• Regnbågsdröm

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

Kärlekövervinnerallt skrev 2016-02-19 17:16:29 följande:

Är med i en tråd på facebook och det finns så mycket negativt där. Tyvärr är ju inte processen den lättaste och jag är ju i och för dig på mitt första försök med ivf.

Men känns som detta blir folks hela liv. Hur är det för er? Hur tacklar ni allt?

Jag vill ha barn och visst känns det mindre kul att det aldrig blir ett plus. MEN har aldrig varit en sådan som testar med massa ägglossningstest. Haft sex bara för att jag måste ha vissa dagar. Kanske är det en skyddsmekanism att inte känna så mycket. Men ibland undrar jag om jag kanske känner för lite. Någon annan som känner igen sig?

Det blir hela ens liv just för att i princip hela ens liv står på spel. Tanken att behöva leva utan barn gör förfärligt ont för de som längtar. Kom igen när ni har gjort fler försök. Det blir hela ens liv när man misslyckas gång på gång, när man kastas mellan hopp och förtvivlan och tvingas tänka tanken att det kanske aldrig blir något barn.
  • Regnbågsdröm
    Ingensmamma skrev 2016-02-19 18:30:04 följande:

Ni som sprayat med Synarela:

1. Vad fick ni för symtom?

2. Vilken spraydag fick ni symtom?

3. Vilken spraydag fick ni mens?

4. Var mensen då kraftigare?

Jag är på spraydag 5. Det enda jag känner är mensvärk. Är livrädd att jag sprayar fel och inte får i mig hela dosen.

5. Någon som vet om man inte får några symtom på sprayen om det är synonymt med att man svarar dåligt generellt?

Trevlig helg och stor kram till er som plussat

Hej.
    Ska försöka besvara dina frågor. Har sprayat synarela två gånger och vet därför att det kan vara olika till och med på en själv. Så därför kan det definitivt vara olika från person till person.

Jag fick värmesvallningar och huvudvärk. Det var de biverkningarna som jag känner att är de jag minns att jag reagerade över. Vilken dag de kom minns jag inte riktigt.
    Angående blödningen så är det liknande vanlig mens, lite mindre skulle jag säga. Men är säkert olika det också från person till person. Jag var nervös för blödningen då jag första försöket fick den på dag 7. Man ska få den mellan dag 8 och 14 säger de. Jag blev orolig för "tidig blödning", men var ingen fara. Andra gången trodde jag förstås på tidig igen och fick panik när dagarna gick. Då fick jag blödning på dag 11 eller 12 istället. Så, som sagt, det kan vara skillnad till och med på en och samma person Så oroa dig inte - finns inte så mycket man kan göra fel!

Som svar på sista frågan - när du får din blödning så vet du att du svarat "rätt" på sprayen. Så det ordnar sig!
  • Regnbågsdröm
    Ingensmamma skrev 2016-02-19 19:46:17 följande:

Tack för fint svar! Som det känns idag kommer jag få min mens på måndag som jag skulle ha fått utan spray i normal cykel.

Varför ska man få mens mellan dag 8-14? Och om jag får den dag 7 (måndag) har jag då inte svarat bra/rätt på sprayen? Kommer jag även få en mens till eftersom jag ska spraya 3,5 vecka?

Förlåt för alla frågor, men jag är så himla novis på området :(

Ingen fara, du får fråga hur mycket du vill <3 Jag svarar på det jag kan.

Man "ska" få blödning mellan dag 8 och 14, men det säger de för att det är vanligast. Har man inte fått efter dag 14 ska man kontakta kliniken (så har de sagt till oss i alla fall) Men dag 7 är absolut ingen fara. Jag fick som sagt det och blev orolig, men det är inget konstigt. De skriver dag 8 till 14 för att det är "vanligast".

Du kommer inte få någon mer blödning. Tanken med synarela är att du ska bli nedreglerad. Du kommer lite som i klimakteriet (därav värmesvallningar och svettningar som biverkning hos många)

Tveka inte att fråga om det är något mer. Kram!
  • Regnbågsdröm
    Kärlekövervinnerallt skrev 2016-02-19 20:14:03 följande:
    Förstår jag dig rätt att det blir annorlunda känslor vid ivf än innan? Jag har försökt skaffa barn i snart 5 år. Ätit hur många pergotime kurer som helst. Men du tänker att ivf är slutstation vid att få egna barn?
    Det vet jag ingenting om. Vi lever i samkönad relation, så vi kan liksom inte "testa själva". Jag har få ägg, därför vi behöver göra IVF istället för insemination.
  • Regnbågsdröm
    Regnbågsdröm skrev 2016-02-19 21:34:02 följande:
    Det vet jag ingenting om. Vi lever i samkönad relation, så vi kan liksom inte "testa själva". Jag har få ägg, därför vi behöver göra IVF istället för insemination.
    Vi har med andra ord inga andra val än IVF. Och så är det väl för de allra flesta som kommer dit i andra fall också. Man gör ju liksom inte IVF om någon ser en annan chans till att man skulle kunna få barn.
  • Regnbågsdröm

Vänner och bekanta omkring mig blir gravida och det gör ofta ont att se när alla "hinner före" medan man själv står och stampar.

Men nu vet alla mina tre nära vänner som är gravida om vår process. Det känns skönt. Kändes välbehövligt att berätta, för att de inte ska undra varför jag vissa dagar inte orkar prata, gilla deras gravidbilder i sociala medier eller liknande. Alla är förstående och det kändes viktigt för mig att ta det steget.

För övrigt väntar jag fortfarande på mens för att kunna kontakta kliniken och få veta om vårt långa protokoll kan starta någon gång och att vi kan få hoppas på tredje gången gillt!

• Regnbågsdröm
    loppi skrev 2016-02-23 13:54:36 följande:
    Fick också veta att de skull höja ovitrelle dosen högre än 450ug.. någon som varit med om det? 
    Oj, men vad jobbigt att ni inte visste innan att ni bara fick ett försök? Måste vara tungt! Men ta er råd! Ta ett lån i värsta fall. Vad kostar ett försök i London?

Verkar ju vara skillnad där mot Sverige, helt klart. Till mig har de sagt att 450 är maxdos. Det är den jag tar.
  • Regnbågsdröm
    loppi skrev 2016-02-23 15:36:50 följande:
    Det ligger runt £5500 för 3 försök, så runt 55000kr typ. Han gav mig ca 46% chans att bli gravid per försök. Känns lite som att man kastar pengar i sjön. Vi har råd, men det känns så konstigt att lägga så här mycket pengar på ett "lotteri". 
    Men 55 000 för tre försök - det var ju "billigt"! Vi får ett försök för 43 000 drygt och finns inga "trepack".
    Jag håller verkligen med om att det är mycket pengar för det här lotteriet. Men den dagen ni drar högsta vinsten så är det värt det! Bestäm er för tre försök till och hoppas! Sen får ni komma fram till efter dem hur ni kan gå vidare. Det är mitt råd <3
    Vi har ett gratisförsök kvar, sen har vi sagt att vi ger det två försök till innan vi får börja fundera över andra lösningar.
  • Regnbågsdröm
    canada skrev 2016-02-23 16:14:03 följande:
    Det är såklart väldigt mycket pengar, men tänk på at det är 20-25% chans att bli gravid i en normal cykel (om man pratar generellt ) så 46% är egentligen dubbelt så stor chans att lyckas :) gå in på denna sidan så kan man se sina chanser över tre försök (kanske är nån hittepåsida, men ibland behöver man se positiva saker med) www.sartcorsonline.com
    Tror det är rätt mycket hittepå. Jag är 29, så ska väl ha "goda chanser" åldersmässigt. Men samtidigt säger läkarna att mina äggstockar är trötta för min ålder. Och det kan ju ingen hemsida i världen veta om
  • Regnbågsdröm
    celavie1 skrev 2016-02-24 22:35:54 följande:

Väntar på att börja en ny IVF behandling. Spray start på söndag. Är varken orolig eller glad bara beslutsam. Nu kör vi igen!
    Den föregående behandlingen var en besvikelse men den har lett till att jag och sambon kommit närmare varandra och jag har även funnit mycket stöd från personer omkring mig. Jag har blivit mer ödmjuk och nära mina egna känslor. Ibland har jag legat som ett litet knyte och gråtit och tyckt allt liknar skit men sedan rest mig, borstat av mig och känt att jag är bra som jag är. Min stora dröm är en bebis men jag tror att om det inte händer kommer jag överleva pga de människor jag har omkring mig. Viktigt och känna! Jag hoppas ni andra som kämpar känner det också. 

Härligt Celavie! Jag håller tummarna för er, det vet du!

Min resa börjar inte än, då mensen aldrig tycks komma. Men den kommer väl när man minst anar det. Men vi kör ju också långt, så blir en lång resa oavsett.

Kram!
Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016