Anonym (Nexus) skrev 2015-10-28 00:06:43 följande:
Nej, se skäl 42 i förordning nr 604/2013 "I enlighet med artiklarna 1 och 2 i protokoll nr 22 om Danmarks ställning, fogat till EU-fördraget och EUF-fördraget, deltar Danmark inte i antagandet av denna förordning, som inte är bindande för eller tillämplig på Danmark"
Jag talar naturligtvis närmast om en yttre gränskontroll.
Pengar och resurser borde inte göra att man struntar i de regler som finns. Vad som är "rätt" beslut bör i vart fall inte avgöras genom passivitet.
Det finns ju många tillfällen då det inte känns "rätt" för tjänstemannen att fatta ett beslut, men om det accepteras att hen gör lite som hen vill, är det strax ute med rättsstaten.
Sedan är det naturligtvis så att det i många fall inte går att överföra människor av olika skäl (t.ex. att förhållandena i den ansvariga medlemsstaten inte är människovärdiga eller det inte går att utreda vilken medlemsstat som är ansvarig överhuvudtaget). I dessa fall tar Sverige över ansvaret.
Danmark ingår inte i EU:s asyl- och invandringspolitik men omfattas av Dublinförordningen vilket är det som jag pratar om.
Vad menar du med att "
man struntar i de regler som finns"?
Sverige får i enlighet med Schengenavtalet (normalt sett) inte upprätta inre gränskontroller (under kortare perioder av 30 dagar får Sverige sätta upp en inre gränskontroll, men bara om det kan anses vara befogat).
Schengenreglerna förbjuder Sverige regelbunden kontroll av personer som passerar vår inre gräns. Polisen kan dock göra insatser inom landet, vid sk inre utlänningskontroller om det finns skäl att misstänka att någon inte har rätt att befinna sig inom Sveriges gräns. Polisen får inte kontrollera människor bara för att de inte ser ser svenskfödda ut, det måste finnas mer som talar för att personen befinner sig i Sverige illegalt.
Jag tror inte att det handlar om att någon struntar i några regler utan arbetet utförs nog som det ska. Problemet är att många andra länder exempelvis av Europas länder inte längre utför inre utlänningskontroller varför mängden flyktingar (ofta på genomresa genom Sverige, är större än normalt).