• KillBill

Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...

HenryIronstead skrev 2015-11-18 16:57:17 följande:
    Vad jag svamlar om? Det här är ju gamla nyheter. Länder har redan sagt nej bl a Danmark.

Litauen och Lettland och Estland kanskenkan ta 150 st nånting men Svetsarn vill omplacera 50 000
    Har du färskare nyheter än denna som är från den 9 november? bors-nliv.svd.se/index.php/news/detail/1ba7c0a9-c83d-4769-9181-1f7ed3c8f5d2
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Anonym (Nexus) skrev 2015-11-18 17:22:05 följande:
    Att antalet minskat under en halvårsperiod (obs dock att antalet ensamkommande kraftigt ökat under samma period) står alltså mot en konstant ökning under fyra år samt en exempellös ökning till EES. Att i det läget förlita sig på en ändrad bild av sverige eller vad man nu skriver måste kräva en förklaring. Jag har ingen koll på läget i Danmark än.
    Migrationsverkets statistik över antalet flyktingar som söker asyl innefattar antalet ensamkommande barn (antalet ensamkommande kommer inte i tillägg). 

Ackumulerat för perioden jan - juli månad 2015 så var antalet flykringar som hade sökt asyl i Sverige 10% lägre än samma period 2014. Minskningen hade påbörjats under senhösten 2014.
  • KillBill
    Anonym (Nexus) skrev 2015-11-18 20:49:27 följande:
    Andelen ensamkommande redovisas särskilt i statistiken. Du missar också att trenden de senaste fyra åren var att antalet ökade i efter sommarmånaderna för att sedan minska något under vintern och våren. Även detta talade mot en nedskrivning av prognosen i juli baserat på den första hälften av året.
    Nej jag har inte missar att antalet flyktingar har ökat under några år. Däremot så verkar du ha missat att trenden bröts i slutet av 2014 och fram till och med juli 2015 så minskade antalet flyktingar mot föregående år. Det är bla detta som ledde till att Migrationsverket skrev ner sin prognos (även Sveriges grannländer gjorde liknande prognoser).
  • KillBill
    Anonym (ny regering) skrev 2015-11-19 23:28:45 följande:
    Stefan Löven har brutna vallöften som som har duggat tätt sedan Löfven kom till makten, senast var jobbmålet som inte går att nå pga den stora flyktingströmmen.

Det som nu oroar mig är att när gränskontrollerna infördes sa Löfven, ser vi att gränskontrollerna inte minskar flyktingtrycket så kommer fler åtgärder att vidtas. 

Har terrordåden och terrorhoten tagit över migrationsfrågan och flyktingtrycket, slingrar regeringen sig ut frågan?. Givetvis ska terrordåden ha hög prioritet och det välkomnas givetvis. Men miljöpartiet med Löfven verkar återigen vara handlingsförlamade och sopar frågan under mattan.

Blir det åter ett brutet löfte från Stefan Löfven?

Det är inte tid för käbbel sa Löfven idag och samtidigt säger Löfven att när att hans regering kom till ett tomt bord när det gäller säkerhetsfrågor. Ska man redan käbbla samtidigt som man nämner ordet käbbel?. 

Löfven riktar kritik till Både Göran Persson (s) och Fredrik Reinfeldt.(m)

Stefan Löfven låter mer som en miljöpartist än en socialdemokrat.

Regeringen Löfven, Romson och Fridolin kör beskyllnings politiken och använder sig av ord men lyssnar inte på folket/skattbetalarna.

Man kan undra vad vad Lars Ygeman tänker om Löfven och sin egna regering? vad vi vet är att s-kommunalråd är kritisk till Löfven och sin egna regering angående den generösa och ohållbara flyktingpolitiken.

Göran Perssons hårda kritik mot Stefan Löfvens sätt att förhandla och Perssons skarpa kritik att Löfven gett miljöpartiet ett så stort inflytande visar sig nu vara befogad.

Artikel från K-G Bergström

Det var ingen statsman som uppträdde.

De senaste dagarna har en och annan funderat vad våran statsminister tagit vägen. De allra spydigaste har till och med talat om att Lars Ygeman styr landet.

Nu hävdar Löfven att inget gjorts i säkerhetsfrågor sedan hösten 2014

Göran Perssons (s) regering före 2006 fick klä skott för de vidtog för mycket integritetskränkande åtgärder.

Stefan Löfven borde inte rimligen inte heller ha kunnat undgå Reinfeldt regeringens FRA:s rätt att signalspana. En lag som S och MP röstade mot.

www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/det-var-ingen-statsman-som-upptradde/

Det som oroar mer är att miljöpartiet och vänsterpartiet med centerpartiet kommer att vara stora bromsklossar vid nästa sammanträde mellan blocken gällande flyktingtrycket och vid det här laget vet vi hur nära Löfven ligger miljöpartiet. 

Att Moderaterna står upp vet vi och att Kristdemokraterna är tätt efter men vart står Folkpartiet? tveksam där.

Det blir väldigt konstigt när du i ditt inlägg skriver "Artikel från K-G Bergström" för att därefter rada upp saker som K-G skriver men blanda in saker som du själv hittat på. Det ger sken av att K-G har skrivit saker som han inte har gjort.

Exempelvis så stämmer det inte att Löfven har sagt (eller att K-G har skrivit) att inget har gjorts i Säkerhetsfrågorna sedan hösten 2014. Tvärtom så menar statsministern att regeringen startade arbetet med att få på plats en ny terrorlagstiftning redan hösten 2014 och så är det ju som du säkert vet.
  • KillBill
    Anonym (ny regering) skrev 2015-11-20 01:47:11 följande:

Jag ser att du korrigera ditt tidigare inlägg men det blir ändå  otydligt om du blandar saker som andra har skrivit med egna reflektioner utan att vara tydlig med vem som är skriver vad.

När det gäller din kommentar om att S, V och MP röstade emot FRA så förtjänar det att nämnas att även SD var emot lagen och  skulle ha röstat emot lagstiftningen om de suttit i Riksdagen. Socialdemokraterna meddelade hösten 2013 (dvs ett år innan valet)  att de ville behålla FRA lagen. www.dn.se/nyheter/sverige/socialdemokraterna-vill-behalla-fra-lagen/

Jag måste också säga att jag tycker att K-G är lite svamlig när han skriver följande gällande att Löfven anser att Sverige varit naivt i inställningen till extremism:

"Det framgick ändå att han också tyckte att socialdemokratiska regeringar tidigare varit godtrogna"  lite senare skriver K-G  "Men att försöka skuldbelägga bara den borgerliga sidan är minst sagt utmanande"

• KillBill
    Anonym (Joråsåatte) skrev 2015-11-20 08:01:46 följande:
    Det finns helt enkelt ingen som helst infrastruktur. Primärvården i Malmö har gått på knäna i åratal. Nu kan knappast några förutom migranterna, räkna med vård. Svenska politiker skiter med andra ord i sin egen befolkning. Den befolkning de är satta att skydda. Och boende... finns ingen annan lösning än tält. Vi har alltså haft en signalpolitik som lett till att en massa människor flytt från tältläger nära sitt hemland till lilla kalla Sverige för att här hamna i ett nytt tältläger. Humant? Not!

För att över huvud taget klara det måste vi strypa anhöriginvandringen helt vilket i sin tur gör att fruarna och döttrarna till alla män som kommit hit får klara sig bäst de kan i flyktinglägren nära hemlandet - flyktingläger som vi inte kan hjälpa ekonomiskt eftersom alla pengarna måste gå till de som kommit hit.

Vi kommer att bli tvungna att sänka ersättningen till migranterna till ett minimum och införa någon typ av system där man efter hand kvalificerar sig till vårt välfärdssystem.

Inga av dessa lösningar är trevligare. Bättre hade varit om vi lyssnat på visselblåsarna i tid och harmoniserat vårt mottagande till övriga Europa!
    Du kommer inte bli tagen på allvar om du slänger ur dig saker som att "Nu kan knappast några förutom migranterna, räkna med vård" 

• KillBill
    Anonym (Joråsåatte) skrev 2015-11-20 09:07:41 följande:
    Nej, jag erkänner att jag inte har några bevis, men eftersom det knappt fanns tillräckligt med vårt tidigare och befolkningsmängden ökat så kraftigt så antar jag att det i många fall blir resultatet.

Är det så att du tror att det är helt oproblematiskt med en så kraftig befolkningsökning på så kort tid? Var finns alla nya sjuksköterskor, läkare och ambulansförare som behövs? Det finns garanterat inte noll av dessa och andra yrkesgrupper i Linköping (så många har kommit till Sverige ja).

Jag tycker att du ska stanna till och funderar på rimligheten i ditt påstående. 

Om vi tar hänsyn till att en del svenskar har flyttat utomlands så har Sveriges folkmängd, trots den kraftiga invandringen, inte ökat med mer än 90 000 innevånare i år. Det motsvarar en folkökning på ca 1%.  

Sverige har mer än 100 000 vårdanställda. Ökningen av Sveriges folkmängd har resulterat i att varje vårdanställd i genomsnitt fått en patient mer att ta hand om. Menar du på fullt allvar att en ökning på 1% har fått hela vårdapparaten att kollapsa? I så fall tycker jag att du förminskar förmågan hos Svensk sjukvård.

I Regeringens ändringsbudget som presenterades i veckan så föreslås vården får mer pengar för att klara flyktingsituationen. Tillsammans med den resursökning som regeringen redan hade med i höstbudgeten så handlar det om att vården kommer att få flera miljarder mer i ökade resurser.

• KillBill
    Anonym (ny regering) skrev 2015-11-20 10:15:09 följande:
    KillBill är det så konstigt? 

Du har rätt i en sak K-G Bergström skriver inte exakt att inget har gjorts sedan hösten 2014, det skriver Janerik Larsson SvD där blandade jag ihop, men tycker du inte det går hand i hand?.

K-G Bergström artikel:

När vi tillträdde var det rent bord enligt Löfven. 

Janerik Larsson

Nu hävdade landets statsminister att inget hade gjorts före hösten 2014.

www.svd.se/den-naive-stefan-lofven

Sverige hade redan under den gamla alliansregeringens tid problem med fundamentalister som anslöt sig till IS och högerextrema som reste till Ukraina för att kriga men vad jag har förstått så var aldrig den gamla alliansregeringen speciellt aktiv i arbetet med att etablera en ny och förstärkt terroristlagstiftning. Detta har däremot den nya regeringen varit. Det är tydligt att borgerliga skribenter som Janerik Larsson och K-G Bergström  går i taket över detta faktum.
  • KillBill
    Anonym (ny regering) skrev 2015-11-20 10:31:37 följande:
    Vad har jag kommenterat om att S.V och MP röstade emot FRA?

K-G Bergström skriver: Stefan Löfven borde inte rimligen heller ha kunnat undgå Reinfeldt regeringen FRA:s rätt att signalspana. En lag som S och MP röstade emot.

Ingenstans, jag tyckte bara att det vara på sin plats att konstatera att även SD var emot RFA lagen.
  • KillBill
    Anonym (Joråsåatte) skrev 2015-11-20 10:32:00 följande:
    Man räknar med 180 000 asylsökande innan nyår. Det är detsamma som en hyfsat stor stad. Du kan inte ta hänsyn till att några svenskar flyttat utomlands. Jag tror inte att fler utvandrat från Sverige i år än tidigare år.

www.dn.se/nyheter/sverige/vi-maste-ha-en-plan-for-180-000-asylsokande-1/
    Det kommer att flytta ca 50 000 människor från Sverige i år och det innebär att invandringsöverskottet kommer bli ca 130 000 i år (180 000 - 50 000 = 130 000)
Svar på tråden Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...