• Emelie0408

vilken månad är bäst/sämst att få barn på?

Ni som har flera barn, vilka månader är dom födda? Är det nån av månad som är bättre/sämre att få barn i? Eller att ha barn i, tänker på födelsedagskalas o sånt.

Jag har två barn födda i augusti. Dåligt pga att man gick höggravid mitt i stekhettan. Tänkte försöka få trean på våren men det är ju kört nu, om vi inte väntar till nästa sommar med att skaffa den.

• Svar på tråden vilken månad är bäst/sämst att få barn på?
  • Dixie

Jag har tre julibarn - inte helt planerat, men jag tycker det funkar bra - kalasen löser vi genom att det barn som fyller år i början av juli har kalas ungefär när skolan slutat och de som fyller år i slutet av juli har sina barnkalas i mitten av augusti! 

praktiskt att vara gravid när man inte behöver köpa så mycket nya kläder och så skönt att inte behöva oroa sig för rs och liknande när de var nyfödda.

• Mooomin

Att alla tycker det är/verkar så jobbigt att vara gravid på sommaren. Hur skönt som helst, slippa allt bök med kläder på vintern, samt att köpa nya jackor, tröjor, skor, och annat...

Sitta i skuggan o äta piggelin, ;)

Hur som helst vet man ju aldrig när man lyckas bli gravid, så lite svårt att planera sånt! Skulle aldrig falla mig in att skjuta upp det till nästa år bara för att det inte tog sig och man vill ha barn en viss årstid/månad!

• lördagsgodis

Jag är så fjantig att jag tycker den månad barnet komner är den bästa;) om den inte kommit just då hade det ju inte carit just det barnet man fick! Själv har jag barn i augusti, september och december och visst det kräver lite planerande av preseter i december men annars ser jag inga problem alls.

• Snow Crash

September och oktober hade sina fördelar de med! Man slapp gå med jättemage på vintern, snubbla runt i isleran och försöka hitta vinterjacka som passade. Fladdriga sommarkläder hade ju magplats ändå! Dessutom har jag alltid sett förjävlig ut i bikini, men med gravidmagen såg det mycket bättre ut! Kul att bli solbränd i naveln också. Och nu bor vi i ett land där de bryter skolupptagningen i september istället för januari, så vårt barn kommer vara bland de äldsta i klassen.

• tulip79

Har två ivf-barn, ett i oktober o ett i januari. Själv är jag född i januari i tycker jag fyller lite för nära jul. Men nu fyller dottern 1 v före mig, men egentligen spelar det ingen roll, det viktigaste är att vi har henne! Hon blir 2 nästa år så några barnkalas har vi inte haft än. Sonen ska ha barnkalas i helgen. Hade gärna velat ha alternativet att ha kalas ute, då vår villa bara har 3rok, men drt har gått bra ändå. När det gäller förlossningen var det gott om personal (inte så många födande mammor exakt samma dag som jag) o båda resorna till förlossningen var snöfria. Var rädd för snöstormar i januari, men det var barmark o tur var det, för hon föddes 30 min efter vi kommit fram!

• straw2008

Om vi bortser ifrån att man minsann ska vara tacksam så skulle jag säga.
    PERFEKT månad April-maj
    Mindre perfekt nov-dec
    Jag har aldrig lidit av att vara gravid på sommaren, men fyller själv år i slutet på december o ingen kan komma på kalas o ingen har råd att ge presenter.

I kinamockaskogen.....
  • Mooomin
    Snow Crash skrev 2015-10-21 07:15:19 följande:

September och oktober hade sina fördelar de med! Man slapp gå med jättemage på vintern, snubbla runt i isleran och försöka hitta vinterjacka som passade. Fladdriga sommarkläder hade ju magplats ändå! Dessutom har jag alltid sett förjävlig ut i bikini, men med gravidmagen såg det mycket bättre ut! Kul att bli solbränd i naveln också. Och nu bor vi i ett land där de bryter skolupptagningen i september istället för januari, så vårt barn kommer vara bland de äldsta i klassen.

Håller helt med dig! Förstå gången någonsin jag inte haft bikiniångest! :D Och då har jag ändå varit vältränad innan o allt vad det heter. Nu var man liksom gravid o slapp tänka på det och alla bara tyckte att den stora magen var sååååå fin. :D
    Och skönt att slippa hitta större jackor/skor till vintern. Och med min foglossning hade jag aldrig vågat gå ute på vintern.
  • Liten till

Jag har en son född i dec och fick en tjej nyss i juli.

Det tråkiga med december är att han får paket så ofta så han uppskattar det inte lika mycket på julafton. Samt svårt med kalas då alla har massor att göra då.

Men att få en bebis var mycket bättre i december! Inte oroa sig för att det var för varmt hela tiden, det var mysigt och helt underbart att få ha honom med oss i julfirandet!

I juli tyckte jag det var svårare att klä henne, lätt att det blir varmt och samtidigt vill man inte ha en sån liten med för lite kläder heller.

Nej skulle man få bestämma exakt själv, då hade jag velat ha barn i april-maj tror jag

• Mooomin
    straw2008 skrev 2015-10-21 07:28:08 följande:

Om vi bortser ifrån att man minsann ska vara tacksam så skulle jag säga.
    PERFEKT månad April-maj
    Mindre perfekt nov-dec
    Jag har aldrig lidit av att vara gravid på sommaren, men fyller själv år i slutet på december o ingen kan komma på kalas o ingen har råd att ge presenter.

Jag fyller i början av Januari, samma skit då! ;D Jul o nyår har precis varit och ingen har råd! :D
  • cosinus

2 barn o mars, ett i maj och ett i juli.

Mars klart bäst. Barnen är (i mitt tycke) rätt lagom stora till sommaren och man vill göra saker (ännu bättre när man har flera syskon). De är inte jätteyngkliga men ålar heller inte runt och ätar upp allt på marken.

Sen är de rätt lagom gamla till dagisstart aug/sep året efter (när det är enkelt att få plats)

Maj, funkar men lite små första sommaren, lite för små till dagis. Men eg ingen större nackdel.

Juli, suger, på riktigt. Hopplöst vara gravid mitt i sommaren (med äldre syskon som vill göra massor). Alla barnen hemma både en månad innan och en månad efter födseln så inget lugn och ro alls. Bebis för liten för att börja dagis som 13-månaders (mina går inte ens då) och helt omöjligt få plats i januari hos oss. Svårt dela föräldraledigheten så pappan får en lång sammanhängande tid ihop med bebis utan att sommarlovet kommer ivägen (jo man kan börja vid nyår när ungen inte ens är 6 månader men jag föredrar att barnet är iaf 8-9 månader, har börjat sova mer pålitligt och framförallt slutat nattamma innan jag ska börja jobba heltid). Sen när barnet är större är alla kompisar borta när man ska ha kalas.

Och jo, jag ääääääääär tacksam över att det tagit sig enkelt. Men kan man välja så kan man och då borde jag inte valt juli :)

Svar på tråden vilken månad är bäst/sämst att få barn på?