• Anonym (trött)

Hämtning och lämning, regler?

Jag har en dotter tillsammans med mitt ex. Han flyttade ifrån oss några mil. Jag har hittills mött upp honom vid hämtningar och lämningar. Det är dock inte hållbart längre. Han KRÄVER att jag ska möta upp honom när det passar honom. Jag kan inte alltid pga skola/jobb/läkartider och annat som krockar.

Jag pratade med en jurist som sa att det är umgängesföräldern som har ansvaret för att hämta/lämna. Att det finns regler på det.
    Jag hjälper gärna till men när det inte funkar så måste han lösa det själv. Vilket han vägrar. Var hittar jag dessa regler? Finns dom? 

• Svar på tråden Hämtning och lämning, regler?
  • Anonym (asdf)

Varför gör du som han säger?? Helt obegripligt.

• Anonym (asdf)

Han vägrar? Vad vägrar han?

• Anonym (trött)

Ja han kör helt enkelt över mig tills jag åker och möter upp honom. Men tro mig nu har jag fått nog och det är slut med att curla honom. Ville så gärna att han och dottern ska få en bra relation men om han inte kan anstränga sig så är det upp till honom.

• BioBonus

Nej du behöver inte åka och möta honom. Det åligger umgängesföräldern att lösa hämtning/lämning. Om avståndet är långt (över 10 mil har jag för mig är praxis) så kan man åläggas att hjälpa till efter förmåga, med tex halva biljettkostnaden för det billigaste resealternativet.

Visst är det bra om man kan hjälpas åt, men man ska inte bli överkörd och utnyttjad.

• Kjell2

Så länge det inte finns ett fastställt umgängesavtal är det vilda västern som gäller. Ni kan båda gör lite hur ni vill.

Ett sättt att styra upp detta är att via familjerätt eller domstol fixa ett fastställt umgängesavtal där saker som tider och överlämning regleras.

• Anonym (trött)
    BioBonus skrev 2015-10-12 11:21:15 följande:

Nej du behöver inte åka och möta honom. Det åligger umgängesföräldern att lösa hämtning/lämning. Om avståndet är långt (över 10 mil har jag för mig är praxis) så kan man åläggas att hjälpa till efter förmåga, med tex halva biljettkostnaden för det billigaste resealternativet.

Visst är det bra om man kan hjälpas åt, men man ska inte bli överkörd och utnyttjad.

Vet du var man hittar detta i text?
  • Anonym (båda)

Det är bådas ansvar att barnet kan ha en bra relation och umgänge med båda föräldrarna. Många tar varannan körning. Endast domstolen kan besluta om vem som ska göra vad om föräldrarna inte kommer överens.

Hur ofta har han barnet? Hur långa resor är det mellan er? Har ni en överenskommelse om tider för hämtning och lämning?

• SupersurasunkSara

Som biobonus säger så är det praxis att man delar om det är tio mil eller mer eller om det anses ha betydande kostnad för uf att hämta/lämna. Då kan man få bidra utefter förmåga till det billigaste ressättet.

MEN, man kan bli dömd till att stå för ena resan har jag för mig. Även att utföra det hela rent praktiskt, särskilt om man har varannan v umgänge eller om den andra föräldern inte har bil och det blir krångligt/dyrt för denne att hämta/lämna.

Jag tycker ni ska gå i samarbetssamtal där du och pappan får lämna in varsitt förslag på hur umgänget ska genomföras.

Det bör stå vem som hämtar/lämnar och vilken dag och tid. Om det ska ske hemma hos er eller via förskolan eller på annan lämplig plats, hur ni ska göra vid lov etc. Ju mer ni skriver ner och får underskrivet desto mindre tjafs. Fungerar det bra kan man ju sen om det behövs göra undantag.

Då kan ni båda planera tandläkarbesök och liknande. Struntar han i att hämta kan du inte göra annat än konstatera att han är ett arsel, men vägrar han lämna tillbaka barnet kan du ringa polisen.

• Anonym (båda)
    SupersurasunkSara skrev 2015-10-12 13:21:48 följande:

Som biobonus säger så är det praxis att man delar om det är tio mil eller mer eller om det anses ha betydande kostnad för uf att hämta/lämna. Då kan man få bidra utefter förmåga till det billigaste ressättet.

MEN, man kan bli dömd till att stå för ena resan har jag för mig. Även att utföra det hela rent praktiskt, särskilt om man har varannan v umgänge eller om den andra föräldern inte har bil och det blir krångligt/dyrt för denne att hämta/lämna.

Jag tycker ni ska gå i samarbetssamtal där du och pappan får lämna in varsitt förslag på hur umgänget ska genomföras.

Det bör stå vem som hämtar/lämnar och vilken dag och tid. Om det ska ske hemma hos er eller via förskolan eller på annan lämplig plats, hur ni ska göra vid lov etc. Ju mer ni skriver ner och får underskrivet desto mindre tjafs. Fungerar det bra kan man ju sen om det behövs göra undantag.

Då kan ni båda planera tandläkarbesök och liknande. Struntar han i att hämta kan du inte göra annat än konstatera att han är ett arsel, men vägrar han lämna tillbaka barnet kan du ringa polisen.

Polisen kan inget göra om en förälder vägrar att lämna tillbaka barnet från ett överenskommet umgänge.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (trött) skrev 2015-10-12 10:16:05 följande:

Ja han kör helt enkelt över mig tills jag åker och möter upp honom. Men tro mig nu har jag fått nog och det är slut med att curla honom. Ville så gärna att han och dottern ska få en bra relation men om han inte kan anstränga sig så är det upp till honom.

Var och en ansvarar för sig själv. Du ska inte ta ansvar för ditt ex. Det är upp till honom hur hans och barnets relation är och blir.

Umgängesförälderns ansvarar för umgänget. Din enda skyldighet är att inte försvåra umgänget. Allt annat är bara en bonus som pappan ska vara jävligt glad och tacksam för.

Sluta låt andra köra över dig.
Svar på tråden Hämtning och lämning, regler?