• Regnbågsdröm

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

Adalia84 skrev 2016-01-04 20:11:13 följande:

Ja det låter ju krångligare helt klart! Men kanske bra att testa en annan om du fick ta så hög dos senast. Fick du ut många ägg då? Har du varit på ul denna omgången än?

Jag kör ul på hemorten, bara inbokat 2 st denna gång, och sen till Uppsala för äggplock och förhoppningsvis insättning. Shit det närmar sig alltså:)!!!!

Ja, tror sprutan byts för att förhoppningsvis ge bättre kvalitet på äggen också. Men jag kör ju 450 nu också. Från dag ett dessutom. Så får se. Första UL är på torsdag. Vi gjorde på hemorten förra gången, de två första (behövde göra tre då) Men vi känner oss tryggare i Malmö, så vi åker dit direkt den här gången.

Fick ut 7 ägg sist, varav 4 mogna för befruktning. 3 befruktades. Men sen hände ju något oförklarligt som gjorde att de inte delades som de skulle. Så blev aldrig någon återföring. Livrädd att det ska sluta likadant den här gången.

Ja, vi närmar oss verkligen nu båda två hur går det för dig? När är sprutstart?
  • Regnbågsdröm
    Iskristall skrev 2016-01-05 06:18:28 följande:
    Inte ska du känna dig dum! Vi har också använt oss av vårdgarantin. Väntetiden var här i sthlm var 7-9 månader men vi fick vår första tid till ivf på en privatklinik inom 4-6 veckor efter att jag kontaktat vårdgarantikansliet eller vad det hette.
    Det är troligtvis så det är, att man har rätt att gå vidare med det. Vi fick också gå privat i början för att det var för lång väntetid. Men fick först vänta 4 månader ändå innan vi fick det beskedet. Men jag tror som sagt att den där garantin i så fall gäller "till första kontakt" typ. För den kan ju inte gälla typ "hej, jag vill göra IVF" och sen tre månader senare är man garanterad att börja. Så funkar det ju definitivt inte. Men däremot om man redan varit på sitt första samtal på kliniken och ska få börja med ivf - då måste man nog få börja inom 3 månader. Men sen kan det ju vara väntetid igen mellan försöken, om man nu behöver göra fler.
  • Regnbågsdröm
    Adalia84 skrev 2016-01-05 17:49:20 följande:
    Jag undrar om höjning av dosen kan göra att äggblåsorna växer snabbare eller om meningen bara är att det ska bli fler? Är lite nojig för det? Har du någon aning =)?

Vilket antiklimax att det inte blev någon återföring senast. Det bara måste det ju bli den här gången!!!

Här går det bra. Börjar inte med sprutorna förrän 13e så är ett tag kvar.
    Jag tror att tanken är att de ska växa snabbare. För vid vårt förra försök så hade jag ju just problem med att mina inte växte. Så därför höjde de upp i två omgångar. Från start på 250 till 450 sista dagarna. Och då växte alltså blåsorna under de tre ultraljuden.. Från 3 mm till 7 mm till perfekt storlek för äggplock. Så, ja. Jag tror att det måste vara så. Och fler blev de också. För hade typ fyra blåsor vid första UL, sen fick de ju ut 7 ägg vid plocket liksom. Varför är du nojjig för det? Det kommer gå bra ska du se! Vilken dos startar du på och är det gonal du skulle ta?

Ja, det var hemskt. Vi satt i bilen på väg till kliniken när de ringde och meddelande. Kändes som att världen gick sönder typ. Men den här gången bara måste det gå. Men lär vara extra nojjig just när vi kommer dit..
  • Regnbågsdröm
    Adalia84 skrev 2016-01-05 20:28:12 följande:

Förra gången startade jag på 150 och höjde sedan till 225. Jag hade innan höjningen ändå 15 äggblåsor. Denna gången ska jag gå in på 250 direkt. Rädd att det är lite för högt och att det kommer gå för fort...japp Gonal är det!

Nä det värsta är ju att bara för att de är befruktade dag ett behöver det ju inte betyda att dom delar sig som dom ska och då har man ju redan hunnit dra. Så mkt som kan hända hela tiden men får försöka tänka att man ju faktiskt har en ganska stor chans att vinna något riktigt, riktigt bra:).

Förstår din rädsla. Men jag håller tummarna för att det ska gå bra. Och att de håller koll så att du inte blir för stimulerad.

Ja, visst är det så. Saker kan hända hela tiden. Man inser ju det nu. Det märkliga är att vi var nervösa genom allt, men knappt inför insättningen, då ingen egentligen sagt till oss innan att det kunde sluta där det gjorde. Det var nog det tuffaste, att det var så långt ifrån vad vi trodde kunde ske. Nu vet vi ju att det är riskabelt hela tiden. Men är samtidigt räddast för just det momentet nu. Förstås.
  • Regnbågsdröm
    loppi skrev 2016-01-06 19:26:09 följande:
    fick börja på 450 iu pa Menopur! Är lite skrajsen för överstimulering..
    Jag gör också det. Känner samma. Men ska på mitt första UL imorgon efter 7 dagar. Men tänker att jag förra gången, då jag hade gonal, var sjukt svårstimulerad. Sprutade 12 dagar med start på 250. Först när jag var uppe i 450 började det hända grejer. Men vi får se imorgon hur det ser ut. De har ju ändå koll. Och får du för ont så ring kliniken! Hur långt har du kommit i din behandling? Gjort försök tidigare då antar jag eftersom du börjar så högt?
  • Regnbågsdröm
    loppi skrev 2016-01-06 21:01:32 följande:
    Nej, detta är mitt/vårt allra första försök, men jag bor i London, och de har säkert andra "regler" sedan hör jag också till dem som blir 40 inom några månader.. och har/hade sjukt låga äggvärden ;)
    Okej. Stort lycka till med ert första försök. Hoppas det blir det enda, att det går bra och tar sig direkt! Jag håller tummarna!
  • Regnbågsdröm
    loppi skrev 2016-01-06 21:31:58 följande:
    Glömde säga, spännande att vi har samma dos och du skall in imorgon. Dela gärna med dig hur det går! Och lycka till
    Tack! Ja, jag uppdaterar här sen hur det gick Kul med någon annan som kör menopur också, för det är inte ofta jag ser folk som tar det. Hoppas det ska gå bra för dig! Och för mig!
  • Regnbågsdröm
    Regnbågsdröm skrev 2016-01-06 21:34:03 följande:
    Tack! Ja, jag uppdaterar här sen hur det gick Kul med någon annan som kör menopur också, för det är inte ofta jag ser folk som tar det. Hoppas det ska gå bra för dig! Och för mig!
    Allt gick bra idag Det såg bra ut och hade växt fint, sa läkaren. Men ska fortsätta spruta och komma tillbaka för nytt ultraljud på måndag. Men ett steg i rätt riktning vilket känns jättebra
  • Regnbågsdröm
    loppi skrev 2016-01-07 20:27:08 följande:
    Så kul att höra! Grattis! Tar du sprutan i benet eller magen? Måste erkänna att jag är lite spruträdd.. men kommer väl komma över det med tiden!
    Hur gör ni allihopa med att be om "ledighet" för läkarbesök! Det har varit endel nu för mig på senaste och väntar bara på att de skall surna till..
    Jag tar i magen. Du behöver inte vara nervös för sprutorna, man klarar mer än man tror. Så är det faktiskt! Men klart man är nervös första gången. Helt naturligt.

Jag har berättat för chefen om behandlingen. Tyckte att det var bäst. Sen vid misslyckade försöket så berättade jag för alla på jobbet (vi är 9 stycken) tyckte det var skönast så. Nu slipper jag ljuga och alla vet varför jag är borta en del.
  • Regnbågsdröm
    MariaC skrev 2016-01-07 21:34:08 följande:
    Vi får hela kostnaden via min sambos jobb. Om kliniken skrev att infertiliteten enbart beror på min sambo så kunde hela kostnaden gå via hans jobb. Så kolla det om det inte löser sig!
    Alltså förlåt, men måste bara fråga.. Går ni liksom och frågar er chef "hej, kan ni betala för vår IVF-behandling?" Nog för att min chef vet om att vad jag genomgår, men det där hade jag nog aldrig vågat
Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016