vilken månad är bäst/sämst att få barn på?
2 barn o mars, ett i maj och ett i juli.
Mars klart bäst. Barnen är (i mitt tycke) rätt lagom stora till sommaren och man vill göra saker (ännu bättre när man har flera syskon). De är inte jätteyngkliga men ålar heller inte runt och ätar upp allt på marken.
Sen är de rätt lagom gamla till dagisstart aug/sep året efter (när det är enkelt att få plats)
Maj, funkar men lite små första sommaren, lite för små till dagis. Men eg ingen större nackdel.
Juli, suger, på riktigt. Hopplöst vara gravid mitt i sommaren (med äldre syskon som vill göra massor). Alla barnen hemma både en månad innan och en månad efter födseln så inget lugn och ro alls. Bebis för liten för att börja dagis som 13-månaders (mina går inte ens då) och helt omöjligt få plats i januari hos oss. Svårt dela föräldraledigheten så pappan får en lång sammanhängande tid ihop med bebis utan att sommarlovet kommer ivägen (jo man kan börja vid nyår när ungen inte ens är 6 månader men jag föredrar att barnet är iaf 8-9 månader, har börjat sova mer pålitligt och framförallt slutat nattamma innan jag ska börja jobba heltid). Sen när barnet är större är alla kompisar borta när man ska ha kalas.
Och jo, jag ääääääääär tacksam över att det tagit sig enkelt. Men kan man välja så kan man och då borde jag inte valt juli :)