Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

Hämtning och lämning, regler?

Som biobonus säger så är det praxis att man delar om det är tio mil eller mer eller om det anses ha betydande kostnad för uf att hämta/lämna. Då kan man få bidra utefter förmåga till det billigaste ressättet.

MEN, man kan bli dömd till att stå för ena resan har jag för mig. Även att utföra det hela rent praktiskt, särskilt om man har varannan v umgänge eller om den andra föräldern inte har bil och det blir krångligt/dyrt för denne att hämta/lämna.

Jag tycker ni ska gå i samarbetssamtal där du och pappan får lämna in varsitt förslag på hur umgänget ska genomföras.

Det bör stå vem som hämtar/lämnar och vilken dag och tid. Om det ska ske hemma hos er eller via förskolan eller på annan lämplig plats, hur ni ska göra vid lov etc. Ju mer ni skriver ner och får underskrivet desto mindre tjafs. Fungerar det bra kan man ju sen om det behövs göra undantag.

Då kan ni båda planera tandläkarbesök och liknande. Struntar han i att hämta kan du inte göra annat än konstatera att han är ett arsel, men vägrar han lämna tillbaka barnet kan du ringa polisen.

Svar på tråden Hämtning och lämning, regler?