• KillBill

    Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...

    Anonym (ny regering) skrev 2015-10-18 18:22:09 följande:
    157 miljarder till enbart migrationsverket medans landstinget får skära ner en miljard är fel helt obegripligt.150000 flyktingar enbart 2015 är ohållbart och inte ens de 157 miljarder migrationsverket behöver fram till 2018 räcker och det skapar kaos och kris en total kollaps både av resurser och ekonomin.

    Man ska komma ihåg att Landstinget ska skära ner 1 miljard som ex.

    Jag hänger inte riktigt med nu i det du skriver. Migrationsverket har begärt 157 miljarder för perioden 2015 rom 2019 d.v.s. ett årligt belopp om 31,4 miljarder under fem år. Varför skriver du att pengarna bara ska räcka till 2018?  


    Sedan undrar jag vilket landsting som ska spara 1 miljard kronor och om även denna besparing ska delas upp på 5 år (annars är det totalt meningslöst att jämföra beloppet med migrationsverkets femårsbudget)?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Anonym (ny regering) skrev 2015-10-18 19:55:39 följande:
    Varför svarar du inte på mina frågor i inlägg #118?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Anonym (Nexus) skrev 2015-10-27 21:17:44 följande:

    Det är i vart fall inte rimligt att Sverige transiterar flyktingar till Norge och Finland (om detta ännu sker, har inte hört något på ett tag). Någon slags ordning måste det väl finnas också i Sverige.


    Flyktingar har rätt att söka asyl, det är däremot inte en skyldighet att söka asyl.

    Menar du att Sverige ska "tvinga" de flyktingar som vill till Norge och Finland att söka asyl i Sverige? Om Sverige har svårt att hitta husrum till alla som vill söka asyl i Sverige hur ska vi då skaka fram boenden till dom som egentligen vill till andra länder?

    Hur ser du på att Danmark blivit ett transitland för flyktingar som vill till Sverige, Norge och Finland?
  • KillBill

    Danmark omfattas av Dublinförordningen på samma sätt som Sverige.

    Om Sverige skulle upprätta en inre gränskontroll så skulle det resultera i att flera tiotusentals flyktingar skulle välja att söka asyl i Sverige (om de inte kunde fortsätta till Norge och Finland). Är det verkligen rätt beslut just nu?

  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2015-10-27 23:19:07 följande:
    Hur ser du på det som Stefan Löfven sa för nån månad sen?

    www.dn.se/nyheter/sverige/lofven-danmark-agerar-fel-nar-de-slapper-igenom-flyktingar/

    I samband med en pressträff på torsdagen sade statsminister Stefan Löfven att han är överraskad över att Danmark valt att släppa igenom tåg med flyktingar på väg mot Sverige.

    - Dublinförordningen säger att det land dit flyktingarna kommer är det land där man ska registreras. Det är så vi agerar i Sverige och vi tänker följa reglerna. Så det är ett olyckligt beslut, säger Stefan Löfven.

    Han upprepar vid flera tillfällen att han anser att regler är till för att följas och att han är överraskad av den danska regeringens beslut.

    - Regler är till för att följas. Håller vi på regler så att vi har ordning i mottagandet så kommer det här att gå bra. Ett av de viktigare uppdrag vi har i EU nu är att se till att alla följer reglerna, säger Stefan Löfven.
    Först och främst skulle det ha varit bättre om alla länder inkl Danmark hade hedrat Dublinförordningen.

    Felet som den danska polisen gjorde (den danska inre utlänningskontrollen) var att släppa vidare flyktingar som inte ville söka asyl (men som var kända av polisen) Som jag förstår det så har Danmark fortfarande inte någon fungerande inre utlänningskontroll.

    Även Sverige brast den inre flyktingkontrollen den första tiden men idag fungerar detta bättre (även om många flyktingar ändå lyckas resa genom Sverige). Finska myndigheter har bekräftat att detta har bidragit till att färre flyktingar tar sig till Finland. hbl.fi/nyheter/2015-10-14/774222/sankt-prognos-farre-asylsokande

    Att sätta upp ett inre gränsskydd kan Sverige bara göra under en begränsad tid och skulle, som jag skrivit ovan, troligtvis bara leda till att ännu mer flyktingar söker asyl i Sverige.
  • KillBill
    Anonym (Nexus) skrev 2015-10-28 00:06:43 följande:
    Nej, se skäl 42 i förordning nr 604/2013 "I enlighet med artiklarna 1 och 2 i protokoll nr 22 om Danmarks ställning, fogat till EU-fördraget och EUF-fördraget, deltar Danmark inte i antagandet av denna förordning, som inte är bindande för eller tillämplig på Danmark"

    Jag talar naturligtvis närmast om en yttre gränskontroll.

    Pengar och resurser borde inte göra att man struntar i de regler som finns. Vad som är "rätt" beslut bör i vart fall inte avgöras genom passivitet. 

    Det finns ju många tillfällen då det inte känns "rätt" för tjänstemannen att fatta ett beslut, men om det accepteras att hen gör lite som hen vill, är det strax ute med rättsstaten. 

    Sedan är det naturligtvis så att det i många fall inte går att överföra människor av olika skäl (t.ex. att förhållandena i den ansvariga medlemsstaten inte är människovärdiga eller det inte går att utreda vilken medlemsstat som är ansvarig överhuvudtaget). I dessa fall tar Sverige över ansvaret. 

    Danmark ingår inte i EU:s asyl- och invandringspolitik men omfattas av Dublinförordningen vilket är det som jag pratar om.


    Vad menar du med att "man struntar i de regler som finns"?

    Sverige får i enlighet med Schengenavtalet (normalt sett) inte upprätta inre gränskontroller (under kortare perioder av 30 dagar får Sverige sätta upp en inre gränskontroll, men bara om det kan anses vara befogat). Schengenreglerna förbjuder Sverige regelbunden kontroll av personer som passerar vår inre gräns. Polisen kan dock göra insatser inom landet, vid sk inre utlänningskontroller om det finns skäl att misstänka  att någon inte har rätt att befinna sig inom Sveriges gräns. Polisen får inte kontrollera människor bara för att de inte ser ser svenskfödda ut, det måste finnas mer som talar för att personen befinner sig i Sverige illegalt. 

    Jag tror inte att det handlar om att någon struntar i några regler utan arbetet utförs nog som det ska. Problemet är att många andra länder exempelvis av Europas länder inte längre utför inre utlänningskontroller varför mängden flyktingar (ofta på genomresa genom Sverige, är större än normalt).

     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Anonym (Nexus) skrev 2015-10-28 09:14:56 följande:
    Danmark ingår inte i EU:s asyl- och invandringspolitik men omfattas av Dublinförordningen vilket är det som jag pratar om.
    Kan du hänvisa till den Dublinförordning som du avser, så att vi talar om samma regler (se mitt förra inlägg, där jag citerade skäl 42 i förordning 604/2013)? 

    Vad menar du med att "man struntar i de regler som finns"?

    Vad kallar du själv underlåtenheten att pröva om Dublinförordningen kan vara tillämplig? Jag hävdar bestämt att det är att "strunta i" regelverket, men semantiskt går det väl att uttrycka på andra sätt.

    Sverige får i enlighet med Schengenavtalet (normalt sett) inte upprätta inre gränskontroller (under kortare perioder av 30 dagar får Sverige sätta upp en inre gränskontroll, men bara om det kan anses vara befogat). Schengenreglerna förbjuder Sverige regelbunden kontroll av personer som passerar vår inre gräns. Polisen kan dock göra insatser inom landet, vid sk inre utlänningskontroller om det finns skäl att misstänka  att någon inte har rätt att befinna sig inom Sveriges gräns. Polisen får inte kontrollera människor bara för att de inte ser ser svenskfödda ut, det måste finnas mer som talar för att personen befinner sig i Sverige illegalt. 

    Det är kanske bra om jag klargör vad jag talar om. Jag syftade på en - ur Sveriges perspektiv - yttre gränskontroll (alltså vid den svenska gränsen). Om man håller sig till Schengenterminologin är detta ju en "inre gränskontroll" (t.ex. vid en hamn). 
    - Det är alltså en kontroll vid Sveriges gräns jag avser (dvs. en "inre" gränskontroll enligt Schengenterminologin). En tidsbegränsad möjlighet att införa en sådan gränskontroll finns enligt artikel 23 (Tillfälligt återinförande av gränskontroll vid de inre gränserna) i förordning (EG) nr 562/2006 (kodex om Schengengränserna). 

    Jag tror inte att det handlar om att någon struntar i några regler utan arbetet utförs nog som det ska. Problemet är att många andra länder exempelvis av Europas länder inte längre utför inre utlänningskontroller varför mängden flyktingar (ofta på genomresa genom Sverige, är större än normalt).

     


    Och vad andra länder gör kan vi inte göra mycket åt. Däremot kan vi använda de regler som gäller oss (i den mån det går, se mitt förra inlägg) och därigenom försöka påverka andra länder (främst genom att införa exakt samma regler som våra grannländer beträffande villkoren för invandring).
    Danmarks förhållande till Dublinförordningen ska tydligen regleras i detta tilläggsdirektiv: eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do

    Om den Danska polisen kontrollerar/har har icke EU medborgare i förvar så borde alternativen för dessa  icke EU medborgare vara att söka asyl i Danmark eller omhändertas. Vad jag förstår så har Danmark valt att låta alla icke EU medborgare fortsätta mot Sverige (och Norge och Finland).

    Under de första kaotiska veckorna agerade den Svenska polisen likt den Danska (och släppte vidare alla flyktingar på genomresa genom Sverige) men nu har den Svenska polisen förstärkt den inre utlänningskontrollen vilket innebär att flyktingar som blir kontrollerade av polisen har att välja mellan att söka asyl eller gripas.  Problemet nu är att det är väldigt flyktingar som vill passera landet (och det är i princip omöjligt att hinna och och omöjligt att hitta alla icke EU medborgare som är på genomresa genom landet. Dessutom är det fullt i många förvar (eftersom det är en hel del icke EU medborgare som har gripits).

    Alternativet med en inre gränskontroll kan Sverige bara använda under en begränsad tid (max 30 dagar åt gången). Den svenska polisledningen anser att Sverige, så som situationen är just nu, ska fortsätta att fokusera på inre utlänningskontroll och inte på ett inre gränsskydd.

    www.dn.se/nyheter/sverige/inte-mojligt-att-infora-permanenta-granskontroller-utan-att-ocksa-lamna-eu/
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Anonym (ny regering) skrev 2015-10-28 08:43:34 följande:

    Kraftigt ras för Stefan Löfvens regering. 47% tycker regeringen gör ett dåligt jobb, det är en kraftig ökning från senaste undersökning då 27% tyckte regeringen gjorde ett dåligt jobb.

    www.expressen.se/nyheter/kraftigt-ras-for-lofvens-regering/

    Igår framkom det att svensk flyktingpolitik ifrågasätts av de Nordiska länderna.


    Det är ändå intressant att trots att förtroendet för regeringen minskar så ökar Socialdemokraterna i denna undersökning.  Samtidigt hamnar KD en bra bit under 4% spärren (trots att undersökningen är gjord efter det att DÖ föll).

    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill

    Riksgälden meddelar idag på morgonen att Sveriges Ekonomi är överraskande starkt och Riksgälden bedömer därför inte att Sverige behöver öka sin statsskuld trots att kostnaderna för migration ökar!



    www.riksgalden.se/sv/For-investerare/Aktuellt/Nyheter-och-pressmeddelanden/Pressmeddelande/2015/Statens-upplaning-i-stort-oforandrad-trots-stigande-utgifter/


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Anonym (Nexus) skrev 2015-10-28 11:24:49 följande:
    Jag följer inte länkar, därför skulle ett direktivsnummer underlätta (att Danmark principiellt står utanför Dublinförordningen, nr 604/2013, är väl helt klart? Sedan kan det kanske ha anslutit sig till på något annat sätt. Min poäng var att särskilda regler kan gälla för Danmark).

    Som jag förstår dig så medger du att det under i vart fall en begränsad period tillåtits transitering genom Sverige. Du skriver vidare "Problemet nu är att det är väldigt flyktingar [SIC!] som vill passera landet...". Det läser jag som att du anser att det finns ett problem med transiteringen. Det var faktiskt också det jag skrev i mitt första inlägg i den här diskussionen.

    För övrigt ger artikel 23 i förordning nr 562/2006 (kodex om Schengengränserna)* möjlighet till förlängning av inre gränskontroller utöver den initiala 30-dagars perioden. 

    Nu har jag inte tid att fortsätta diskussionen. Du får självfallet tycka vad du vill. 

    Jag anser dock att de regelverk som finns att tillgå också bör försöka tillämpas för att få någon slags ordning på vårt mottagande. 

    -----------------
    * Ändrad genom europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1051/2013
    Hur Danmark ska följa Dublinförordningen regleras i (EG) nr 343/2003 AV DEN 18 februari 2003.

    På svenska migrationsverkets site  framgår det också att Danmark omfattas av 
    Dublinförordningen:

    www.migrationsverket.se/download/18.5e83388f141c129ba6313f31/1421767370233/dublinforordningen_sv.pdf


    Jag anser inte att ett inre gränsskydd skulle gagna Sverige (eftersom det i princip skulle tvinga tiotusentals flyktingar som egentligen vill till Norge eller Finland att söka asyl i Sverige i stället) eller flyktingarna som egentligen vill till ett annat land.

    Jag tycker att den här artikeln ganska bra belyser problemet: www.dn.se/nyheter/sverige/inte-mojligt-att-infora-permanenta-granskontroller-utan-att-ocksa-lamna-eu/
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...