande när vi ska prata om det.

Har ni börjat med själva ivf behandlingen? Såg ut på ditt inlägg ovan att ni gjort en gång eller? Hur har din killes inställning varit, har ni varit överens om vilken väg ni ska ta hela tiden?

Jobbigt, för man bör ju prata om det för att kunna gå framåt. Hoppas ni kan lösa det och komma överens!

Ja, vi har gjort vårt första ivf försök nu i december, som tyvärr misslyckades. Sen vi pratade om att skaffa barn så har vi varit ense om det. Just ivf som jag ville ta steget till låg lite trögare hos min sambo. Han ville att vi skulle försöka mer själva först. Men jag som har pco och börjar bli till åren (fyller snart 39) kände att tiden rann iväg och ville att vi skulle gå på utredning. Han gick med på det, men jag fick så klart fixa allt boka tider osv och så följde han med. Väl där och vi pratade med läkaren som faktiskt föreslog ivf som nästa steg för oss gjorde att min sambo förstod allvaret i att vi inte kunde vänta så mycket längre. Efter det har han inte varit annat än stöttande och nu är han lika ivrig som jag inför att få göra nästa försök.
  • Iskristall

[quote=76172065][quote-nick]Miranya skrev 2015-12-30 20:27:29 följande:[/quote-nick]

Iskristall: surt med ny behandling...men när man väl in i det så går det ganska smidigt,tycker jag. Nu kanske kan doktorn justera din hormondos,så att ni får embryon till frysen också!

Jo, känns lite surt men ska bli spännande och se vad de gör för förändringar och vad det kan leda till! Embryon till frysen skulle vara guld värt faktiskt. Annars känns det som 3 försök kommer rasa förbi i hisklig takt om det inte tar sig.

• Iskristall
    Miranya skrev 2015-12-30 23:12:35 följande:

Iskristall:Det kommer att gå bra!Första IVFen brukar vara en träningsomgång - nästa gång vet man mer.

Svårt att hålla huvudet kallt.Det här är en tålamodsprövning på högsta nivå. Ett steg i taget, måla inte fan på väggen...andas...lita på läkaren...

Jo jag hoppas det går bättre nästa gång! För alla som måste göra om och göra igen!
  • Iskristall
    KaosArt skrev 2015-12-31 09:57:15 följande:

Ja det hopps jag med! Måste försöka få över honom på min sida, eller få oss på samma sida för just nu känns det som vi står mot varandra ställer för med. Det blir så dumt när det är meningen att vi ska göra det här tillsammans sida vid sida.

Skönt att ni känt att ni sår bakom varandra hela tiden och att din sambo insåg allvaret. Ska ni nu göra om hela processen eller har ni något i frysen? Jag håller tummarna för att ni lyckas på ert nästa försök! Hur många försök får ni bekostat av landsting?

Vi måste göra om hela processen tyvärr, blev inget till frysen. De plockade ut fyra ägg, två var för omogna. Ett sattes in efter två dagar och det andra som skulle odlas vidare och frysas klarade sig inte. Så jag är ganska mycket besviken på första omgången och inte minst på min kropp

Tre försök får vi bekostat av landstinget, och nu har vi redan gjort av med ett. Känns tungt, går det så här fort och dåligt på nästa två försök kommer det kännas mycket, mycket trist må jag säga!
    KaosArt skrev 2015-12-31 10:03:03 följande:

Jag undra om det är någon som var vad kostnaden landar på för de läkemedel man måste ha i samband med IVF?

Det är dyra läkemedel, de kostar över 2200kr. Så man får betala upp till läkemedelsförmånen 2200kr, men då får man ju frikort för läkemedel ett år framåt. Så resterande försök under det året är läkemedlen gratis.
  • Iskristall
    celavie1 skrev 2015-12-31 11:33:04 följande:

Hej alla goa vänner

Sitter och slappar i soffan innan jag ska ut till stallet. Måste få in hästarna i tid idag innan alla nyårssmällar kommer igång. de kan bli lite stirriga då. Vill ha dem tryggt i stallet då. Jag kämpar på med nässprayen tre gånger om dagen. Har hållit på i åtta dagar nu. Har inte glömt något tillfälle men har ibland varit lite långt mellan doserna tyvärr. Jag hoppas jag håller mig nedreglerad ändå......

Vet inte om jag har några egentliga biverkningar. Känner mig dock trött och lite känslosam. Kanske beror på det eller också är det pga alla tankar omkring behandlingen som sådan. 

Jag har läst alla nya inlägg och känner helt igen mig i era kommentarer. Det är så lätt att känna att kroppen sviker en. Att den inte klarar av det alla andra verkar klara med lätthet..... Känns lite orättvist och svårt att hantera. Men nu har jag bestämt mig för att testa det här och försöka på alla sätt möjligt för att uppnå drömmen om barn. Tänk vad våra bebisar kommer vara efterlängtade!

Vi kommer sannolikt endast hinna med ett försök innan jag blir 40 år och vi måste betala själva. Vi skulle sökt hjälp tidigare men vi var mitt uppe i allt och trodde det skulle lösa sig ändå. Jag är så glad dock att jag gjorde slag i saken och sökte hjälp. Nu har vi ju iallafall en möjlighet att lyckas. Sambon stöttar och deltar men var till att börja med lite passiv. Han är väl sådan som person även om han längtar lika mycket. Män är ju fertila längre upp i åldern och känner nog inte av samma biologiska klocka som vi.

Nåväl vi har alla tagit första steget för att förbättra våra chanser nu (vi är bara i olika steg). Nu ska vi tänka positivt och ha ett riktigt Gott Nytt 2016!!

Kram C

Jättefina och uppmuntrande ord!

En till som börjar närma sig 40-strecket! Jag känner mig så gammal ibland, men skam den som ger sig! Har ni barn sen tidigare?
  • Iskristall
    eagle87 skrev 2016-01-01 23:48:56 följande:

Ni som har pco/pcos O gör ivf, hade ni egen äl innan eller körde ni med äl stimulerande?

Har oxå pco me egen äl försökt ca 2 år O ska göra ivf nästa år... Har ju hört att äggen är bra med pcos så förstår inte riktigt problemet om man ägglossar genom stimulerande lr på egen hand varför de inte lyckas...

Jag tror jag hade egen äl innan, kanske inte varje månad? Eller så kanske äl kan betraktas som svag eller dålig, jag vet inte för gravid blev jag då inte. Saker som äl-test, temp höjning och ett progesteronblodprov efter äl ska ha påvisat att jag hade äl. Men jag har testat 6 omgångar letrozole, ingen graviditet. Nu första ivf, fick jag ut dåligt med ägg, och inget plus. För mig börjar jag tro att jag har dåliga ägg, beror säkert på min ålder då jag snart fyller 39 år. Rädslan smyger sig på, tänk om jag aldrig kommer få bli gravid?!

Jag hade också hört att man har bra och många ägg som pco/s patient. Mitt äggreservprov var högt så jag trodde inte det skulle vara några problem att få ut ägg, men tydligen så var de det. Hoppas det har med medicineringen att göra och att nästa ivf omgång går bätttre.
  • Iskristall
    loppi skrev 2016-01-02 10:00:59 följande:

skummat igenom tråden och vill bara säga: vitaminer och aminosyror skall man ta i minst 3 månader för att det skall ge någon effekt på äggen. Det tar nämligen så lång tid för dem att mogna. I England blir man uppmanad att äta Proxceed, svin dyr vitamin och aminosyra blandning, så jag valde att äta ingredienserna separat och tjäna mer an 50%  i kostnad - detta innebär dock en satans massa piller varje dag.

Detta äter jag:

Pregnacare (multivitamin) och Omega-3

DHEA - skall man inte ta om man har PCOS (75mg, bättre och fler ägg)

Q10 - 600mg per dag. Ger bättre ägg. är cellernas power generator.

vitamin d - 35 ug/dag, bättre IVF resultat.

L-arginine 500 mg - ökar blodflödet i äggstockarna och livmodern

L-carnitine 500mg - hjälper åldersrelaterad infertilitet.

Acetyl-L-carnitine  250mg - ser till att carnitin är högt i gravidieten.

N-acetyl-Cysteine  100 mg - mot PCOS, Endometriosis och ökar chans för graviditet.

Beta Carotene 6mg- skyddar äggen mot fria radikaler.

B-6 50mg  - jag är vego och har låga järnvärden.

achidophilus tablett - för vaginal hälsa 300 miljoner bakterier kan inte ha fel ;)

Tack för din lista och mängd på "ditt" recept!

Jag tar Q10 sen en tid tillbaka, men kanske väldigt för liten dos om man läser din dos. Jag har tagit 200mg/dag. Kanske ska öka lite då?
  • Iskristall
    loppi skrev 2016-01-02 12:27:45 följande:

Dosen fyller proxceed receptet. Däremot är järnet, DHEA, Q10 och achidofilus extra. 

De kliniska studier som gjorts har de tagit 600 mg Q10- och det är därför jag tar den dosen. Googla så får du se. Det är därför den rekommenderas av IVF läkare.

Jo, det var längesen jag googlade på Q10 nu. Tyckte jag såg lägre doser än 600mg. Men jag ska göra ny googling! Det blir ju väldigt dyrt med så hög dos?!
    celavie1 skrev 2016-01-02 12:16:09 följande:

Vi har inte barn sedan tidigare. Vi hoppas nu på ett första på ålderns höst.....

Bättre sent än aldrig, försöker jag tänka! Men jag har ju velat haft barn länge, bara inte rätt partner som dykt upp. Hoppas vi lyckas nu!
Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016