• Emelie0408

vilken månad är bäst/sämst att få barn på?

Ni som har flera barn, vilka månader är dom födda? Är det nån av månad som är bättre/sämre att få barn i? Eller att ha barn i, tänker på födelsedagskalas o sånt.

Jag har två barn födda i augusti. Dåligt pga att man gick höggravid mitt i stekhettan. Tänkte försöka få trean på våren men det är ju kört nu, om vi inte väntar till nästa sommar med att skaffa den.

• Svar på tråden vilken månad är bäst/sämst att få barn på?
  • AnnaSthlm

Min son är född strax innan jul och fördelen är att man alltid har släkten samlad i samband med det. Alltså inga extraresor till mormor farföräldrar, vi bor flera timmar bort. Det där med kalas löser sig, passar mig utmärkt att ha en lägre ambitionsnivå när alla ändå har fullt upp. Sonen kan ändå inte påverka när han är född så det är bara för oss vuxna att njuta av fördelarna.

Nackdelen var helt klart att spädbarnshelvetet var under december - februari, mörkt, kallt, hemskt. Inga mysiga promenader, Depp och elände.

• straw2008

Jag hade som sagt inga problem med att vara gravid på sommaren, värre på vintern... köpa vinterjacka halt livrädd för att halka osv. Svårt att sätta sig ner o klä på syskon kläderna.
    Kan ju va bra att kanske föda i aug för då kanske mannen är hemma sista veckorna med en ? Tänker främst på att han tar syskonen då.

I kinamockaskogen.....
  • ssa123

Har juni januari och marsbarn.

Mars bäst. Det våras ute och bebisen hinner bli några månader innan det är sommar så man hinner landa och få in lite rutiner osv.

Januari var också riktigt bra! Personligen tyckte jag det var skönt att det var svinkallt ute så man blev lite låst inomhus och kunde sitta och mysa i soffan med gott samvete.

Slutet på juni var sämst. Släktingar från när och fjärran kom på besök för dom hade ju semester. Jag kände en ständig press att ta mig ut i det fina vädret trots att man inte alls hunnit landa i rutiner mm

• Annsiss

Första barnet i maj, det var värdelöst, vi bodde i lägenhet och det var sitta inne i stekhetta ( som det blev i den lgh) och amma hela sommaren jag mådde skit. Bestämde att nästa barn skulle pricka så många "inne månader" som möjligt då jag hatar att vara inne vid fint väder , nu blev det lite tidigare än planerat i aug men då hade man ändå haft en hel sommar. Tycker dessutom att det är var toppen att vara gravid på sommaren bara dra på en tunn klänning, värre när det är kallt att bära både extra kilon och tunga kläder på det.

• Sous
    AnnaSthlm skrev 2015-10-21 07:41:19 följande:

Min son är född strax innan jul och fördelen är att man alltid har släkten samlad i samband med det. Alltså inga extraresor till mormor farföräldrar, vi bor flera timmar bort. Det där med kalas löser sig, passar mig utmärkt att ha en lägre ambitionsnivå när alla ändå har fullt upp. Sonen kan ändå inte påverka när han är född så det är bara för oss vuxna att njuta av fördelarna.

Nackdelen var helt klart att spädbarnshelvetet var under december - februari, mörkt, kallt, hemskt. Inga mysiga promenader, Depp och elände.

Min första är född i slutet på oktober och jag känner verkligen igen mig i spädbarnsbiten! Bara evigt mörker, ammande och mörker, och iskallt, grått regn. Nu ska jag ha nr 2... I februari. Nåja, det blir ju vår fortare iaf ;)
  • chrissepisse

Mina barn är födda i augusti, november och februari. Jag trivdes inte som gravid på sommaren, så augusti var ingen höjdare på det sättet. Å andra sidan pluggade jag så det var perfekt parerat med studierna. Det mest negativa med november och februari är enligt mig risken för att bebisen blir sjuk som väldigt liten. Trean, som är född i februari, kom i en intensiv rs-period och det var lite nervöst, tyckte jag.

Jag tycker egentligen inte att det finns någon direkt dålig månad att få barn i.

• Sommarlöv

Mina barn är födda i september och april. Helt klart bra månader båda två. Det kommer alltid många barn till kalasen och även när vi samlas med släkten för kalas. Inte för nära jul någon av månaderna.

April är lite bättre än september. Barnet är inte för liten att börja förskolan i aug året efter. Skönt att vara hemma under sommaren. Har man två barn då så kan stora syskonet få två långa härliga sommarlov vilket är toppen. Man slipper även att vara höggravid mitt i sommaren.

• bobou

Vad olika det är!

Jag gjorde uppehåll i bebisverkstaden för att SLIPPA få barn i maj. Med mitt jobb och hobby är maj en av de stressigaste månaderna på året. Kollegor och vänner som fyller år i maj hinner inte fira, och är ofta borta på sina barns födelsedagar om barnen fyller då.

Arbetar man i en verksamhet med många deadlines före sommaren och före jul, eller om man själv och ens barn håller på med en hobby som typiskt har julkonserter och sommarkonserter, så är maj och december tyvärr inte bra månader att fylla år.

• AnnaNils

Har barn födda i februari, juli och november. Novemberbarnet kommer ju alltid vara bland de yngsta i klassen, på gott och ont, och februaribarnet bland de äldsta. Kalastiden spelar ingen roll, vi firar alla lika mycket oavsett närhet till jul. Själv fyller jag i januari och tyckte det var toppen! Det jag inte fick till jul fick jag på födelsedagen och upplevde alltid att jag fick allt jag önskat mig.

Nej, kan inte säga om nån månad är bättre eller sämre faktiskt.

• elyse

Dahlia fyller femte april. Det enda negativa är att det brukar vara påskveckan då så många har redan familjemiddagar inplanerade och kan inte komma på kalas då.

Nästa barn hoppas jag kommer i oktober/november för då händer det inte så mycket så ett kalas kan pigga upp i höstmörkret!

• TinkyWinky

Första pojken kom i juli o då tyckte jag ej det va varken bra eller dåligt. men va hemskt att gå höggravid innan dp det , det året va extremt varmt. 

Andra kom i januari, men beräknad i februari, dvs 6 veckor för tidigt. Så ingen bra månad, o absolut inte för prematura.. plus alla kläder man måste ta på dem plus syskonen när man sk gå ut. 

Tredje kom i juni o det va perfekt. i år har vi ej haft hemsk sommarvärme , varken innan eller efter bebis fötts. plus sambon hade semester just när bebis kom. så det va bäst.

Vi planerar en fyra o den månad jag helst vill ha barn i är april, men som säkert ej kommer bli då vi redan nu börjat försöka efter sista pojken.. =)

★ Kewin 9/7-09 ★ Theo 9/1-13 ★ Oliwer 2/6-15 ★
Svar på tråden vilken månad är bäst/sämst att få barn på?